Proces verbal din 26.04.2018

Proces-verbal al ședinței ordinare din 26.04.2018

ROMANIA

JUDETUL TIMIS MUNICIPIUL TIMISOARA CONSILIUL LOCAL

PROCESUL - VERBAL

încheiat astazi 26.04.2018 cu ocazia ședinței ordinare a

Consiliului Local al Municipiului Timișoara

Președinte de ședință - Cons. Sorin Ionescu

Din cei 27 de consilieri au fost prezenți 22 ;

Au absentat: Gabriela Popovici, Adrian Orza, Raluca Popescu, Luminita Tundrea si Adelina Tarziu

Din partea executivului participa domnul primar Nicolae Robu, domnul viceprimar Farkas Imre, domnul viceprimar Dan Diaconu si doamna secretar doamna Simona Dragoi;

Ordinea de Zi a Ședinței:

9                9

1. Proiect de hotărâre pentru completarea Hotărârii Consiliului Local nr. 229/24.04.2018 - privind aprobarea graficului de plăți aferente contractului de achiziție certificate de gaze cu efect de seră(EUA) încheiat de COLTERM S.A. cu Termoficare Oradea S.A.

DL.IONESCU: Bună ziua! Supun la vot ordinea de zi a ședinței extraordinare a C.L.M.T. din data de 26.04.2018.

Deschid procedura de vot:

Pe ordinea de zi avem un singur proiect: „Proiect de hotărâre privind aprobarea graficului de plăți către Colterm S.A. cu destinația achiziție certificate de gaze cu efect de seră ( EUA)

DL.PRIMAR: Bună ziua! Aș dori să vă informez cum s-a ajuns la această convocare de îndată a Consiliului Local. Noi am aprobat la ședința trecută achiziționarea de certificare verzi de la „Termoficare Oradea” în contextul pe care vi l-am explicat atunci. Cei de la Oradea n-au fost mulțumiți de conținutul hotărârii de Consiliu Local prin care noi ne-am dat girul pentru această achiziție și ne-au cerut, ca și condiție pentru materializarea tranzacției, să venim cu aceste precizări care fac obiectul proiectului de hotărâre de astăzi. Este parte din hotărâre graficul plăților și a existat o înțelegere între cele două părți -„Colterm” și „Termoficarea”, ca plățile să se facă în cinci rate egale, ultima urmând a fi plătită în 11 septembrie 2018. Valoarea unei rate este de 689.472 lei. Pe de altă parte, s-a dorit o garantare din partea Consiliului Local că, în ipoteza, extrem de puțin probabilă, că la „Colterm” s-ar ajunge la o blocare de conturi, atunci, Primăria va vira banii pe care, oricum ar trebui sa-i dea către „Colterm”, ca obligatie pe care o avem vis a vis de „Colterm”, dincolo de problema certificatelor verzi, vă rog să înțelegeți că nu este vorba despre alți bani pe care îi dăm noi, noi avem de dat bani pentru subvenție, pentru acoperirea de pierderi induse, pe care trebuie să-i dăm către „Colterm”, indiferent dacă se achiziționează certificate verzi sau nu. „Termoficarea” dorește o asigurare că în această situație, în care „Coltermul” ar ajunge să aibă conturile blocate și, drept urmare, nu ar mai putea decide conducerea „Colterm”, ca banii pe care noi i-am da către „Colterm” să fie trimiși către „Termoficarea” și cei ce ar pune poprire pe conturi ar avea dreptul să își preia acele sume, Primăria plătește banii respectivi către „Termoficare”. Aceeași bani, noi nu angajăm niciun leu în plus, nici prin hotărârea trecută, nici prin hotărârea de azi, atâta tot că dăm niște garanții către partenerii de tranzacție. Conturile „Colterm” tocmai au fost deblocate și, întrucât am ieșit cu bine din iarnă, în perioada următoare nu există pericole de blocare a conturilor „Colterm”. Consumul de gaz va fi din ce în ce mai mic, în curând, probabil, vom trece numai pe cărbune și cheltuielile cu combustibilul vor fi mult mai mici față de cele care au fost și sunt pe perioada de iarnă. Practic vorbind, lucrurile se vor desfășura tot așa cum au fost gândite, dincolo de ce hotărâm noi astăzi, Primăria va plăti banii pe care, oricum, îi are de plătit către „Colterm, evident, vom face plățile acestea ritmic, la fiecare încasare a cotelor defalcate din impozitul pe venit, pentru că aceia sunt banii mulți pe care îi avem noi ca venituri proprii la bugetul local. În fiecare 10-11 a unei luni, când ne intră acei bani, prima prioritate va fi să facem plata către „Colterm” și, evident că eu, ca ordonator principal de credite, voi cere „Coltermului” să îmi prezinte imediat ordinul de plată către „Termoficarea”. Asta se va întâmpla timp de 5 rate. Rugămintea este să votați acest proiect de hotărâre. Nu vom ajunge să avem nicio treabă cu Consiliul Concurenței sau cu altcineva, nu este vorba despre niciun ajutor de stat, când noi plătim aceeași bani pe care, oricum, i-am plăti.

DL.IDOLU: Trebuie să fiu critic vis a vis de tardivitatea cu care se iau decizii și noi suntem obligați să hotărâm vis a vis de un subiect atât de important. Este vorba despre o tranzacție în valoare de 3.447.360 euro, suma unui număr de certificate. Se pune problema valorii certificatelor, pun o intrebare retorică, dacă făceam tranzacția în timp și mai demult, probabil, valoarea nominală era mai mică. A doua întrebare, tot retorică și o repetă pe prima, de ce n-am făcut acum două zile, am aflat niște răspunsuri și o să rog pe Emil Șerpe, este cel mai îndreptățit, a fost la București, să închidă niște lucruri și după aceea la Oradea. De ce a trebuit să ne întâlnim din nou astăzi pe același subiect? Aș vrea să fac un amendament. Noi votăm strict graficul de eșalonare. Fac o corecție, domnule Primar, a fost o greșeală de exprimare, ați spus „lei”, (689.472), sunt euro, plătibili în lei la cursul zilei. Fac un amendament și revin cu o întrebare, dacă sunteți de acord ca, în fiecare lună, până la sfârșitul lunii, de obicei, în ședința de plen din luna calendaristică respectivă, dar dacă nu, pe canalele de informare ale Primăriei, să ne fie prezentat nu numai ordinul de plată ci și copie după extrasul de cont, adică să fim siguri că banii au intrat, atât a Primăriei către „Colterm”, dar mai ales a „Coltermului” către „Termoficare Oradea”. La următoarea ședință de plen sau de AGA, vă rog să ne prezentați stadiul de implementare a planului de restructurare întocmit și aprobat în Consiliul Local, cred ca în februarie 2017. A trecut un an și trei luni, puteam să-l implementăm sută la sută, dar să vedem unde stăm, astfel încât să nu ajungem la distanță de două zile cu riscul de a intra „Coltermul” în faliment și cu riscul ca 50.000 de apartamente să rămână fără apă caldă vara și nu mai vorbesc ce ar fi iarna. O întrebare către Emil Șerpe, care este cel mai îndreptățit să facă o prezentare, și către dna Stanciu, din partea Primăriei, din punct de vedere contabil. Cheltuielile induse pe care le datorează Primăria „Coltermului”, aceasta este sursa contabilă? Și a doua întrebare, există cash-flowul necesar să puteți face plățile, dacă, Doamne-ferește, „Coltermul” nu are resurse? Să ne gândim cum formulăm acest amendament, astfel încât, pe de o parte să fim siguri că scopul acestei hotărâri este de a se asigura plățile, pentru a nu se intra în insolvență.

DL.ȘERPE: Ca o scurtă istorie: și anul trecut am avut de cumpărat certificate pentru gaze cu efect de seră. Anul trecut, pe piața certificatelor, în medie, am plătit în jur de cinci euro jumătate pe certificat. Certificatele se achiziționează pe bursă. Anul acesta și anul trecut, le-am achiziționat tot în februarie, pentru că aveam încasările cele mai mari din perioada de iarnă. Atunci le puteam achiziționa. Anul acesta, începând cu luna februarie, am avut conturile blocate de către CFR, iarna nu a fost grea, veniturile au scăzut puțin și la noi și începând cu luna ianuarie, am hotărât să mergem pe piață să împrumutăm certificate. Există mecanisme de cumpărare sau mecanisme de împrumut de pe piață. Am luat legătura cu foarte multe firme pentru a împrumuta 245.000 de certificate, cât avem nevoie pentru conformare. Toate firmele cu care am discutat, în primul rând, ne-au ținut câte două săptămâni, se discută în comitetul de risc, după care ne-au cerut scrisoare de garanție bancară. Coltermul nu avea posibilitatea emiterii unei astfel de garanții. Abia înainte de Paști, am discutat eu cu colegii de la „Termoficare Oradea” pentru a ne împrumuta certificatele, ei nu aveau nevoie de certificate pentru conformare, întrucât încă nu sunt prinși în planul de tranziție, dar, tot printr-un trainer cu care am discutat, s-a găsit soluția ca „Termoficare Oradea”, care avea niște bani puși deoparte în vederea derulării unei investiții viitoare, să ne împrumute cu bani pentru a achiziționa certificatele respective, noi urmând a le achita în rate. Era singura soluție găsită de noi și într-un timp destul de scurt și era singura formă de garantare cumva acceptată, neputând solicita scrisoare de garanție bancară, solicitau o asumare din partea Primăriei că își vor primi banii. După cum spunea și d-nul Primar, „conturile Colterm” tocmai s-au deblocat, intrăm în funcționare normală.

DL.IDOLU: Mai adaug ce am uitat la amendament și ne gândim, să ne predați până data viitoare, la următoarea ședință AGA, sold furnizori, peste 90 de zile, cred că acolo este problema. Trebuie să știm cu toții, nu știm până la ora actuală, decât din discuții informale, care sunt datoriile „Colterm” către principalii furnizori. Am aflat ceea ce doream de la dl.Șerpe. Deci, își asumă managerial capacitatea de plată către „Termoficarea Oradea” și acceptă condiția pe care o vom supune votului prin amendament, să ne predați în permanență dovada plății prin ordin de plată.

DL.ȘERPE: Vi se vor trimite, dacă doriți, chiar pe mail.

DL.PRIMAR: Susțin amendamentul d-lui consilier Idolu, este bine să fie și scris, că se va întâmpla așa cum v-am spus eu, voi avea grijă să se întâmple. Trebuie făcută o prezentare și a stadiului implementării acelui plan de eficientizare. I-am cerut d-lui Șerpe să negocieze cu cei cărora „Colterm” le este datornic, să renegocieze penalitățile. Din păcate, „Colterm” își agravează situația datorită penalităților foarte mari asociate acelor datorii istorice. Nu vom avea posibilitatea să achităm acele datorii, pentru că sunt foarte mari și, din păcate, „Colterm” nu primește împrumut de la nicio bancă, s-au făcute foarte multe încercări în acest sens, asta era soluția ideală și, inevitabil, după fiecare an apar penalități mari. Altminteri, funcționarea curentă a „Colterm” este pe plus. Diferența între venituri și cheltuieli este una pozitivă, lăsând deoparte acele penalități uriașe.

DL.IDOLU: Nu ne încălzește că este pe plus activitatea operațională, din moment ce ajungem la sfârșitul lunii, când fortuit trebuie să aprobăm ceva. Completez pentru d-nul Șerpe: să ne prezentați, data viitoare, din tot planul de eficientizare-restructurare, situația activelor care ar putea fi vândute. Dacă nu puteți lua de la bancă credit, există active cu valoare actualizată de către un expert ANEVAR, care nu mai este utilă Coltermului, dar să scăpăm măcar de penalități? Cred că și colegii consilieri, membrii AGA, au o mare răspundere și avem o mare răspundere.

DNA STANCIU: Am făcut precizarea că plățile se vor efectua către „Colterm”, conform graficului anexat, în baza facturilor emise de către „Colterm”, reprezentând atât subvenția la energie termică cât și pierderile induse prevăzute de lege, cât și a majorării de capital. Termenul stabilit cu „Colterm”, respectiv cu „Termoficarea Oradea” a fost stabilit datorită faptului că în data de 10 a fiecărei luni, conform Legii Finanțelor Publice Locale, art.32, ne sunt virate aceste cote din impozitul pe venit colectate la nivel de municipiu. Sunt asigurate aceste fonduri.

Dna. STANCIU STELIANA: Ca și cash, tocmai. Da. Pierderile induse aprobate chiar de consiliul local pentru anul 2016, a fost emisă și factura de către Colterm înregistrată în contabilitatea instituției este de 7,9 milioane, avem subvențiile aferente lunii Martie și în curs și acea majorare de capital.

Dl. IDOLU: Deci când vorbim acuma, așa mă bucur, parcă totul e roz, e bine și frumos. Dar ne gândim că pentru certificatele acestea se vor lua banii din activitatea curentă? Din subvenția pentru Colterm, deci banii aceștia nu vin din cer. Se iau de undeva.

Dna. STANCIU STELIANA: Se ia disponibilul.

Dl. IDOLU: Din subvenție 3,7 milioane se duc pe certificate. Colterm va avea din nou o misiune grea, să susțină cheltuielile, că practic subvenția se diminuează.

Dna. STANCIU STELIANA: Au și alte surse de venit.

Dl. IDOLU: Bine dna. Drăgoi. Noi discutăm în consiliul local acum, dar trebuie discutate în AGA toate acestea. Și dl. Șerpe vă rog să convocați de urgență.

Dl. PRIMAR: Colterm are încasări proprii, acum face încasările masive, are vreo 4 milioane disponibili acum, sau cât aveți? Dl. Șerpe, aveți vreo 4 milioane acum disponibili. Pentru că face încasări de la populație deci nu se bazează numai pe ce plătim noi. Noi plătim subvenția, plătim pierderile induse și ei încasează destul de mult de la cetățeni.

Dl. IDOLU: Dacă era atât de bine, nu ajungeam în situația asta. Nu e roz situația și vreau să discutăm în AGA într-un cadru mai restrâns și mai profesional și fără politică. Reformulez amendamentul. Solicit prezentarea în următoarea ședință de consiliu local pentru că suntem în consiliu, pentru toate cele 5 rate, copie după extrasul de cont și ordinul de plată.

Dna. SECRETAR: Am rugămintea dacă sunteți de acord să transmitem această recomandare, cerință a dvs, ca un extras din procesul-verbal pentru o viitoare AGA pentru că acest proiect de hotărâre aprobă graficul de plăți și îl mandatează pe dl. primar. Restul obligațiilor, informațiilor pe care dvs le solicitați către Colterm ar fi puțin impropriu să apară în hotărâre.

Dl. IDOLU: E cerință, nu e recomandare. Nu e impropriu deloc. Dacă nici asta nu putem în consiliul local, să impunem niște condiții suplimentare, nu văd de ce.

Dna. SECRETAR: Nu fac obiectul acestui grafic de plăți.

Dl. IDOLU: Doar ca să ne asigurăm că graficul de plăți și plata efectivă va fi respectată, avem nevoie de niște garanții. Eu nu văd de ce să ne ferim să avem garanții noi consilierii locali.

Dl. PRIMAR: Am eu o soluție. Anexa la proiect cu graficul de plăți este parte din hotărâre. Și se poate adăuga aici amendamentul. Că aici scrie ratele se vor achita în lei la cursul BNR din data efectuării plății...și la sfârșit se poate adăuga amendamentul: Colterm are obligația să informeze consiliul local, în fiecare lună asupra evoluției lucrurilor, prin prezentarea copiilor după ordinele de plată, extrasele de cont ce intervin. Cred că dacă facem asta, e rezolvată problema. Că în textul hotărârii nu prea se potrivește să fie.

Dl. IDOLU: Amendamentul pe care-l fac este: în Anexa la Proiectul de hotărâre, ce cuprinde graficul de eșalonare a plăților, dar eu vreau să se precizeze foarte clar că e anexa la proiectul de hotărâre nu o hârtie semnată de Direcția Economică și atât. Să prevadă obligația Primăriei Timișoara respectiv a societății Colterm să ne prezinte ordinele de plată, extrasele de cont care fac dovada plății efective. Și ceea ce cer aici în ședință de consiliu local în legătură cu AGA rămâne oricum, suntem oameni, știm, trebuie cât de urgent să discutăm în AGA. Cele 3 puncte acestea, planul de eficientizare și activele, lista activelor și lista furnizorilor care pot să ceară insolvența Doamne Ferește, a Colterm.

Dl. PRIMAR: Scrie în art.1, anexă care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Dl. DUGULESCU: Am o întrebare, la art. 4.5, unde este stipulată garanția de 6 milioane de lei din contract, aici se spune după achitarea celei de-a IV-a rate din graficul prevăzut la art. 2.2 și după eventualele regularizări contractuale, vânzătorul va diminua cuantumul sumei din contul de garanție la nivelul ultimei rate plus 10% din valoarea acesteia. La ce se referă cei 10%? De ce se diminuează cu 10% contul de garanție? Și a doua întrebare: referitor la art.4.7, aici se prevede că în cazul în care cumpărătorul sau Municipiul Timișoara nu va plăti rata în cel mult 5 zile, vânzătorul va avea dreptul de a executa garanția menționată. Adică 6 milioane de lei, adică 1,2 milioane de euro. În 5 zile dacă nu se face plata ei ne iau 6 milioane de lei. Cine garantează că nu se va întâmpla eu știu prin blocarea conturilor o întârziere de 5 zile? Și dacă se întâmplă, cine plătește acești bani? Iarăși aș vrea să întreb, ce fel de zile? Că nu sunt stipulate aici, zile lucrătoare sau zile calendaristice? Să nu ne trezim în situația în care noi socotim altfel și ei socotesc altfel.

Dl. ȘERPE: Referitor la garanție la diminuarea garanției, tocmai asta am discutat ieri cu managerul de la Termoficare Oradea, lăsând pe ultima rată garanția aferentă ultimei rate. Contravaloarea a 3,6 milioane în lei. S-a lăsat o marjă de eroare de 10% pentru a acoperi eventualele creșteri de curs valutar. Pentru că discutăm de regularizări se discută de o creștere sau o scădere a cursului valutar. În funcție de cursul valutar de referință care e stipulat în contract. Scrie în contract. E cursul de referință art.1. Valoarea e în euro. Plata se face în lei la cursul BNR. Referitor la executarea garanției, e vorba de 5 zile peste termenul scadent de plată al eșalonării. Rata e plătibilă până în data de 15 a fiecărei luni, din data de 15 mai există o amânare dacă vreți din partea Termoficare Oradea, de încă 5 zile pentru a putea face plata primăria în cazurile extreme de care discutam. Deci sunt 5 zile plus cele 15 zile ale lunii.

Dl. IONESCU: Supun la vot amendamentul d-lui Idolu. De introducere în anexă a textului propus.

-Cine este pentru?

Se numără voturile: 22 voturi pentru

Dl. IDOLU: O întrebare: când e data? Ca să știm, să nu ne dați copiile acestea sau informațiile acestea când nu mai e cazul. Când se face efectiv plata? 15 e termenul limită? Când să ne dea? Dați-ne în perioada 10-15, că după aceea degeaba ne mai spuneți.

Dl. PRIMAR: Cel târziu în 16. În 10-15 este perioada în care se fac plățile, în 16 trebuie să prezinte dovezile.

Dl. IDOLU: Cel târziu în 15. Vă rog. În 16 e tardiv.

Dl. IONESCU: Supun la vot proiectul.

-Cine este pentru?

Se numără voturile: 20 voturi pentru

2 abțineri

Supun la vot luarea cuvântului de către un domn.

-Cine este pentru?

Se numără voturile: 11 voturi pentru

9 voturi împotrivă

Dl. PRIMAR: Cine nu a votat de la PNL?

Dl. IONESCU: Reluăm? Supun la vot. -Cine este pentru?

Se numără voturile: 9 voturi pentru

2 abțineri

11 voturi împotrivă

Nu se ia cuvântul.

Vă mulțumesc! Declar ședința închisă!

Dl. BÂRSAN: Vă rog să consemnați în Procesul-Verbal dna. Secretar faptul că am solicitat să mi se acorde cuvântul și faptul că a fost încălcat Regulamentul de funcționare al consiliului local, art. 42, care nu prevede necesitatea votului. De asemenea vă rog să.....notați.

PRESEDINTE DE SEDINTA


SECRETAR


Cons. SORIN IONESCU

SIMONA DRAGOI