PROCES - VERBAL

Încheiat cu ocazia ședinței ordinare (online) a Consiliului local municipal Târgu Mureș din data de 23 iulie 2020

Dl. consilier Bakos: - bună ziua, începem cu ședințele AGA.

Adunarea Generală a Acționarilor - SC The Science City For Research and Medical Informatics SA

Adunarea Generală a Acționarilor — S. C. Administrator Imobile și Piețe S.R.L.

Adunarea Generală a Acționarilor - SC Administrație și Turism SRL

Dl. consilier Bakos: - începem dezbaterea Consiliului local...

D-na p. Secretar Buculei: - domnul Bakos, o secundă, să își oprească toată lumea microfoanele, este un zgomot pe fundal și nu se înțelege ce spuneți. Nu se aude, absolut deloc, domnul președinte.

Dl. consilier Bakos: - deci începem dezbaterea ședinței Consiliului local și poate revenim, am spus, în discuții la tema spinoasă anterioară, dacă va fi cazul.

Avem 43 de puncte pe ordinea de zi, dat fiind faptul că pct. 28 a fost retras, respectiv s-a formulat de către Comisia de buget inversarea punctelor 22 cu 34, avem și două materiale în regim de urgență. Cu aceste precizări vă rugăm să vă exprimați.

Dl. consilier Kovacs: - înainte să votăm, procedural, se poate?

Dl. consilier Bakos: - da.

Dl. consilier Kovacs: - da, deci procedural vreau să menționez că comisia juridică a constat că mai multe proiecte de hotărâri nu îndeplinesc termenele legale, deci nu respectă legea transparenței, deci consider că această ordine de zi nu este în regulă, nu putem accepta.

Dl. consilier Bakos: - propuneți atunci amânarea întregii ședințe?

Dl. consilier Kovacs: - da, amânarea, mulțumesc.

Dl. consilier Bakos: - da, este o propunere interesantă. Dacă sunt alte înscrieri la cuvânt?

Dl. consilier Csiki: - aș menționa și eu același punct de vedere pentru că de multe ori am văzut materiale care au stat 60 de zile și nu au fost introduse pe ordinea de zi, acuma și stă o zi, fluierăm, dacă așa cere sistemul, așa se bagă pe ordinea de zi. Mie mi se pare puțin aberantă această situație, într-adevăr sunt de acord cu Comisia juridică care au menționat la mai multe materiale acest lucru, nu mi se pare nici mie corect. Dacă este legea transparenței atunci să se țină toată lumea de legea respectivă pentru că de aceea este scrisă legea. Mai ales la sfârșit de mandat, mie mi se pare inadmisibil ca să votăm așa în necunoștință de cauză sau nerespectând legea, vă mulțumesc.

D-na p. Secretar Buculei: - dacă îmi dați voie, pct. 28 a fost retras de pe ordinea de zi, iar cu privire la acele puncte, unde ați făcut mențiunea respectivă, respectiv, 7, 39 și 40, acelea nu sunt acte normative care trebuie să stea 30 de zile lucrătoare, potrivit prevederilor Legii nr. 52/2003.

Dl. consilier Csiki: - eu am avut un material, nu vă expun exact, a stat 3 luni și nu a intrat, nu a fost introdus pe ordinea de zi, numai așa ca și paranteză, am făcut acest lucru, am menționat.

D-na p. Secretar Buculei: - cu excepția pct. 28, ordinea de zi întrunește condițiile de legalitate, inclusiv pe Legea nr. 52/2003.

Dl. consilier Papai : - doamna secretar, permiteți-mi să vă contrazic, deci una dintre cele mai importante puncte, este pct. nr. 2, adică rectificarea de buget, nu pot acuma să caut acuma legea în baza căruia ați publicat și depus în dezbatere publică, dar cele 15 zile expiră la sfârșitul acestei zile, în 23 iulie, deci nu este legal, să votăm la amiază, despre un material care este în dezbatere publică până la miezul nopții. Corectați-mă vă rog, dacă nu am dreptate.

D-na p. Secretar Buculei: - eu știu că termenul de 15 zile a expirat ieri.

Dl. consilier Papai : - nu, a fost publicat vinerea, deci expiră astăzi, la miezul nopții, după care noi avem 10 zile să adoptăm această rectificare, deci până în 2 august tot avem timp să adoptăm, așa că absolut nu e nici o urgență, de ce nu putem să respectăm ROF -ul și convoca ședința ordinară în ultima zi de joi, a fiecărei luni, așa cum scrie în Regulamentul și se aplică de ani de zile.

Dl. consilier Bakos: - bun, cum nu este un punct pe ordinea de zi, nu pot propune varianta inițială sau așa ceva, propun să vă exprimați prin vot cu privire la ordinea de zi, urmând, ca în cazul în care, cei care votează împotrivă sau se abțin, ședința să nu se mai țină.

Dl. consilier Bakos: - vă rog să citiți nominal consilierii, domnule președinte.

D-na p. Secretar Buculei: - dacă, îmi permiteți, am să citesc eu nominal, domnule Bakos, pentru că am aici tabelul .

D-na p. Secretar Buculei: - domnul Peti.

Dl. consilier Peti: - vă rog.

D-na p. Secretar Buculei: - domnule Bakos, vă rog să spuneți din nou ce se votează.

Dl. consilier Bakos: - se votează ordinea de zi, sunt anumite opinii, potrivit cărora, unele materiale nu ar trebui dezbătute, fiind anumite, mă rog, temeri, cu privire la legalitatea acestora și în consecință domnul Csiki și-a manifestat intenția de a nu vota această ordine de zi, urmând să discutăm probleme ulterior și atunci am supus la vot ordinea de zi și în funcție de votul nostru se va ține ședința sau se vor aborda aceste teme data viitoare.

Dl. consilier Boros: - domnule președinte, spuneți exact întrebarea, sunteți de acord cu ordinea de zi sau nu sunteți.

Dl. consilier Bakos: - vă rog să vă exprimați prin vot cu privire la ordinea de zi. Dna Secretar citește acuma nominal.

D-na p. Secretar Buculei: -

l.Peti Andrei

împotrivă

12.Benedek      Theodora

Mariana Nicoleta

abținere

2.Makkai Grigore

de acord

13. Miculi Vasile

pentru

3.Magyary Elod

absent

14. Moldovan Călin

pentru

4. Vajda Gyorgy

împotrivă

15.Todoran Radu

absent

5. Csiki Zsolt

împotrivă

16.Papuc Sergiu Vasile

abținere

6. Bakos Levente Attila

abținere

17. Bratanovici Cristian

abținere

7. Boros Gyula

împotrivă

18. Pui Sebastian Emil

abținere

8. Birâ Csaba

împotrivă

19. Bogoșel Constantin

abținere

9.M6zes Levente Sândor

da

20. Bălaș Radu Florin

pentru *

10.Kovâcs Lajos

împotrivă

21 Tatâr Lehel

abținere

11.Matei Dumitru

pentru

22. Pâpai Lâszlo Zsolt

împotrivă

* Dl. consilier Bălaș: - sunt pentru ordinea de zi și consider că ședința s-ar fi putut ține și aș fi amânat subiectele problemă, sunt pentru ordinea de zi.

D-na p. Secretar Buculei: - deci avem așa:

Abțineri: 7 voturi

Împotrivă: 7 voturi

Pentru : 6 voturi

Deci în total 20 de voturi, Ordinea de zi a picat.

Dl. consilier Bakos: - ne vedem joia viitoare.

D-na p. Secretar Buculei: - pe săptămâna viitoare, având în vedere că convocatorul pentru astăzi a fost pentru ședință ordinară, pe săptămâna viitoare va fi convocată ședință extraordinară, nu putem să avem două ședințe ordinare în aceeași lună.

Dl. consilier Csiki: - noi am propus să se pună în 30, avea timp să stea materialul în dezbatere, putea în 30 să intre și bugetul, liniștit, numai unii au dorit să plece repede în vacanță

Dl. consilier Papai : - și extraordinara se poate ține foarte frumos în 30.

D-na p. Secretar Buculei: - da, pe 30, deci, așa o să fie convocată ședința, pe data de 30, joia viitoare, probabil, având în vedere că sunt foarte multe materiale dacă sunteți de acord să o punem de la ora 12, ținând cont că o vom face tot online.

Dl. consilier Vajda: - acuma e musai online? Sau care este problema? Ar fi bine personal.

D-na p. Secretar Buculei: - au crescut numărul de cazuri, suntem mai mult de 20, ne-am limita cumva, dar dacă mai vine câte un director, depășim 20 de persoane în sala mare.

Dl. consilier Vajda: - cu mască și alte minuni, eu zic că personal ar fi mai bine.

Dl. consilier Mozes: - au crescut acuma, până am primit banii de la UE, nu o să mai crească acuma.

Dl. consilier Tatar: - în mod ciudat, chiar cu o zi după ce am primit banii, au mai crescut cazurile, deci avem peste 1000 de cazuri într-o zi, când au introdus starea de urgență aveam 184 de cazuri oficiale, în total, în toată țara. Eu cred că ar fi absolut justificat să se țină online.

D-na p. Secretar Buculei: - ideea este că este Legea nr. 55 în vigoare , este Ordonanța 30 care limitează numărul de persoane , obligația mea este să asigur că respectăm legea ca și administrație publică locală.

Dl. viceprimar Papuc: - o precizare, dacă îmi permiteți, săptămâna viitoare în 30, va trebui să dezbatem cu seriozitate bugetul orașului pentru că acolo vor trebui incluse și sumele care sunt necesare pentru organizarea alegerilor.

D-na p. Secretar Buculei: - da, așa este.

Dl. viceprimar Papuc: - avem termen limită până la care trebuie să alocăm sumele respective, deci comisiile ar trebui să se întâlnească cât mai repede și într-o formă sau alta să se hotărască pentru că sunt lucruri care nu suportă amânare, utilități și alegeri, sunt doar două exemple pe care le dau.

D-na p. Secretar Buculei: - săptămâna aceasta s-a publicat în monitor și lista cu cheltuielile care vor fi suportate de autoritatea publică locală, direcția economică cu sprijinul celor de la administrativ și acuma se face o inventariere să avem de ce sume vom avea nevoie. Mâine vreau să merg până la Prefectură , să vedem și dânșii ce decontează, undeva pe mâine finalizăm și predăm la Direcția economică sumele necesare pentru desfășurarea alegerilor de anul acesta.

Dl. viceprimar Papuc: - deocamdată Prefectura, vă spun, încă nu a publicat Ordinul Prefectului prin care se stabilește numărul de consilieri, care sunt alocați fiecărei localități, raportat la populație. Deci eu nu știu ce se întâmplă, dar cred că poate nu se vrea , nu știu care e treaba, cred ca vor ca la noi să nu se facă alegeri.

D-na p. Secretar Buculei: - domnule Papuc, Ordinul va ieși pe undeva prin 7 sau 8, abia după ce se constituie birourile electorale de circumscripție, în 7 se fac extragerile pentru președinți și birourile de circumscripție, în 8 se constituie și de abia atunci se vor hotărî.

Dl. viceprimar Papuc: - Brașovul să știți că a publicat, Sibiul la fel, la noi e redactat, dar probabil se rătăcește prin vreun sertar.

Dl. consilier Papai : - stați puțin, faceți-mă să înțeleg, deci noi va trebui să includem niște sume pentru alegeri, dar încă nu știm aceste sume, atunci de ce s-a forțat rectificarea bugetară pentru astăzi?

Dl. viceprimar Papuc: - ba da, le știm, săptămâna trecută s-a adoptat legea domnule Papai, cum să nu le știm.

Dl. consilier Papai : - păi d-na Secretar a spus că mâine mai face cu

administrativul, mai centralizează, mai numără, mai nu știu ce...

Dl. viceprimar Papuc: - nu e adevărat, nu e așa, d-na Secretar știe exact care sunt sumele, hai să nu denaturăm acuma.

Dl. consilier Papai : - eu o cred pe cuvânt.

D-na p. Secretar Buculei: - săptămâna aceasta am listat frumos legea, până mâine definitivăm sumele, am dat să se inventarieze ..

Dl. consilier Papai : - punct.

D-na p. Secretar Buculei: - am dat să se inventarieze câte urne sunt, pentru că noi o singură dată la 4 ani putem asigura sumele necesare pentru organizarea și desfășurarea alegerilor și tot la 4 ani se face un recensământ , câte urne mai trebuie mobile, nemobile și alte

Dl. consilier Papai : - dar mi-ați răspuns, până mâine finalizați, deci nu era cazul astăzi să se facă rectificarea bugetară.

D-na p. Secretar Buculei: - păi oricum și astăzi dacă se făcea rectificarea bugetară v-aș fi solicitat prezența într-o ședință extraordinară, să alocăm aceste sume, într-o ședință extraordinară de rectificare de buget.

Dl. consilier Papai : - lăsați că e mai bine așa.

D-na p. Secretar Buculei: - începând de la hârtii, pixuri și tot ceea ce este nevoie în secția de votare noi va trebui să asigurăm și să fim siguri că punem sumele suficiente să ne descurcăm.

Dl. consilier Papai : - ok.

Dl. consilier Bakos: - bun, acestea fiind spune cred că ordinea de zi nu a fost adoptată cred că putem .

Dl. consilier Csiki: - domnule președinte, dacă îmi permiteți, am să adresez o singură întrebare, restul consiliilor cum se pot reunii? Numai noi facem online.

Dl. consilier Bakos: - nu sunt așa de mari.

Dl. consilier Csiki: - legea nu e pentru toată lumea?

D-na p. Secretar Buculei: - domnule Csiki, dacă îmi permiteți, sunteți 22 de consilieri, plus eu, plus cei care asigură tehnicul pentru sistemul de vot.

Dl. consilier Csiki: -  25 da, 26.

D-na p. Secretar Buculei: - H.G. nr. 30/16 iunie 2020 prevede că „în spațiile închise desfășurarea cu un număr de 20 persoane”.

Dl. consilier Csiki: - deci 20, am înțeles, numai v-am întrebat.

Dl. consilier Vajda: - nu 50? Nu știu, doar am întrebat, nu știu poate bine legea.

D-na p. Secretar Buculei: - 20, cât am spus în iunie, la ședință, pe cât posibil să nu

se intre în sală, tot s-a intrat în sală, am fost un pic mai mulți de 20.

Dl. consilier Vajda: - ținem în curtea cetății, la aer liber, măcar ne vedem.

Dl. consilier Bakos: - vă rog să dezbateți aspectele în afara ședinței, pentru că

oricum trebuie să închid ședința, dacă nu sunt alte luări de cuvânt, idei sunt multe și e bine că

sunt.

Dl. viceprimar Papuc: - ne scuzați domnule președinte, poate avei treabă.

Dl. consilier Bakos: - nu, putem să rămânem, dar ca fapt divers, mă găndeam că nu are sens, cei care își asumă responsabilitatea au spus că online, asta este.

Dl. viceprimar Papuc: - atunci închideți domnule președinte și ne vedem la următoarea convocare.

Dl. consilier Bakos: - așa este, cu acestea consider ședința încheiată, ne vedem data viitoare, o zi bună către toată lumea, să ne vedem cu bine.

Dl. consilier Bakos Levente - președinte de ședință

D-na Buculei Dianora Monica - p. Secretarul general al miinic. Târgu Mureș