Proces verbal din 10.09.2009

Sedinta de consiliu din 10 septembrie 2009

PROCES - VERBAL

încheiat cu ocazia Ședinței ordinare a Consiliului local municipal Tîrgu-Mureș din data de 10 septembrie 2009

S-a prezentat Sinteza procesului verbal al ședinței ordinare din data de 30 iulie 2009.

Dl. consilier Kolozsvari: - doamnelor și domnilor, stimați consilieri, permiteți-mi să deschid ședința ordinară a Consiliului local municipal Tîrgu-Mureș din data de astăzi 10 septembrie 2009.

Din totalul de 23 consilieri locali, sunt prezenți la ședință 21 consilieri locali. Absentează domnii consilieri Fărcaș Ioan și Buda Bogdan.

Invit la prezidiu pe dl. consilier Vlas Florin - președintele ședinței de astăzi, pe care îl rog să preia conducerea ședinței. De asemenea, invit la prezidiu pe dl. primar al Municipiului Tîrgu-Mureș - dr. Dorin Florea.

Dl. consilier Vlas: - doamnelor și domnilor, declar deschise lucrările ședinței de astăzi a Consiliului local municipal Tîrgu-Mureș. Conform Convocatorului, avem 33 de puncte pe ordinea de zi și 4 puncte în regim de urgență.

Înainte de a supune la vot aprobarea ordinii de zi, conform uzanței, v-aș ruga să ridicați probleme ale orașului, timp de câteva minute.

Dl. consilier Bakos: - dacă ați avut ocazia să mergeți prin centrul orașului azi, pe jos, apare în mass media cu o frecvență îngrijorătoare vești despre poluarea de la Combinatul Azomureș. Azi era un aer irespirabil în orașul nostru, la fel și în cursul zilei de ieri. Vin cu rugămintea ca primăria să intreprindă ceva în acest sens, dacă Consiliul local poate să facă ceva în acest sens, să abordăm o hotărâre sau să aplicăm niște sancțiuni, fiindcă este o situație clară de ignorare a legislației în vigoare. Trebuie avut în vedere că este vorba despre un număr mare de angajați acolo, dar trebuie să ne impunem împotriva acestui fenomen, pentru că este imposibil să nu fie dăunător sănătății populației.

Dl. primar Florea: - vă dau răspunsul prompt, am dispus măsuri în urmă cu două săptămâni, în momentul în care am observat, era vizibil acest lucru. Dacă până acum am avut răbdarea și bunăvoința unei societăți comerciale în care pe primul loc s-a situat situația angajaților și a sumelor către bugetul local, a fost pentru prima dată când fermitatea intervenției s-a bazat pe ceea ce înseamnă bătaia de joc la adresa târgumureșenilor. Acest lucru este posibil de câțiva ani de zile de când Ministerul Mediului într-un mod iresponsabil a înființat tot felul de organisme, organizații, dintre care noi rămânem cu poluarea, iar ei răspund, e cineva din Sibiu. Le-am cerut celor de la mediu rapoarte, am și filmat, sunt documente. Vreau să vă spun că iresponsabilitatea celor de la mediu merge atât de departe încâz nu există niciun laborator pe teritoriul patriei în care să spună ce nivel de contaminare există. Apropo de ecologiști, de marile probleme nu s-au legat niciodată și aici este o parte suspectă. În urmă cu 3 ani de zile am convocat Azomureșul la o discuție cu noi legat de acest lucru și am fost mințiți cu naturalețe. Acum se întâmplă același fenomen. M-am interesat și structura persoalului care lucrează la Azomureș și nu e așa de îngrijorător. Partea emoțională rămâne în sfera cealaltă, dar partea de intoxicare a orașului, trebuie să luăm o decizie mult mai dură și asta o să propun consiliului local o discuție între noi mai întâi, după care vom vedea exact modalitatea de ieșire. Instituțiile de pe raza orașului și județului nu au nicio calitate, ținem de Sibiu, îl caut pe domnul de acolo de câtăva vreme și nu-l găsesc. Îngrijorător este că nu au niciun laborator. Am luat legătura cu societăți din afară, profit de cei care merg la Budapesta să vedem dacă nu găsim modalitatea să ne înregistrăm noi. Dacă înregistrăm se duc în instanță și câștigă spunând că nu e așa. În România lucruri le se spun de două feluri. Ceea ce este îngrijorător, niciodată, ceea ce am observat împreună cu niște colegii pe care i-am rugat să mă ajute în decizii, curentul Azomureșului nu a mai fost în direcția care se spunea pe vremea regimului comunist, mă refer la curentul aerian.

Totdeauna se spunea că bate într-o anumită direcție. Nu e adevărat. Toată Valea Mureșului în sus era copleșită și apăsată de acest lucru. Am înțeles că au contracte prin America, dar merg în plin. Când a fost vorba de gazul locuitorilor, știm bine cum s-a procedat. Știm de acest lucru, am făcut demersuri susținute și având în vedere că am epuizat toate măsurile și răspunsul Ministerului Mediului nu a venit, o să propun o abordare a unei hotărâri de consiliu local.

Dl. consilier Mozes: - am o rugăminte către executiv și comisia de circulație din cadrul consilierilor locali. De vreo doi ani s-au pus limitatoare de viteză în marea majoritate a trecerilor de pietoni din oraș care sunt scoase în fiecare toamnă din cauza utilajelor de deszăpezire. Ceea ce nu mi se pare normal, noi punem limitatoare de viteză și marea majoritate a mașinilor fac slalong printre ele. Am o rugăminte către executiv, ca la primăvară când se pun aceste limitatoare, să se pună pe toată lungimea carosabilului cum s-a făcut și la Turda, este foarte eficient, se limitează viteza și nu sunt pericole de accidente.

Dl. primar Florea: - luați în calcul schimbarea șefului Poliției că e mai ieftină.

Dl. consilier Vlas: - noi consilierii va trebui să hotărâm dacă le punem pe toată lungimea sau nu le mai punem deloc.

Dl. primar Florea: - au murit 20 de oameni pe str. Gh. Doja. România reală dintr-un sector pare altfel. Punem stația de radar și stăm liniștiți și suntem mari cunoscători în probleme de circulație. Trebuie luptat ca Poliția Română să ia carnete pentru acest lucru și în momentul în care tot orașul știe că s-au luat carnete, vă asigur că se va respecta. Am avut multe intervenții în care îmi cereau să le iau pentru că ei vor să circule repede. La circulație nu am avut rezerve. Față de alte orașe, avem un oraș în care în maxim 7-8 minute străbați dintr-o parte în alta dacă ști să mergi. Problema mare la noi, o dată modul și civilizația celor care circulă. Din păcate le-a permis atât instructorul aproximativ al școlii de șofer care poate să-l dirijeze poliția și poliția să poată să se lupte să facă amendamente pentru aceste probleme ale cetățenilor, dar nu se dorește, considerând că au din ce trăi încă vreo 10 ani din acest sector, aparent foarte preocupați cu radarele.

Mai este o problemă, nu corectează nici această prostie ca mentalitate. Cetățeanul și acum se aruncă pe trecerea de pietoni. Are dreptate și conducătorul auto. Legea trebuie să-l educe pe cetățean de la școală, să le spună că pot să treacă după ce s-au asigurat în prealabil. Dacă vă uitați în centru, motivul pentru care se stă enorm, se sudează trecerea de pietoni, și atunci am mers pe aceste semafoare la buton. Mai sunt pregătite vreo 6.

Dl. consilier Balint:- având în vedere că săptămâna vitoare începe școala și unitățile de învățământ la inițiativa dvs. au fost evaluate, s-au făcut mai multe demersuri, am avut ședință și la inspectorat, dar cred că e de competența colegului consilier să vă spună. Am o solicitare, întrucât situația este de criză, școlile și toate instituțiile de învățământ se confruntă cu greutăți care urmează a fi rezolvate, propun o convocare a comisiei de buget și din partea executivului reprezentanții cu competență în acest sector, pentru analiza concretă a situației și găsirea unor soluții pentru a le rezolva. Mă refer la repartizarea resurselor materiale care vin în susținera activității de învățămât, respectiv unde se impune reparații de funcționare și desigur, ar fi benefic ca în urma acestei analize să convocăm o ședință cu directorii, după ce am luat în calcul anumite obiective, să luăm soluții pentru rezolvare. Este o problemă urgentă, procesul de învățământ se confruntă nu numai cu criza economică, dar și cu noua lege a învățământului care apare într-o formă nouă.

O altă problemă legat de începerea anului școlar. S-a publicat, suntem în cunoștință de cauză că str. Papiu intră în reparații într-o anumită zonă. Vrau să semnalizez că acolo sunt două licee mari - Liceul Papiu și Colegiul Unirea, respectiv o parte din Liceul Bolyai, nu știu dacă se pot lua măsuri cu ajutorul agenților de circulație ca să reglementeze fluidizarea circulației.

Dl. consilier Vlas: - trebuie să vină ședința de consiliu ca dvs. să propuneți fonduri pentru reparații de școli acum când începe școala? Nu am avut ședință de comisii sau alte întâlniri propuse de mine ca să facem și acele conferințe de presă și întâlniri cu executivul ca să punem la punct anumite probleme? Chiar nu înțeleg! Imediat încep școlile și dvs. acum solicitați bani pentru reparații.

Dl. consilier Balint: - am avut ședință, însă situația concretă nu a fost evaluată. Pentru ce să solicităm bani când nu aveam situația concretă?

Dl. primar Florea: - am văzut deja materialul pentru care Guvernul își asumă responsabilitatea, a fost corectat în procent de 90% și va ieși exact cum ne-am luptat primarii și 2

președinții consiliilor județene în anumită măsură. Acest subiect va deschide un dialog serios între Consiliul local - Inspectoratul de învățământ. Vreau să demonstrăm că împreună cu consiliul local vom fi mult mai aproape de comunitatea școlilor. Școlile sunt pregătite, nu avem probleme nicăieri, am mai redus niște bani de la niște aniversări. Am înțeles că vreți să boicotați la îndemnul unor sindicaliști. Sindicatele trebuie să vă conducă în altă direcție nu înspre haos. Așteptam un punct de vedere al profesorilor, nu al sindicaliștilor. Eu mă voi duce la deschiderea anului școlar.

Dl. consilier Peti: - am inițiat în repetate rânduri un proiect de hotărâre pentru vânzarea locuințelor A.N.L. către tineri, mai ales că sunt 200 de astfel de familii și s-au înregistrat încă 875 de cereri în acest sens. Proiectul de hotărâre inițiat de mine cred că are la bază solicitarea acestor 1100 de familii pentru locuințe, tineri cărora doresc să le reprezint interesele. Eu sunt total de acord cu propunerea și părerea d-lui primar. Pentru adoptarea acestei hotărâri în prealabil ar trebui întocmită o strategie locativă pe termen lung în municipiu și să rezolvăm toate problemele ivite însă nu pot să fiu de acord când domnul primar încalcă un drept al oricărui consilier de a iniția și a propune un proiect de hotărâre, pentru că singurii care putem decide în acest sens suntem noi consiliu care votăm și ascultăm toate opiniile și părerile. Eu propun să includem un nou punct pe ordinea de zi a ședinței de azi și acest proiect de hotărâre fiindcă se leagă de punctul 19 din ordinea de zi care prevede achiziționarea a 94 de unități locative.

Dl. consilier Vlas: - să înțeleg că ați inițiat un proiect de hotărâre și ați fost refuzat?

Dl. consilier Peti: - da, a fost cenzurată această inițiativă.

Dl. primar Florea: - dl. Peti a obținut prin bunăvoința dvs. loc de casă de o manieră foarte rapidă. Fără să cunoașteți problemele tinerilor de acolo, care pe mine mă preocupă de când i-am pus pe liste și ne-am dus în fața lor; ce probleme au, ce bani au. Poate este un interes personal să vindem aceste locuințe tinerilor de acolo. A mai fost această inițiativă la indicația unui deputat și a căzut. Discuția mea cu acei tineri este foarte clară. Orașul are o strategie pe care nu vreți să o vedeți. Pornirea la un volum imobiliar de 1000-1200 de locuințe, într-adevăr poți să spui că ești un jucător pe piață și ai o strategie a locuinței. A face locuințe ca să le vinzi, te numești dezvoltător imobiliar. Eu vreau să învățăm tinerii din orașul nostru cu altă mentalitate nu de slugă, de la 30 la 50 de ani să-și plătească o banală locuință. El trebuie să aibă siguranța locuinței, siguranță pe care i-o oferiți dvs. consiliul local. De unde să-i luați 50.000 pe un apartament, bani care vor pleca la București. Azi e ministrul Blaga, poate mâine nu mai e. Gândiți-vă în interesul orașului nu la cei care v-au trimis aici cu mandat clar. Părerea mea este că putem, dacă într-adevăr hotărâm în consiliul local că sunt necesari bani care să rămână comunității locale pentru un anumit scop, atunci hotărâți dvs. în momentul în care acum speculanții imobiliari stau la cotitură să le cumpere locuințele la tineri, să le dea 10.000 euro și exact cum s-a făcut cu casele naționalizate, deși era lege că nu le poți vinde câțiva ani, erau vândute după 2-3 ani. Aceasta este România reală, a speculanților. Am cerut o amânare și discutăm cu tinerii de acolo. Eu le-am propus contract pe viață și dacă stau, muncesc și se dezvoltă în acest oraș și vor avea copii, și copiii au dreptul la a moșteni dreptul contractual. Nu mai faceți praf patrimoniul orașului. L-au făcut și Petre Roman în 1990 și alte parlamente obligându-ne să vindem orice.

În ce privește îngrijorarea dvs. pentru locuințele tinerilor sau a celor evacuați, am văzut-o. Am propus o variantă să fiți observatori ai pieței, corect, am venit cu o propunere de 300 și ați făcut 94 locuințe. Sunteți confuz.

Părerea mea este că problema locuințelor nu se discută într-o înterpelare în consiliul local cu argumente de o parte și de alta fiecare, este un punct care eu cred și vă mărturisesc că mi-ar fi plăcut în viață nu să dau banii pe un apartament la vârsta de 30 de ani, ci să mă duc în Franța, Germania, să mă specializez în domeniul meu și să nu am grija locuinței. Se încearcă garanția pentu a vinde și a avea un ban. Faceți-vă privat, dar nu pe interesul nostru; uitați-vă în mesajul meu din campanie, asta a fost. Nu mă duc în fața populației să-i mint. Dacă într-adevăr avem mâine o ofertă fantastică dvs. veți hotărî. Am întrebat într-un bloc, vreo 7 chiriași vor să se vândă și mai mult de 20 nu vor.

Dl. consilier Matei: - intervenția mea o să fie una punctuală. Luni, 14 septembrie 2009 la ora 9 se deschide noul an de învățământ. Mi-aș dori ca domnii colegi consileri să fie prezenți în unitățile de învățământ de pe raza municipiului Tîrgu-Mureș, așa este normal, pentru că este vorba de aproximativ 20% din populația municipiului Tîrgu-Mureș.

Punctual, unitățile de învățământ din municipiul Tîrgu-Mureș sunt pregătite în parte pentru a întâmpina noul an de învățămât în condiții normale. Din cele 72 avem o singură unitate -Liceul de Artă, unde avem probleme cu autorizația de funcționare în acest an, dar sperăm să obținem și acolo avizul ca să începem activitatea.

A doua problemă este cea legată de situația copiilor de rromi din Valea Rece. Am analizat-o și soluția propusă și ca acei copii să nu mai învețe în pod fără lumină și căldură, la cele două școli generale - Școala 18 și Școala 10, în program de după masă au acceptat, asigurăm cadrele necesare plus mediaorii care să-i conducă la mijloacele de transport, ne revine doar sarcina de a-i transporta la cele două unități școlare pe cei 147 copii. Dacă din ei recuperăm 60 este un câștig pentru noi.

A treia problemă pe care o supun atenției dvs. este cea legată de internatele școlare. Avem 9 locații în municipiul Tîrgu-Mureș unde administrația locală, primăria pe cheltuielile de funcționare a acordat sume importante de bani. Aș solicita un fond de intervenție în vederea contorizării individuale pe fiecare unitate în vederea monitorizării consumului energetic în aceste internate școlare. În momentul în care cheltuielile de funcționare ale internatelor școlare le vom acoperi din taxele celor care locuiesc acolo, să intervenim prin administrația locală doar la reparații și investiții și să menținem aceste locații în condiții normale.

Dl. consilier Benedek: - avem în dosar o adresă din partea deputaților și senatorilor din Tîrgu-Mureș care vor să aibă o întâlnire cu consilierii, cu executivul, în legătură cu problemele orașului, pentru a găsi o rezolvare și a ajuta activitatea Consiliului și a primăriei. Aveți în vedere, domnule primar, ca pe viitor să organizați astfel de întâlniri.

Dl. primar Florea: - eu le-am transmis public, este obligație la cei care i-au votat, primul lucru să-i ntereseze corect. Eu mă întâlnesc cu toată lumea, dar împotriva unora care nu-și fac temele decât aproximativ și isteria, consider o manifestare, e foarte greu să-mi pierd timpul. Am auzit din declarația acelui deputat că la primărie e dezastru, veniturile au scăzut, etc., lucruri care le-am pus în mapă, exercițiul bugetar pe 7 luni, la încasări nu e problemă. Problema este ceea ce facem de acum înainte. Nu mai cad în capcana celor patru ani trecuți când le-am dat acele mape și apoi sistematic articol de articol ne-au dus la toate blocajele. Cele 14 proiecte ale orașului le-am înaintat acestor domni și în urmă cu 4-5 ani. Nu s-a întâmplat nimic, numai de ei a depins și erau la putere.

Dl. consilier Vlas: - supun aprobării dvs. ordinea de zi prezentată, inclusiv cele 4 puncte în regim de urgență.

Cine este pentru? - 21 voturi (unanimitate)

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? -

Ordinea de zi a fost aprobată cu unanimitate de voturi.

Punctul nr. 1 din ordinea de zi

Informare privind programul de reabilitare termică a blocurilor:

Informarea a fost însușită de către domnii consilieri.

Dl. consilier Vlas: - există o solicitare de a devansa punctul 1 4 din ordinea de zi. Punctul nr. 14 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind aprobarea Studiului de fezabilitate și a indicatorilor tehnico-economici pentru investiția “Modernizare, reamenajare spații publice de agrement Platoul Cornești”:

Dl. arhitect Iancu Adrian: - este un proiect de mare inters pentru oraș, voi face o prezentare scurtă a materialului, este vorba despre un Studiu de Fezabilitate pentru o investiție complexă care se desfășoară începând de la Complexul de Agrement și Sport “Mureșul” până la Platoul Cornești, inclusiv acest platou. Pentru că au fost o serie de discuții și s-a solicitat acest lucru, noi am defalcat în două părți această investiție. Prima parte cuprinde telegondola între Platoul Cornești și C.A.S.M. și cealaltă cuprinde amenajările propriu-zise ale Platoului Cornești. Dacă pentru primul obiectiv e clar că e vorba despre o instalație care o să aibă 7 stâlpi din care 6 sunt pe domeniul public, iar al șaptelea este în curtea U.M.F., pentru Platoul Cornești vă citesc cele 17 obiective studiate pentru a da viață acestui loc, și anume: trenulețul de agrement din incinta platoului, amfiteatru în aer liber, skate-park, foișorul de alimentație publică, chioșcuri de comerț, platforme și alei, mobilier urban, traseu off-road pentru mountain bike, spații verzi și plantate, centru administrativ, pista de alergări, parcările auto, fântâna arteziană și cișmele, centru științific și observator astronomic.

Aceste obiective se ridică la o valoare care nu cuprinde T.V.A., o să exprim în mii euro, în deviz există și în lei. Sunt 11.601,42 euro dintre care obiectivul a) - telegondola, se ridică la 6.231.000 lei și obiectivul b) - amenajarea Platoului Cornești, la 5.370.000 lei. Vreau să precizez că pentru amenajarea Platoului Cornești administrația are intenția să depună diligențele necesare pentru obținerea de fonduri europene pentru a finanța acest obiectiv, iar în privința primului obiectiv este latitudinea dvs. ca și consiliu să luați decizia cum anume se va derula acest proiect

Dl. consilier Vlas: - întreb domnii consilieri dacă au intervenții pe marginea acestui material.

Dl. consilier Bakos: - am constatat că acești stâlpi sunt pe domeniul public al orașului, dar spațiul pe care-l străbat bănuiesc că nu este deasupra domeniului public, poate să treacă deasupra unor locuințe sau curți ale unor cetățeni. Cum e traseul telegondolei?

Dl. arhitect: - nu apare foarte clar acolo, dar în proporție de 90% nu afectează curți, nu trece peste case. Acesta este rolul unui studiu, în momentul în care se face proiectul propriu-zis și dacă este o cerință expresă să nu se afecteze deloc, ea va fi luată în calcul. Noi discutăm acum despre un studiu de fezabilitate.

Dl. consilier Torzsok: - de oportunitatea investiției legat de telegondolă nu aș discuta fiindcă fiecare dintre noi gândește. În ce privește necesitatea, pe mine S.F.-ul prezentat în comisii nu m-a convins. Vreau să întreb dacă traseul trece peste U.M.F.?

Dl. arhitect: - da, trece peste universitate.

Dl. consilier Torzsok: - din informațiile mele, universitatea este un monument de arhitectură cu caracter național, nu știu dacă are cineva în vedere obținerea acestui aviz, nu știu dacă s-a studiat impactul asupra mediului privind instalația, analiza cost-beneficiu din SF mi se pare cel puțin sumară dacă nu inexistentă, dar oricum, pe mine nu m-a convins în ce privește necesitatea acestei investiții.

Mai mult, în zona de plecare din Week-end, practic sacrificăm și ultimul petic de verde din acest complex. Nu văd rezolvată problema fluxului pietonal, fuxul mașinilor care vor accede la această instalație, parcări, etc. mi se pare nepregătită investiția, nenecesară și neoportună.

Dl. primar Florea: - vă rog să reveniți în sfera normalului. Nu vă convine dvs. că aveți un format, o educație și un statut de. Acest lucru a convenit altor persoane. Nu sunteți singurul posesor al dreptății în oraș. Poate generației noastre nu convine, dar o să convină generației viitoare. S-a spus foarte clar de la bun început: nu vom face din ban public acest lucru. În continuu vă cramponați. Legați de impact de mediu, de universitate. Nu se face telegondola, a fost o gândire, o dorință a cuiva, care s-a materializat în a vă prezenta. S-a spus clar că se acceptă numai ideea ca să nu modificați tot planul și acum discutați numai acest lucru, în loc să vă concentrați ce vreți să facem frumos la Platou.

Ați comandat articole prin presă că Primăria în perioadă de criză face astfel de investiții. Nu se face din bani publici telegondola. Dacă va fi în viitor un carusel în ceea ce înseamnă dezvoltarea în 10-15 ani a celor două zone, s-a pus problema copilașilor și părinților să existe un circuit a celor două zone și de aceea a fost o gândire cu telegondola. Am studiat tot traseul și nu am de gând să fac exproprieri sau discuții, inclusiv cu U.M.F.-ul. Aceasta a fost gândirea și am spus să o scoată afară. Mi s-a spus de către specialiști că nu pot să o mai scoată având în vedere cum a fost depus proiectul. Este o competiție în tot ce înseamă proiectele pe mediu, noi ne tăiam craca singuri. În urmă cu trei luni ați acceptat. Nu-mi convie să tot amânați, luați o decizie. Scoateți gondola afară și ne retragem să discutăm ce mai doriți să facem la platou. Dacă tot suntem îngrijorați, nu mai facem nimic, în parcarea din centru la fel ați fost îngrijorați și am rămas fără o decizie luată. V-am spus că nu facem telegondolă.

Dl. consilier Molnar: - de aceea este un consiliu din 23 de oameni ca fiecare să-și spună punctul de vedere. Îmi amintesc când în Tîrgu-Mureș a fost un om care a spus ce e bine și ce e rău, dar s-a dus vremea aceea. Dacă d-lui Torzsok i se pare că nu e bine, sau are argumente, e dreptul lui. Dacă alt coleg are alt argument, e părerea lui.

Telegondola este un exemplu de abordare. În comisia de specialitate s-a convenit că materialul va fi altfel formulat și nu este altă formulare. Nu vreau să deschidem acum discuții despre telegondolă, dar materialul este altfel formulat, fiindcă noi am spus să nu figureze telegondola sau să fie trecut un articol în care să se scrie clar clauza că o asemenea investiție nu va implica în nici un fel fonduri publice.

Ne bucurăm că există acest plan și cu acest amendament care ar fi trebuit să fie aici și care să spună că realizarea investiției telegondolă nu va implica în niciun fel fonduri publice, am fi votat fără să intrăm în detalii.

Dl. viceprimar Maior: - avem în regim de urgență nr. 1 un proiect de hotărâre în care revenim la o hotărâre mai veche și scoatem telegondola și în locul telegondolei se pun la alte sume, pentru creditul furnizor, niște alei petonale, drumuri, din cartierul Tudor. E clar, sunt bani europeni, s-a scos ce ați cerut, există punctul nr. 1 în regim de urgență care nu mai prevede gondolă.

Dl. consilier Benedek: - acest plan este foarte bine făcut, a fost prezentat în comisie. Într-adevăr are dreptat dl. Molnar, era vorba că apare un articol în care să spună că nu o să fie realizat din bani publici. D-na secretar, vă rog la art. 2 să scrie că nu o să fie făcut din bani publici.

D-na secretar Cioban: - am înțeles de la colegii care depun documente pentru accesarea fondurilor europene că acest subiect face parte din Platoul Cornești ca și ansamblu de proiect și că el de la început a fost cuprins în această discuție și noi trebuie să-l depunem la București în formula în care apare studiu asupra telegondolei. Între a avea un studiu și a executa o lucrare este o diferență mare. Eu am înțeles că această hotărâre care este varianta II de la punctul 14, trebuie să fie depusă acolo ca noi să putem deconta banii cu cei de la ministerul de specialitate. Într-adevăr ceea ce spunea dl. Maior este cuprins în proiectul nr. 1 în regim de urgență. Dacă se dorește să includem un asemenea articol, eu aș propune ca la punctul 1 în regim de urgență să scriem un articol punctual numai cu acest subiect, telegondola prevăzută în Studiul de fezabilitate nu se va executa din bani publici și atunci o să avem o lucrare bună pentru ministerul de specialitate și o hotărâre distinctă cu un punct anume prevăzut pe acest subiect.

Dl. consilier Vlas: - vă convine formularea făcută de d-na secretar? Haideți să căutăm o cale să o formulăm în așa fel ca acest punct să treacă, să avem proiecte. Studiu de fezabilitate nu înseamnă și execuție imediat.

D-na arhitect șef: - când se depun proiectele pentru obținere de fonduri europene în documentația necesară trebuie anexată și hotărârea consiliului local de aprobare a acelui proiect, care trebuie să fie o formulare standard, fără amendamente, fără condiții. Dacă doriți să puneți această condiție, este indicat să se pună în altă parte pentru că acea hotărâre trebuie să plece curată, altfel proiectul este respins. De aceea nu s-a completat pe acea hotărâre. Dacă există posibilitatea să se menționeze condiția respectivă într-o altă hotărâre este de preferat.

D-n secretar Cioban: - propun o altă variantă, ca următoarea hotărâre după aprobarea acestui S.F. să fie hotărârea cu amendamentul propus de dl. Benedek și să mai facem o formulă că această hotărâre completează în mod corespunzător hotărârea anterioară, ca să nu există probleme de interpretare. Deci, să fie încă un proiect, acesta varianta II care este în mapele dvs. așa cum este cu cele două articole și hotărârea următoare în care să se scrie: prevederile prezentei hotărâri se modifică și țin cont de prevederile hotărârii anterioare, de la punctul precedent.

Dl. consilier Benedek: - propun să rediscutăm acest material după pauză.

Dl. primar Florea: - chemați pe cine aveți nevoie de la programe, dacă sunt lucruri care trebuie lămurite.

Dl. consilier Vlas: - în pauză, d-na secretar cu președinții de comisii să reformulați hotărârea pe care să o aprobăm.

Punctul nr. 2 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind rectificarea Bugetului de Venituri și Cheltuieli pe anul 2009 al Serviciului Public Administrația Piețelor Tîrgu Mureș, aprobat prin HCl nr. 238 din 18 decembrie 2008:

Dl. consilier Vlas: - raportul comisiilor de specialitate este pozitiv.

Dl. consilier Kolozsvari:- la ședința comisiei nu a fost anexa 1B care se referă la videomonitorizare, s-a discutat fără acea anexă. Noi în general am fost de acord să se facă videomonitorizare în diferite piețe, dar asta în proiectul de hotărâre ce s-a discutat în comisie nu a existat.

Dl. inspector Filimon: - cred că a fost o scăpare, poate nu ați văzut dvs. Era în material, iar monitorizarea a fost făcută deja, a fost o investiție efectuată în primăvară. Nu se adaugă absolut nimic acolo. Mișcarea a fost făcută așa cum am discutat în comisii. S-a luat dintr-o parte și sa dus la utilități și reparații.

Dl. consilier Kolozsvari: - dacă a fost realizată, atunci nu trebuia să apară în forma asta. Să clarificăm treaba aceasta pentru că în comisie când a fost prezentat materialul am avut anumite obiecții. Ele au fost rezolvare, dar aici problema a rămas neclară pentru mine, în comisie nu a fost nicio discuție legat de acest subiect.

Dl. consilier Vlas: - amânăm pentru după pauză și acest material.

Punctul nr. 3 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind unele măsuri de reglementare a situației unor terenuri din intravilanul Municipiului Tîrgu Mureș:

Dl. consilier Vlas: - în comisii au fost unele propuneri de amânare a materialul și de a se prezenta la ședința din luna septembrie dau decembrie. Aplicabilitatea acestei hotărâri se referă al anul 2010 și zic că nu e nicio greșeală dacă suntem de acord să o discutăm a ședința din decembrie.

Propun amânarea pentru ședința din noiembrie sau decembrie.

Dl. consilier Kolozsvari: - am solicitat să vedem implicațiile bănești ale aceste situații. Că va fi octombrie sau noiembrie, nu am cerut o anume dată, dar cerem date exacte.

Dl. consilier Vlas: - supun la vot amânarea acestui material

Cine este pentru? - 20 voturi

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? - 1 abținere (Roman I.)

Proiectul de hotărâre a fost amânat cu 20 de voturi pentru și o abținere.

Punctul nr. 4 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind mandatarea reprezentantului A.G.A. dl. Todoran Liviu Emil Nicu să aprobe documentele referitoare la subiectele de pe ordinea de zi a Ședinței A.G.A. extraordinare din 15.09.2009 și a Ședinței A.G.A. ordinare din 15.09.2009 a S.C. Compania Aquaserv S.A Tîrgu Mureș:

Dl. consilier Vlas: - dacă sunt observații?

Dl. consilier Torzsok:- pe ordinea de zi a ședinței A.G.A. extraordinară din 15, la punctul b. există aprobarea Actului constitutiv modificat și completat al companiei. Conform Actului constituiv actual al societății, înainte de a aproba în A.G.A. orice modificare a actului, se cere avizul A.G.A. A.D.I. Ședința A.G.A. A.D.I. s-a desfășurat în data de 8 septembrie, în mape există hotărârea adoptată în această ședință cu anumite modificări și completări ale actului constitutiv. Cer ca în forma avizată de A.G.A. A.D.I. să votăm modificarea actului constitutiv, altminteri există riscul să nu putem accesa fondurile pe POS Mediu.

Dl. consilier Peti: - doresc să supun atenției o problematică ce a apărut și anterior în legătură cu discuțiile de la Aquaserv. În concret, este vorba despre un principiu juridic roman, un adagiu latin potrivit căruia accesoriu întotdeauna urmează principalului, adică, în situația noastă, dacă este ordine de zi în ședința Aquaserv care se referă al patrimoniul acestei societăți care este proprietatea consiliului local, trebuie să adoptăm cu vot de două treimi. În cazul concret, de la ora 11, a, b și c care se referă la patrimoniu, aprobare contract de delegare, aprobare act costitutiv și înființare sucursală Reghin, după părere mea și după părerea juriștilor se impune vot de două treimi.

La restul punctelor d, e, de la ora 12, ajunge majoritate simplă.

Dl. consilier Vlas: - aveți dreptate dacă le iei pe puncte, dar apoi trebuie supusă hotărârea în general și iarăși trebuie două treimi.

D -na secretar Cioban: - pornind de la ceea ce spunea dl. Torzsok, vă rog să observați în hotărâea A.D.I. din data de 8 care ne-a fost comunicată și care pe această cale am adus-o la cunoștință, să aveți în vedere cele trei observații adoptate de A.D.I., sunt trei puncte. Eu nu le-aș lua pe rând ci aș propune ca punctele 2 și 3 să fie adoptate de dvs. fără nicio problemă fiindcă au în vedere probleme care se găsesc în legislația românească prin similitudine. La punctul 2 se dorește a se înlocui termenul de jumătate plus unu cu majoritate, care sigur că înseamnă același lucru, iar la punctul 3 sunt înscrise niște chestiuni care au în vedere situațiile de urgență în care hotărăște consiliul de administrație al Aquaserv, iar la următoarea ședință se ratifică acea hotărâre luată în regim de urgență. Este un nonsens pentru că în cazul unei situații de urgență, de forță majoră sigur că trebuie luată o decizie imediată și faptul că a fost ratificată sau nu ulterio,r oricum nu mai are nicio importanță.

Cu cele două puncte 2 și 3 din ce aveți dvs., eu aș propune să modificăm în mod corespunzător proiectul care este în mapele dvs la nr. 4, iar punctul 1 care este punctul nodal și mult discutat de dvs. și asupra căruia v-ați pronunțat în mai multe rânduri, are în vedere acele propuneri pentru Consiliul de administrație, cine să le facă, numai A.D.I. sau și acționarii, sau și unii și alții. S-au discutat de foarte multe ori aceste probleme în mai multe situații, în mai multe ședințe, eu personal și alții am fost la Ministerul Mediului și am discutat cu consultanții de specialitate și dacă vă amintiți, ultima dată când am discutat eu am propus în regim de urgență acele modificări că: potrivit Legii 31/1990 cu modificările ulterioare, acționarii au dreptul să propună membrii în Consiliul de administrație. Această lege nu a modificat-o nimeni. Până când ea există, această prevedere din actul constitutiv de a propune și acționarii membrii în consiliul de administrație este legală și temeinică. Tot cu această ocazie, la nivelul ministerului mediului s-a discutat o problemă foarte punctuală. Dacă cei care vor consulta dosarul pentru accesarea de fonduri europene pe acest proiect, respectiv cei de la Comunitatea europeană, Ministerului mediului, sau de la Consiliul județean sau de la Primăria Reghin sau Luduș, vor ajunge la concluzia că din punct de vedere formal numai așa pot aproba acest proiect, noi ne-am angajat, dl. primar a aprobat să se convoce o ședință extraordinară numai cu acestă temă să se dea acest aviz din punct de vedere formal așa cum se dorește de unii și de alții și dacă se impune să o facem ca să nu se piardă aceste fonduri. În aceste condiții, eu aș propune ca această parte legată de punctul 1 din observațiile făcute în ședința A.D.I. să rămâne așa cum ele sunt înscrise în Actul constitutiv în mapele pe care le aveți dvs. iar punctul 2 și 3 să se modifice în mod corespunzător.

Dl. consilier Torzsok: - noi dorim în perioada următoare să accesăm 100 milioane euro de la Uniunea Europeană pentru regiune, pentru investiție în apă și canal. Regulile finanțatorului cer ca acest element să fie scos din actul constitutiv.

Poate aș putea fi de acord cu d-na Cioban că dacă Uniunea în primăvară sau când ajunge pe masa Comisia Europene va invalida această noțiune din actul constitutiv, revenim și scoatem altă hotărâre. Ok, numai că astăzi sau în perioada următoare în România vor intra cu circa 1 miliard de euro mai puțin pentru această axă, asta însemnând 10 județe care nu vor putea să benficieze de acest program. În situația în care vom fi întorși de la Bruxeles putem să ne luăm adio de la acest program.

Dl. consilier Kolozsvari:- eu nu înțeleg un lucru, oricum A.G.A. trebuie să aprobe pe urmă acest lucru. Indiferent că propunerea este făcută cu avizul A.D.I. așa cum scrie, A.G.A. trebuie să aprobe și atunci nu văd care este diferența, nu văd de ce este o problemă dacă figurează așa cum cere reglementarea Uniunii Europene, fiindcă știu un lucru, fiind expertul Comisiei Europene știu la evaluarea proiectelor se leagă de ultima virgulă, de ultimul cuvând care dacă nu este formulat cum se cere, resping și gata. Am văzut proiecte foarte valoroase pierdute la Bruxeles din cauza unui cuvânt care s-a folosit un alt termen decât era în formularea lor. Trebuie să ne gândim la acest aspect total formal, la urma urmei e rațional că noi ca acționari vrem să ne spunem cuvântul, dar dat fiind că oricum aprobarea este în A.G.A., nu văd diferența.

Dl. primar Florea: - eu propun să o lăsăm pentru după pauză, chemăm și reprezentanți de la Aquaserv că vreau să fiți în cunoștință de cauză și să votăm fără probleme cum e mai bine pentru oraș.

D -na secretar Cioban: - apelez la memoria dvs. și vreau să vă spun că ultima dată când ne-am ocupat de acest subiect dvs. ați votat cu/și acționari, cu această formulă. Acum este actul constitutiv în fața dvs. în integralitatea lui. În fapt, nu se modifică foarte multe lucruri și acelea care se modifică nu sunt de două treimi, sunt numai chestiuni formale. Dacă veți ajunge într-o situație de impas, vă reamintesc că această parte a fost votată de dvs. și a rămas cu/și acționari. O puteți vota în integralitate dar ar fi bine să vă înțelegeți dacă este integralitate este două treimi, dacă votați pe articole, unele articole sunt de 1/2.

Dl. consilier Vlas: - este adevăra că sunt articole de 1/2, dar la urmă trebuie să supun la vot hotărârea în ansamblu. Având elemente de 1/2 și 2/3, dacă la final nu avem două treimi, pică materialul.

D -na secretar Cioban: - cred că nu am fost înțeleasă bine. Dacă se dorește a vota actul constitutiv în integralitatea lui, atunci trebuie două treimi. În realitate astăzi vi se supune aprobădii dvs. modificarea unor articole din actul constitutiv care sunt de 1/2. Dacă sunt de 1/2 se formulează așa, acele articole se modifică, nu trebuie să mai supuneți aprobării încă o dată în integralitate pentru că restul articolelor sunt aprobate.

Dl. viceprimar Maior: - îmi place cum domnii consilieri susțin acest material, nu cunva să punem un cuvânt în plus să nu pierdem banii de la U.E. Haideți să mergem la materialul 14 cu telegondola. Același lucru am cerut și acolo, nu cumva să avem un cuvânt în plus că pierdem banii de la Bruxeles. Aici noi suntem de vină că nu votăm, acolo dvs. sunteți de vină că nu votați.

Dl. consilier Molnar: - eu reamintesc cu respect d-lor consilieri și d-lui primar că toate problemele legate de Aquaserv în anii trecuți când conjunctura politică a fost diferită conform cutumei noastre toate hotărârile s-au luat cu două treimi fiindcă e o problemă importantă. Dacă argumentele nu prevalează nu are rost să ne numim consilieri. Și d-nei secretar trebuie să-i reamintesc, e adevărat că data trecută s-a votat ceva cu jumătae plus unu, dar nu consilierii au votat, ci o parte din consilieri care au considerat că așa este bine. În ultimul rând, ceea ce a amintit dl. Peti este că toate hotărârile care prin implicații se referă la gestionarea domeniului public, strict legislativ dacă mai funcționează legislația în țară, necesită două treimi și formal. M-am convins că și acest consiliu vrea binele orașului și haideți să mergem în această direcție.

Dl. consilier Vlas: - lăsăm după pauză acest material.

Punctul nr. 5 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind modificarea Contractului de delegare de gestiune din 28 februarie 2006 încheiat cu S.C. Energomur S.A.:

Dl. consilier Vlas: - raportul comisiilor de specialitate este pozitiv.

Supun aprobării dvs. proiectul de hotărâre prezentat.

Cine este pentru? - 21 voturi (unanimitate)

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? -

Hotărârea a fost adoptată cu unanimitate de voturi.

Punctul nr. 6 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind transmiterea cu titlu gratuit din domeniul privat al Consiliului local Tîrgu Mureș a unor centrale termice în patrimoniul propriu al S.C. Energomur S.A.

Dl. consilier Vlas: - raportul comisiilor de specialitate este pozitiv.

Supun aprobării dvs. proiectul de hotărâre prezentat.

Cine este pentru? - 21 voturi (unanimitate)

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? -

Hotărârea a fost adoptată cu unanimitate de voturi.

Punctul nr. 7 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind înlocuirea unui membru din comisia de negociere cu proprietarul apartamentului nr. 4 din imobilul situat în Tîrgu Mureș, str. Stelelor nr. 6, comisie constituită în baza Hotărârii Consiliului local municipal nr. 88/31.07.2008:

Dl. consilier Vlas: - la acest material trebuie să facem o propunere pentru un domn consilier care să facă parte din comisie.

Dl. consilier Balint: - propun pe dl. consilier Bakos Levente.

Dl. consilier Vlas: - dacă nu mai sunt alte propuneri, supun aprobării dvs. proiectul de hotărâre, inclusiv cu propunerea care s-a făcut.

Cine este pentru? - 20 voturi

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? - 1 abținere (Bakos L.)

Hotărârea a fost adoptată cu 20 de voturi pentru și o abținere.

Punctul nr. 8 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind aprobarea în principiu a preluării Cinematografelor “Arta” și “Select” Tîrgu Mureș din domeniul privat al statului și din administrarea Regiei Autonomiei de Distribuție și Exploatare a Filmelor “Româniafilm” în domeniul public al Municipiului Tîrgu Mureș și în administrarea Consiliului local municipal Tîrgu Mureș:

Dl. consilier Vlas: - raportul comisiilor de specialitate este pozitiv.

Dl. consilier Sita: - propun să se păstreze destinația culturală.

Dl. primar Florea: - domnilor consilieri, nu vă depășiți atribuțiile prea mult. Preluați-le mai întâi și apoi hotărâm.

Dl. consilier Vlas: - e prevăzut în lege asta.

Dl. primar Florea: - nu e adevărat, poate facem cinematograful copiilor.

Dl. consilier Vlas: - supun aprobării dvs. proiectul de hotărâre prezentat.

Cine este pentru? - 21 voturi (unanimitate)

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? -

Hotărârea a fost adoptată cu unanimitate de voturi.

Punctul nr. 9 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind propunerea de declanșare a procedurilor de expropriere pentru cauză de utilitate publică a imobilelor proprietate privată situate pe amplasamentul lucrării de interes local “Modernizare str. Baladei, Tîrgu Mureș”:

Dl. consilier Vlas: - raportul comisiilor de specialitate este pozitiv.

Dl. viceprimar Maior: - noi am votat achiziționarea a două sau trei imobile pe str. Baladei. Acum venim și spunem că mergem să expropriem. Am votat la un anumit preț pe metu pătrat. Ce ni s-a cerut de cei care au venit, era aproape de acel preț. Eu spun să o lăsăm până la sfârșitul lunii fiindcă o să dăm mai mult din ce spune Tribunalul decât ce le-am oferit noi celorlalți contribuabili. Cum considerați dvs., dacă considerați să expropriem, de mâine ne apucăm de acest lucru.

Dl. primar Florea: - Tribunalul nu e agenție imobiliară.

Dl. consilier Bakos: - procedura exproprierii este una destul de lungă și laborioasă. Primăria poate să negocieze de mâine zilnic, avem tot timpul. Faptul că votăm acum începerea procedurii, oricum durează luni și ani buni până se finalizează.

Dl. consilier Vlas: - supun aprobării dvs. proiectul de hotărâre prezentat.

Cine este pentru? - 21 voturi (unanimitate)

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? -

Hotărârea a fost adoptată cu unanimitate de voturi.

Punctul nr. 10 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind preluarea de la Direcția Județeană de Sănătate Publică Mureș a serviciilor de asistență medicală comunitară și asistență medicală și de medicină dentară desfășurată în unitățile de învățământ preuniversitar și modificarea organigramei și statului de funcții al Serviciului Public de Asistență Socială.:

Dl. consilier Vlas: - raportul comisiilor de specialitate este pozitiv.

Supun aprobării dvs. proiectul de hotărâre prezentat.

Cine este pentru? - 21 voturi (unanimitate)

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? -

Hotărârea a fost adoptată cu unanimitate de voturi.

Kolozsvari............

Punctul nr. 11 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind aprobarea deplasării unei delegații din partea Municipiului Tîrgu Mureș, la Gothenburg/Suedia, în perioada 15-19 septembrie 2009:

Dl. consilier Vlas: - comisiile de specialitate au avizat materialul cu mențiunea de a nu fi afectat bugetul local.

D-na secretar Cioban: - avansarea acestor sume cu recuperarea sumelor investite din banii primiți prin proiect.

Dl. consilier Vlas: - cu acest amendament, supun la vot proiectul de hotărâre.

Cine este pentru? - 20 voturi

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? - 1 abținere (Pui S.)

Hotărârea a fost adoptată cu 20 de voturi pentru și o abținere.

Punctul nr. 12 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind aprobarea deplasării unei delegații din partea Municipiului

Tîrgu Mureș, la Copenhaga/Danemarca, în perioada 22-25 septembrie 2009:

Dl. consilier Vlas: - raportul comisiilor de specialitate este pozitiv.

Supun aprobării dvs. proiectul de hotărâre prezentat.

Cine este pentru? - 21 voturi (unanimitate)

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? -

Hotărârea a fost adoptată cu unanimitate de voturi.

Punctul nr. 13 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind aplicarea de către Municipiul Tîrgu Mureș a proiectului “Parcuri noi în municipiul Tîrgu Mureș - Aleea Carpați, Aleea Hațeg și Aleea Vrancea” în vederea contractării finanțării nerambursabile acordate de Administrația Fondului pentru Mediu prin Programul național de îmbunătățire a calității mediului prin realizarea de spații verzi în localități”:

Dl. consilier Vlas: - raportul comisiilor de specialitate este pozitiv.

Supun aprobării dvs. proiectul de hotărâre prezentat.

Cine este pentru? - 21 voturi (unanimitate)

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? -

Hotărârea a fost adoptată cu unanimitate de voturi.

Punctul nr. 15 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind completarea Hotărârii Consiliului local municipal nr. 224/2002 și 403/2007 referitoare la modificarea și completarea Hotărârii Consiliului local municipal nr. 133/2001 privind stabilirea unor măsuri pe linia bunei gospodăriri, păstrarea curățeniei, respectarea normelor de igienă și înfrumusețarea municipiului Tîrgu Mureș, cu modificările și completările ulterioare:

Dl. consilier Vlas: - patru comisii au avizat favorabil materialul.

Dl. consilier Sita: - în toate orașele mari occidentale, piețele sunt pline de porumbei. Noi nu avem așa ceva. Replica mea este să se facă curățenie.

Dl. consilier Benedek: - nu s-a prea înțeles problema. La litera i) nu este corect formulat. Au venit la mine locatari care reclamau că vecini de la etajele superioare hrănesc porumbei și ei fac mizerie pe pervazul de la geam.

Dl. primar Florea: - domnule Sita, îl rugăm pe cetățean să nu-i crească. Sunt oameni care le dau de mâncare pentru a-i sacrifica. Noi le interzicem să-i mai crească.

Dl. consilier Kolozsvari: - nu este vorba ca acei porumbei care vin din toate părțile, să nu-i alimenteze pe balconul blocului. Și în piețele mari din orașe unde sunt foarte mulți porumbei, este interzis să-i alimentezi. Varianta I o agreez. Ceea ce se dorește este corect.

Dl. consilier Balint: - problema nu este în primul rând a mizeriei, este una serioasă și anume a infecțiilor care pot fi transmise pe această cale. Propunerea mea este dacă există solicitări din partea anumitor locatari care au o pasiune pentru acest lucru, atunci să vină și cu soluții, unde se pot amenaja niște cuști pentru a-i administra. Să vină cu soluții și putem lua măsuri adecvate în zonă.

D-na consilier Roman: - vreau să ridic o dilemă în plus față de problema porumbeilor, cum aplicăm această hotărâre?

Dl. consilier Vlas: - eu am la Vațman 400 de porumbei. Hotărârea nu sună dur: “se interzice creșterea porumbeilor în balcon, fără avizul locatarilor”. Mi se pare normal. Probleme sunt acolo unde îi țin în balcon și fac deranj și mizerie și fac comerț din furturi de porumbei.

Supun la vot proiectul de hotărâre varianta fără litera i).

Cine este pentru? - 18 voturi

Cine este împotrivă? - 1 vot (Sita I.)

Cine se abține? - 2 abțineri (Todoran L., Roman I.)

Hotărârea a fost adoptată cu 18 voturi pentru, un vot împotrivă și 2 abțineri.

Punctul nr. 16 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind modificarea art. 1 al Hotărârii Consiliului local municipal nr. 218/2008 referitor la numirea unei comisii mixte, formată din membrii ai Consiliului local și ai executivului, pentru întocmirea documentației și efectuarea procedurilor în vederea elaborării unui Rgulament de montare și gestiune a rețelelor de transmitere a informației într-o canalizație unitară și a unui Caiet de sarcini pentru realizarea canalizației respective:

Dl. consilier Vlas: - raportul comisiilor de specialitate este pozitiv. Vă rog să faceți propuneri pentru membrii înlocuitori pentru actualizarea componenței comisiei.

Dl. consilier Benedek: - propun pe dl. viceprimar Csegzi Sandor.

Dl. viceprimar Maior: - propun pe dl. Todoran Liviu.

Dl. consilier Vlas: - supun aprobării dvs. proiectul de hotărâre cu completarea comisiei.

Cine este pentru? - 21 voturi (unanimitate)

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? -

Hotărârea a fost adoptată cu unanimitate de voturi.

Punctul nr. 17 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind rectificarea și completarea unor poziții din Hotărârea Consiliului local municipal nr. 125/2001 referitoare la modificarea și completarea inventarului bunurilor ce constituie domeniul public al Municipiului Tîrgu Mureș, aprobat prin Hotărârea Consiliului local municipal nr. 213/1999:

Dl. consilier Vlas: - raportul comisiilor de specialitate este pozitiv.

Supun votului dvs. proiectul de hotărâre prezentat.

Cine este pentru? - 21 voturi (unanimitate)

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? -

Hotărârea a fost adoptată cu unanimitate de voturi.

Punctul nr. 18 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind aprobarea efectuării unui schimb de terenuri între Municipiul Tîrgu Mureș și d-nii Ștefan Eugen, Ștefan Corina, Mureșan Gheorghe Radu, în vederea amenajării unui loc de joacă pentru copii:

Dl. consilier Vlas: - toate comisiile de specialitate au fost de acord cu varianta II a proiectului de hotărâre, cu condiția declarației date în fața notarului.

Dl. consilier Molnar: - acest material este tipic pentru practica noastră, se întoarce în plen a zecea oară și până la urmă este firesc interesul cetățenilor respectivi ca să dispună de o fâșie care asigură accesul direct la un teren care poate fi valorificat. Pe de altă parte, nu putem neglija faptul că acel teren de joacă s-a realizat pe un teren privat, nu știm de ce s-a făcut și eu aș putea să spun acum ca să rezolve problema cel care a făcut.

Dar sigur că asta nu este o poziție bună și constructivă. Prin acel parc deosebit de util copiilor rromi separă foarte bine terenul destinat probabil altor aplicații, e un parc multifuncțional. Ca urmare, eu aș propune ca acei cetățeni să cumpere fâșia aceea, sigur la un preț rezonabil, la prețul pieței, și să nu facă schimb fiindcă este evident că acel parc deservește și interesul celui care deține terenul.

Dl. primar Florea: - Valea Rece, eu am definit tranșant, că atâta o dezvoltăm până putem să ne ocupăm de disciplinarea și rezolvarea lor. Nu va fi o evoluție nesfârșită. Cu acest lucru clarificăm și terenurile pentru că terenurile pe care și-au construit colibe sunt ale orașului. Dacă vindeți teren în Valea Rece, deschidem cutia Pandorei.

Dl. consilier Molnar: - dar dacă schimbăm e mai bine?

Dl. primar Florea: - dar rămâne tot al nostru.

Dl. consilier Molnar: - al nostru rămâne un teren unde este un parc și unde nu avem acces.

Dl. primar Florea: - dacă nu e al lui, nu-i dai autorizație.

Dl. consilier Molnar: - eu înțeleg că omul, cetățenii respectivi au nevoie de acel teren ca să aibă acces ușor și direct pe suprafața lor de teren care o dețin, eu înțeleg foarte bine că acel parc este util și pentru copii dar și pentru proprietar, fiindcă separă zona locuită de zona liberă și eu cred că nu greșim dacă în loc de schimb oferim varianta de cumpărare la prețul pieței, preț rezonabil.

Dl. consilier Kolozsvari: - e o problemă mai complicată și am impresia că s-au ivit niște neînțelegeri și propun să lăsăm acest material împreună cu celelalte două și să-l reluăm după pauză ca să clarificăm între timp câteva aspecte.

Punctul nr. 19 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind achiziționarea în proprietatea Municipiului Tîrgu Mureș a unui nr. de 94 unități locative/demararea procedurilor necesare construirii unor unități locative în vederea implementării strategiei locale de dezvoltare în domeniul social și asigurare de locuințe pentru anumite categorii de persoane:

Dl. consilier Vlas: - în urma discuțiilor din comisii s-a elaborat o nouă variantă pe care o aveți în dosare.

Dl. consilier Benedek: - eu am susținut și am declarat că sunt pentru a cumpăra, fiindcă avem nevoie de locuințe, pentru persoane evacuate din case, sunt care au anumite probleme, nu numai sociale, sunt intelectuali care solicită. Eu cred că la ora actuală nu avem condiții, materialul nu este pregătit atât de bine. Eu am spus că trebuie să cumpărăm dar nu în orice condiții. La ora actuală este o situație pentru care putem găsi soluții foarte bune. Dacă începem să aruncăm banii în stânga și în dreapta nu e bine. Eu spun să cumpărăm un număr redus de locuințe la ora actuală, atât cât e nevoie, 50 sau 60 de locuințe și în rest, să revedem acest material și să găsim o soluție care să nu afecteze bugetul pe viitor.

Dl. primar Florea: - eu nu m-aș limita la număr. Eu m-aș limita la cele mai bune condiții care ni se oferă. Noi cumpărăm cea mai bună ofertă de pe piață.

Studiați, faceți în așa fel în comisii să vedeți ce oferă piața. Din punctul meu de vedere aș prelua contracte la prețul lor, să nu plătim vreo 2-3 ani până când anticipăm că își revine piața și creșterea economică, fără să dăm nici un ban și într-adevăr oferta să fie la prețul respectiv. Dvs. stabiliți criteriile și dacă oferta e bună mergeți la maxim pentru că pe măsură încasăm. Eu nu am milostenia pe primul plan și bănuiesc că și chiriile le veți stabili pe măsura generozității. Dacă nu ne îndatorăm în primii 2-3 ani, noi să luăm partea care ne convine nouă, nu de la 1 ci de la 10 dacă se poate.

Dl. consilier Vlas: - această modificare a pornit de la subsemnatul și am făcut ședința comisiei de servicii comerț împreună cu comisia juridică și a fost o propunere de-a mea. Dacă citiți hotărârea cum este acum, să vedeți că nu aprobăm un caiet de sarcini care nu știm ce se va întâmpla, fiindcă acea comisie care noi am desemnat-o să poată face o analiză, au venit cu prețuri până la 550 euro pe metru pătrat. Le-am spus clar că eu am de vânzare la 550 euro pe metru pătrat și nu le vând pentru că noi primăria am vândut cu 800 euro pe metru pătrat în Aleea Carpați; cu 550 euro pe metu pătrat poate vinde orice constructor din oraș mâine, pentru că banca îi dă 550 euro credit pentru că valorează mai mult. Am spus că nu suntem într-o fază în care noi să cunoaștem realitatea, care e prețul. Noi trebuie să aprobăm și un caiet de sarcini ori fără preț nu poți să aprobi un caiet de sarcini. Dacă citiți cum sună acum a doua variantă de hotărâre: se aprobă demararea procedurilor de negociere și analiză a ofertelor de pe piață cu publicarea de anunțuri în presa locală și națională în vederea achiziționării unui număr de 94 de apartamente în scopul implementării strategiei de dezvoltare în domneiul social și asigurarea de spații locative pentru diverse categorii sociale. Procedurile de negociere și analiză a ofertelor se vor realiza de către comisia instituită de către noi prin hotărârea de consiliu, iar rezultatele activității comisiei se vor materializa printr-un raport care se va supune aprobării consiliului local municipal Tîrgu-Mureș. Metodologia de negociere și analiză a ofertelor și limitele mandatului comisiei sunt prevăzute în normele de desfășurare pe care le aveți. Noi nu aprobăm un preț acum, vrem să venim la un preț real, nu știm care este. Probabil că nu ați văzut decât astăzi această a doua variantă.

D-na consilier Roman: - eu am făcut parte din acea comisie. Mi se pare neplăcut faptul că la un moment dat consiliul investește niște membrii ai lui cu o dorință de a lucra și mai apoi, când se regăsește materialul în mape să se spună că materialul nu este complet. Vreau să-i anunț pe colegii consilieri că cei care am făcut parte din acea comisie - dl Molnar și dl. David -chiar am lucrat la acest material și am încercat să găsim niște soluții care să fie valabile pentru toată lumea.

În al doilea rând, de fiecare dată când ajungem la un impas, indiferent despre ce problemă discutăm, ajungem să punem un semn de întrebare asupra activității comisiilor pe care noi le desemnăm în plen. Poate ar fi mai bine să facem o comisie din toți consilierii și să stăm aici două ore până găsim soluția. Indiferent cine e în comisie, când venim cu hotărârea tot nu e bine.

În ce privește propunerea dvs. a doua variantă a fost aprobată de trei din cele cinci comisii. Sunt curioasă să văd dacă la vot iese sau nu.

Dl. consilier Molnar: - comisiile însărcinate ar trebui să funcționeze cel puțin la fel de bine ca și comisiile în altă parte. Acest lucru depinde de cum recepționează primăria și consiliul în întregine propunerile comisiei, indeferent de ce este vorba. Pe de altă parte depinde de cât de operativ și eficient lucrează comisiile.

Ceea ce a propus dl. Vlas sub forma variantei II mi se pare o variantă acceptabilă și este în regulă. Când fac ceva indeferent că fac ca și firma sau ca persoană fizică, eu pun într-o parte obiectivul iar în cealaltă parte resursele. Noi ar trebui să definim o primă aproximație și numărul de apartamente pe care l-am dori, dar să stabilim un obiectiv în fața oricărei comisii sau a aparatului administrativ, suma. Pentru acest scop în prima etapă putem să cheltuim 10 miliade sau 2 miliarde, fiindcă altfel, eu nu am cum să judec ofertele venite. Eu cred că fie această hotărâre, fie alta cât mai repede, să fie însoțită de un obiectiv financiar sumă. Eu cred că această acțiune va fi prima și cu prima ocazie să discutăm în comisii și eu voi insista mai departe asupra întăririi rolului Locativului ca să și construiască. Eu sunt de acord în principiu cu varianta II și doresc să fie precizată și o sumă limită.

Dl. consilier Vlas: - motivul pentru care nu puteam să spunem un fond care s-ar aloca era că nu știam un preț mediu care va rezulta în urma ofertelor care vin. Ați văzut că noi nu aprobăm nicio sumă pe metru pătrat, niciun număr de locuințe. Când ne prezintă acest studiu revenim din nou în consiliu, vedem cum stăm cu banii și atunci vom hotărî.

Dl. consilier David:- trebuie să-i dau dreptate d-nei Roman pentru că ceea ce am discutat noi acolo, s-a materializat în această hotărâre. Eu acolo am ridicat problema că indiferent ce licitație faci, achizitorul trebuie să declare suma pe care o are la dispoziție pentru a realiza proiectul respectiv. Noi acolo am discutat că ar fi un preț acceptabil la ora actuală ținând cont de criză, în jur de 550-600 euro pe metru pătrat. În legătură cu propunerea dvs. spuneți că “se aprobă demararea procedurilor de negociere și analiză a ofertelor”. Noi nu avem ce negocia. Noi dacă cumpărăm, trebuie să o facem prin licitație la care poate să vină oricine.

Dl. consilier Vlas: - nu ești obligat să faci licitație.

Dl. consilier David: - părerea mea este că cea mai bună testare de piață este licitația și cel care este serios vine cu o ofertă ca lumea. Aici la analiză de preț nu o să spună nimeni care este prețul real la care ar ceda sau ar vinde acele apartamente. Din punctul meu de vedere era până în maxim 600 euro și atunci să vedem cine e serios și poate intra sub acest preț. Altfel, eu și acest lucru am spus că este destul de mic în condițiile actuale, dar cea mai bună testare și analiză a ofertelor este când cineva știe că dacă a declarat 591 acela rămâne și am acceptat.

Dl. primar Florea: - eu am legat totdeauna lucrurile de varianta timp. Dacă îmi cereți acum să prevăd sumele în buget, estimări superficiale, eu am spus următorul lucru, să țineți cont în momentul în care achiziționăm, condițiile de locuințe. Dacă ne pune să plătim rate din prima zi, le uităm. Dacă ne spune că ni le dă cu 600, cu 3 ani grație și pe 20 de ani iar altul vine cu 2 ani grație și pe 25 de ani, acolo trebuie să intervină comisia care decide. Pe mine mă îngrijorează altceva să fiu vânzător. Să vin în fața comisiei să prezit o schemă, un montaj ca să asigurați o confidențialitate. Iau în calcul ce chirii stabilesc, care e destinația banilor din chirii, pe ce perioadă de 2-3 ani, după aceea începe montajul. Eu vreau să iau chirii, chiriile le pun într-un cont, poate hotărâți să vindem 10% să-mi reeșalonez creditul, în momentul în care ești posesorul câtorva sute de locuințe cu chirii, trebuie să iei în calcul serios și chiria.

Dl. consilier David: - da, dar asta este după ce s-a încheiat procedura. Din analizele care le-am obținut eu în oraș, sunt peste 1400-1500 de apartamente disponibile spre vânzare. Trebuie să stabilim o sumă, pentru că dacă am vorbi despre acest lucru ar fi vreo 60 milioane euro, dacă vorbim numai de 50, sunt 2 milioane euro, dacă vorbim de 100 de apartamente sunt 4 milioane, etc. consiliul local împreună cu primăria trebuie să știm că atâta avem pentru acest demers și atunci să vedem cum o finalizăm. Eu cred că cea mai bună testare de piață este licitația prin care omul serios vine și oferă marfa.

Dl. consilier Vlas: - când am citit hotărârea în varianta II am spus la numărul de apartamente nu e obligatoriu să rămână. Poate fi mai mic sau mai mare. Noi putem lăsa liber un număr de apartamente, funcție de banii care-i avem vom cumpăra mai multe sau mai puține. La 550600 euro, un constructor poate să încaseze 600 euro pe metru pătrat azi, nu în 20 de ani și 2 ani grație. Banca dă banii la cumpărător și eu îi pun jos la constructor chiar azi, nu în 20 de ani. Nu avem un studiu al piețeii și prin sistemul care este acum aici ne putem da seama câte putem lua și la ce preț, cine ne dă pe 20 de ani, pe 15 ani și ce perioadă de grație. Până nu facem lucru acesta nu avem cum să înaintăm. Nu am alocat nici un ban prin hotărârea de azi.

Dl. primar Florea: - probabil că băncile în scurt timp vor ieși înspre cetățean. În momentul în care ai ieșit spre cetățean cu oferta noi nu mai suntem interesați și face ce spune dl. Vlas. I le vând eu în rate, am angajat o bancă și recuperez. Oferta făcută de mine dvs. în hotărârea propusă de executiv a fost licitație, dar nu ați dorit-o. Acum vreți negociere. Oricare, dar grăbiți-vă să vedeți ofertele.

Dl. viceprimar Csegzi: - toată povestea a pornit pe marginea unei oportunități. Credem că azi, în codițiile acestea economice, este o oportunitate pentru consiliul local să cumpere apartamente; așa pare. Pentru că au fost negociate anterior în fazele anterioare o serie de variante de finanțare de către societățile comerciale despre care dorim să credem că au fost foarte avantajoase, credem mai departe că se poate găsi în aceste condiții o variantă și mai avantajoasă prin care să găsim apartamente la prețuri convenabile într-o structură de finanțare convenabilă. Dacă e vorba să cumpărăm azi apartamente, putem să spunem toți că nu vrem să cumpărăm cu banii pe masă pentru că nu-i avem. Problema nu este că există sau nu există ofertă de apartamente ca număr pe piață. Problema este dacă oferta financiară este atractivă sau nu, și această analiză nu s-a făcut. Noi putem fixa prețul uitar pe metru pătrat ca un preț de pornire, dar partea a doua și poate și mai importantă este o structură de finanțare pe care o putem accepta în consiliul local sau nu și această analiză cred că trebuie făcuă de fapt fiindcă asta rezolvă problema în fond. Altfel nu știu și nimeni nu știe să vă spună exact dacă 94 sau 93 de apartamente trebuie cumpărate. Am dori să cumpărăm în condiții avantajoase cât mai multe. Dacă piața nu funcționează, nu luăm niciuna. Aici, o variantă de selectare ar putea să fie licitația să vedem cine ce oferă. Poate și o analiză de ofertă ar puea să funcționeze, dar cred că prețurile acelea ar fi mai ridicate decât în cazul unei licitații. Există această comisie care a fost numită în luna iulie să mai primească o sarcină să deruleze această procedură.

Dl. viceprimar Maior: - la prima variantă, aveți dreptate am mers pe varianta comisiei în care trebuie să punem 600 euro plus TVA să se facă licitație, până la urmă am înțeles că noi nu am mai participat și nici dvs. în cele două comisii - juridic și comerț - s-a căzut de acord să nu se mai facă licitație, în schimb, să se meargă pe o procedură legală fiindcă dacă nu ai o procedură legală o să te acuze toată lumea că vrei să deranjezi pe unii sau pe alții, s-a găsit această procedură legală urmând ca în termen de 15-20 de zile aceeași comisie să primească propunerile și din nou să vină la consiliul local să spună. Eu cred că varianta II este în regulă, în cazul în care am înțeles că varianta I nu este agreată.

Dl. consilier Vlas: - varianta II nu obligă la nimic. Supun la vot proiectul de hotărâre varianta II.

Cine este pentru? - 19 voturi

Cine este împotivă? -

Cine se abține? - 2 abțineri (Pui S., David C.)

Hotărârea a fost adoptată cu 19 voturi pentru și 2 abțineri.

Dl. consilier David: - din cauză că se leagă de punctul următor, vă rog să luați act de demisia mea din comisia respectivă, eu nu vreau să negociez nimic ca apoi să fiu acuzat. Din punctul meu de vedere singura procedură oficială era licitața. Eu nu vreau să mai fac parte din comisie.

Dl. primar Florea:- și eu ar trebui să-mi dau demisia că nu a trecut varianta propusă și de mine de licitație?

O dată și o dată România trebuie să se așeze pe ceea ce înseamnă credibilitate și cuvânt.

Dl. consilier Vlas: - vă depuneți la secretariat demisia și la următoara ședință din septembrie o să înlocuim un membru în comisie.

Punctul nr. 20 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind sistarea procedurilor de licitație instituite pentru imobilul din Tîrgu Mureș, Piața Victoriei, nr. 33 și schimbarea destinației acestuia în librărie:

Dl. consilier Vlas: - raportul comisiile de specialtate este pozitiv. Comisia de buget finanțe solicită amânarea materialului până a crearea condițiilor de strămutare în pasaj a frizeriei.

Dl. primar Florea:- în fața orașului s-a ridicat de nenumărate ori problema librăriei. Nu puneți frizeria în fața librăriei. Frizeriile și saloanele de masaj de care vreți, sunt peste tot în oraș. Librării nu sunt. Doamnele de aici s-ar putea să nu aibă interesul să iasă, să spună că nu-i convine. Eu le dau un termen de o săptămână să dispară de acolo pentru că cel puțin o lună și jumătate trebuie să mă duc în spate să extind, dacă vreți să facem cafenea literară. Trebuie să încep negocierile cu cei din imobil că poate mă trezesc cu dl Pop Liviu care vrea să pună mâna pe spațiu și o să spună să nu facem librărie. Va trebui să cerem acorduri. Dacă noi blocăm și acest lucru, nici la primăvară nu o să facem acolo librărie. Va trebui să vedem dacă începem măcar studiu, ori dacă lăsăm frizerie acolo, nu pot să fac nimic. Eu aș spune să votați.

Dl. consilier Molnar: - d-le primar, dvs. ați declarat că pasajul pietonal din cauza consilierilor UDMR nu o să fie gata niciodată. Dacă nu va fi gata niciodată, când se va recaza frizeria în subteran? Eu nu pot să votez asemenea hotărâre. Haideți să vedem care sunt aceia care împiedică, să discutăm cu ei și să facem ca pasajul subteran să fie funcțional și când va fi îi ajutăm și noi să se mute.

Dl. primar Florea: - dacă m-ați fi ascultat anul trecut în luna martie, era închiriat și modernizat de cel din Mall. Acum probabil se oftica, că iarăși o dă în bară. Propunerea a fost decentă din partea noastră. S-a speculat atunci, unii au crezut că vine altcineva.

În momentul în care s-au tot vihiculat prețul și s-a cerut un anumit preț, este normal că o piață ușor căzută acum nu a fost interes. 1 an și trei sau patru luni nu am încasat nimic. Eu mâine îi spun celui care coordonează frizeria, că dacă se mută în prima lună, propun consiliului local să nu le ia chirie 2 sau 3 luni. Dacă se mută din a doua lună, nu le mai dau nici un spațiu sau le dau cu 10 euro cum ați hotărât dvs. Mergem cu o facilitate dacă ne înțeleg. E adevărat că acum trebuie să facem pe banii noștri pasajul.

Dl. consilier Peti: - foarte multă lume s-a plâns de lipsa unei librării în centru, însă trebuie să respectăm legea și în această privință, deoarece există o lege privind organizarea și funcționarea cooperației care spune că societățile cooperatiste au drept preferențial dacă autoritatea locală decide înstrăinarea sau concesionarea locației respective.

Dl. primar Florea: - librăria rămâne a noastră. Cooperația a fost jucăria securității pe timpul lui Ceaușescu. Studiați cine a lucrat pe acolo. A fost răsfățul regimului comunist și este disprețul actualului regim de 20 de ani în care cooperațiile au dictat și au făcut prima lege în România.

Nu se vinde, nu se concesionează că am renunțat la ideea cu 10.000 euro, chiar exageram. Am vrut altă librărie în locul “Poșetei” și al farmaciei. Nu s-a putut fiindcă ne-au acționat în judectă să le vindem spațiul și ne câștigau și le plăteam și daune. Acolo am vrut să facem librăria și să concesionăm deasupra un spațiu să facem pe 1000 mp. Nu am reușit și am decis să dăm acest cadou orașului pentru librărie.

D-na secretar Cioban - în mai multe rânduri s-au emis hotărâri cu privire la acest spațiu, în mai multe rânduri cooperația ne-a dat în judecată pe aceste hotărâri și ceea ce dvs. spuneți că au drept de preemțiune, au drept de preemțiune în ceea ce privește terenul, acel spațiu nu are nicio legătură cu discuția, și au pierdut de fiecare dată. O să vă punem la dispoziție aceste hotărâri judecătorești care sunt definitive și irevocbile.

În legătură cu această propunere, eu vred că această hotărâre cu vânzarea acestui spațiu la 10.000 euro/mp la ora actuală este anacronică, pentru că tot așa vom da anunț la ziar și peste doi ani tot cu 10.000 euro și nu o să vină nimeni. Legat de aceste persoane care și la ora actuală funcționează în spațiu, că autoritatea pubică locală nu are cu ele niciun fel de contract, niciun fel de obligațiuni și că dacă li se oferă șansa de a se muta într-un spațiu - 2 camere sunt rezervate în pasaj

printr-o hotărâre a dvs., ar trebui să nu ezitați să luați o decizie asupra acestui lucru, că altfel vom discuta și peste 2 ani același lucru.

Dl. viceprimar Maior: - cei de la o televiziune s-au autosesizat și au mers la pasajul despre care vorbim. Am luat materialele să vedem discuțiile vis-a-vis de pasaj. Primăria a dorit să închirieze cu 2 euro/mp lucru care nu s-a dorit, apoi s-a făcut la 10 euro, s-a făcut licitația și nu s-a prezentat nimeni, apoi am făcut la 2 euro timp de 3 ani de zile după care să revină la 10 euro/mp și iarăși nu s-a prezentat nimeni. Întrebarea era cine va răspunde? În nici un caz executivul care a făcut o propunere dar nu a fost luată în seamă de consilieri, dar printre altele, unii dintre dvs. spuneați că nu avem o librărie în oraș. Tot unii dintre dvs. spuneți acum că până când nu le găsim spațiu nu putem să-i mutăm. Nu v-am cerut asta. Am spus că avem două spații libere votate de dvs., care se pot oricând accesa. Ideea este că acele persoane să dorească să ia acele spații. Sunt două spații ținute numai pentru Primăria Tg-Mureș în care trebuia să se facă fie frizerie ori librărie. Am cerut un singur lucru, să fiți de acord ca în timp să-i putem muta, până atunci vedem ce gând au domnii. Ideea era un vot să fiți de acord să-i mutăm de aici acolo, în cele două spații votate tot de dvs.

Dl. consilier Vlas: - supun votului dvs. proiectul de hotărâre în forma în care este în dosare.

Cine este pentru? - 11 voturi

Cine este împotivă? - 7 voturi (Csegzi S., Bakos L., Balint S., Kolozsvari Z., Molnar G., Mozes L., Torzsok S.)

Cine se abține? - 3 abțineri (David C., Benedek I., Peti A.)

Proiectul de hotărâre a fost respins.

Dl. consilier Sita: - am spus de nenumărate ori că dorim să avem o librărie în centrul municipiului Tîrgu-Mureș. Acum îmi pare rău că primează o frizerie în fața unei librării.

Punctul nr. 21 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind aprobarea vânzării prin licitație publică a terenului în suprafață de 1193 mp situat în Tîrgu Mureș, str. Salcâmilor f.n.

Dl. consilier Vlas: - raportul comisiilor de speciaitate este pozitiv.

Supun aprobării dvs. proiectul de hotărâre prezentat.

Cine este pentru? - 10 voturi

Cine este împotivă? - 8 voturi (Csegzi S., Bakos L., Balint S., Kolozsvari Z., Molnar G., Benedek I., Peti A., Torzsok S.)

Cine se abține? - 3 abțineri (David C., Pui S., Mozes L.)

Proiectul de hotărâre a fost respins.

P A U Z Ă

Reluare punctul nr. 4 din ordinea de zi

Dl. consilier Vlas: - dacă ședința de azi o continuăm luni, hotărârea aceasta va fi cu data de azi, fiindcă azi e data ședinței.

Dl. consilier Todoran: - trebuie depusă la Aquaserv înainte cu 24 de ore.

D -na secretar Cioban - dacă amânăm votarea acestui punct pentru luni, săptămâna viitoare, acea hotărâre va avea data de luni. Totdeauna când facem ședințe în continuare, este ședința din data de 10 septembrie continuată în data de ___.

Dl. consilier Todoran: - singura variantă pentru luni este ca în data de 15 să nu fie ședința, peste o săptămână este a doua înfățișare și se mandatează la o săptămână pentru marțea viitoare peste două săptămâni când există riscul, dacă Mureșul nu este prezent, deciziile să fie luate de cei prezenți în sală, cu 3,5 sau 5,4 procente cât sunt ceilalți acționari.

Putem face ședință, dar eu nu am mandat să mă prezint în data de 15, pentru că Regulamentul Aquaserv spune că trebuie să depun cu 24 de ore înainte mandatul și atunci mă prezint la a doua convocare a ședinței extraordinare din data de 23 sau 24.

Dl. consilier Vlas: - avem două variante: votăm azi sau facem ședința luni la ora 8 dimineața; ca să fie cu 24 ore înainte.

Dl. consilier Kolozsvari: - nu înțeleg diferența. Se solicită ceva, indiferent ce. Există aceste regulamente extrem de rigide și foarte birocratice. Dacă regulamentul acela solicită ceva și nu 17

înțeleg de ce ne cramponăm de un cuvânt care în fond nu schimbă esența pentru că este clar că fără Tîrgu-Mureș nu se poate lua o hotărâre. Este vorba de expresia și acționari. Nu înțeleg care este diferența. Dacă ceilalți ar putea leza interesele noastre ale orașului, aș fi de acord că susținem acest lucru, dar deoarece regulile sunt în așa fel încât chiar dacă este jumătate plus unu trebuie să reprezinte două treimi din populația care intră în ADI, iar două treimi fără Tîrgu-Mureș nu se poate să aibă.

D -na secretar Cioban: - cel mai concludent exemplu în ce privește întrebarea dvs. este această hotărâre A.D.I. din data de 8 septembrie. Municipiul Tîrgu-Mureș a fost singurul care a votat împotrivă și cu toate acestea s-a dat avizul favorabil pentru modificarea actului costitutiv fără /acționari. Că această hotărâre este egală sau nu și o vom ataca, e o altă problemă. Eu sunt persoana care nu generez din capul locului procese. Această temere există și această temere și s-a dovedit a fi în fapt. Prin această hotărâre pe care o aveți fiecare în mape. Municipiul Tîrgu-Mureș cu toate persoanele care sunt în spate a votat împotrivă, ceilalți au votat pentru și s-a dat avizul. Așa se poate întâmpla de fiecare dată.

Dl. consilier Vlas: - sunt două alternative: să se voteze cu toate trei amendamentele care s-au transmis de către A.D.I. la noi, sau numai cu două. Din câte văd eu niciuna nu trece. În acest caz, dl. Todoran nu este mandatat a reprezenta Consiliul local în A.D.I. Să-i dăm mandatul de a participa la ședință fără această frază cu majoritate simplă în acest caz. Avem de votat într-o formă cu trei puncte modificate sau cu două.

Reluare punctul 2 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind rectificarea Bugetului de Venituri și Cheltuieli pe anul 2009 al Serviciului Public Administrația Piețelor Tîrgu Mureș, aprobat prin HCl nr. 238 din 18 decembrie 2008:

Dl. consilier Vlas: - am înțeles că dl. Kolozsvari a lămurit problema cu dl. Filimon.

Dl. consilier Kolozsvari: - da, din greșeală acea anexă nu a fost prezentată comisiei, dar ne-a arătat că în original exista.

Dl. consilier Vlas: - supun votului dvs. acest proiect de hotărâre.

Cine este pentru? - 21 voturi (unanimitate)

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? -

Hotărârea a fost adoptată cu unanimitate de voturi.

Reluare Punctul nr. 14 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind aprobarea Studiului de fezabilitate și a indicatorilor tehnico-economici pentru investiția “Modernizare, reamenajare spații publice de agrement Platoul Cornești”:

Dl. consilier Vlas: - în pauză a fost discutat subiectul și o rog pe d-na secretar să prezinte noul text formulat.

D -na secretar Cioban: - după art. 1 propun introducerea art. 2 și actualul art. 2 să devină 3, iar art. 2 să aibă următoarea formulare: “lucrările de executat din investiția secțiunea Telegondolă nu se vor finanța din surse ale bugetului local. Art. 3 va avea prevederi cu privire la ducerea la îndeplinire.

Dl. consilier Vlas: - în pauză ne-am consultat toate grupurile și am căzut de comun acord asupra acestui lucru.

Supun la vot proiectul de hotărâre sub această formă.

Cine este pentru? - 20 voturi

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? - 1 abținere (Peti A.)

Hotărârea a fost adoptată cu 20 de voturi pentru și o abținere.

Reluare Punctul nr. 18 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind aprobarea efectuării unui schimb de terenuri între Municipiul Tîrgu Mureș și d-nii Ștefan Eugen, Ștefan Corina, Mureșan Gheorghe Radu, în vederea amenajării unui loc de joacă pentru copii:

Dl. consilier Molnar: - fiindcă atât primăria cât și consiliul suntem preocupați de comunitatea rromilor, eu îmi modific propunerea în următorul sens: sunt de acord cu schimbul de teren, dar cu condiția ca acei domni care au solicitat schimbul de teren să se angajeze și să mobileze efectiv și corespunzător terenul de joacă și atunci devin aproape echivalente.

Dl. consilier Vlas: - cu această propunere în completare, supun la vot proiectul de hotărâre; includem această propunere în hotărâre.

Cine este pentru? - 21 voturi (unanimitate)

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? -

Hotărârea a fost adoptată cu unanimitate de voturi.

Punctul nr. 22 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind aprobarea fișei de evaluare în vederea vânzării și vânzarea către Turdan Aurelia a cotei de 7/295 teren aferent locuinței situate în Tîrgu Mureș, str. Târgului, nr. 13/1:

Dl. consilier Vlas: - raportul comisiilor de specialitate este pozitiv.

Supun votului dvs. proiectul de hotărâre prezentat.

Cine este pentru? - 21 voturi (unanimitate)

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? -

Hotărârea a fost adoptată cu unanimitate de voturi.

Punctul nr. 23 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind concesionarea directă Cazacu Bogdan și soția Cazacu Corina a terenului în suprafață de 12,20 mp aparținând Municipiului Tîrgu Mureș:

Dl. consilier Vlas: - comisia juridică a avizat materialul. Două comisii au respins acest material. Comisia de buget și cea de urbanism solicită amânarea până la găsirea unui acces pe un trotuar.

Având în vedere că două comisii au respins iar una a propus amânarea, supun la vot amânarea acestui material.

Vă mențineți propunerea? Sau completarea fără alee.

Dl. consilier Balint: - aș dori să reamintesc că avem o hotărâre privind prezentarea acestor materiale de concesiune în format electronic. Ca atare, încă odată ne lovim de niște proiecte din partea solicitanților, în care se lansează ideea de lărgire a magazinelor, etc., dar nu reiese concludent cam ce se va întâmpla și ce se va construi. Rog ca acest lucru să fie reintrodus, dacă este nevoie de aparatură eu propun să achiziționăm, dar să fie prezentat așa cum trebuie.

Dl. consilier Vlas: - supun la vot proiectul de hotărâre cu amendamentul făcut de comisia de buget - fără alee.

Cine este pentru? - 18 voturi

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? - 3 abțineri (Todoran L., Georgescu M., Molnar G.)

Hotărârea a fost adoptată cu 18 voturi pentru și 3 abțineri.

Punctul nr. 24 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind concesionarea directă către Mezei Erno Laszlo a terenului în suprafață de 7,42 mp aparținând Municipiului Tîrgu Mureș:

Dl. consilier Vlas: - comisia de comerț și comisia de cultură au respins materialul, raportul celorlalte comisii este pozitiv, dar condiționează executarea, să se construiască în aliniamentul spațiilor învecinate.

Cu completarea celorlalte trei comisii, condiționat ca să fie în aliniamentul spațiilor învecinate, suspun aprobării dvs. proiectul de hotărâre. A se modifica proiectul în aliniere.

Cine este pentru? - 20 voturi

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? -

Hotărârea a fost adoptată cu 20 de voturi pentru.

(Nu a votat dl. consilier Molnar G.)

Punctul nr. 25 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind concesionarea directă către Boer Csaba și soția Erika a terenului în suprafață de 14,82 mp aparținând Municipiului Tîrgu Mureș:

Dl. consilier Vlas: - trei comisii au respins materialul. Comisia de urbanism este de acord cu materialul, dar solicită ca executarea construcțiilor să fie în aliniamentul spațiilor învecinate; doar că trei comisii au respins din același motiv ca și la materialul anterior.

Supun la vot proiectul de hotărâre cu același amendament ca și la punctul anterior.

Cine este pentru? - 20 voturi

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? -

Hotărârea a fost adoptată cu 20 de voturi pentru.

(Nu a votat dl. consilier Molnar G.

Punctul nr. 26 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind aprobarea amplasării bustului pentru comemorarea generalului Ștefan Gușă pe aleea pietonală de pe B-dul Cetății:

Dl. consilier Vlas: - raportul comisiilor de specialitate este pozitiv.

Dl. viceprimar Csegzi: - am propus să combinăm această hotărâre cu un monument pentru Suto Andras și am dori să se voteze odată aceste două locații. Dacă doriți să amânăm pentru septembrie să existe și documentația pentru Suto.

Dl. consilier Vlas: - la ședința trecută a fost acest material și de atunci nu ați avut timp să faceți?

Dl. consilier Sita: - vă rog să supuneți la vot materialul așa cum este.

Dl. primar Florea: - am hotărât odată că și celălalt se pune, dar dacă acesta este gata, am înțeles că sunt niște termene legate că au venit niște rude, etc.

Dl. consiler Vlas: - supun la vot proiectul de hotărâre prezentat.

Cine este pentru? - 19 voturi

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? - 2 abțineri (Kolozsvari Z., Peti A.)

Hotărârea a fost adoptată cu 19 voturi pentru și 2 abțineri.

Punctul nr. 27 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind completarea conținutului cadru al documentației tehnice pentru autorizarea executării lucrărilor de construcții:

Dl. consilier Vlas: - raportul comisiilor de specialitate este pozitiv.

Supun votului dvs. proiectul de hotărâre prezentat.

Cine este pentru? - 21 voturi (unanimitate)

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? -

Hotărârea a fost adoptată cu unanimitate de voturi.

Punctul nr. 28 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind aprobarea documentației “Plan Urbanistic de Detaliu -lotizare teren pentru amplasarea a nouă locuințe unifamiliale, zona str. Voinicenilor f.n.” beneficiari Rus Iustinian și Rus Angela:

Dl. consilier Vlas: - raportul comisiilor de specialitate este pozitiv.

Supun votului dvs. proiectul de hotărâre prezentat.

Cine este pentru? - 21 voturi (unanimitate)

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? -

Hotărârea a fost adoptată cu unanimitate de voturi.

Punctul nr. 29 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind aprobarea documentației “Plan Urbanistic de Detaliu -studiu de amplasament pentru construire locuință unifamilială str. Posada, nr. 25”, beneficiar Szilagy Andrei:

Dl. consilier Vlas: - raportul comisiilor de specialitate este pozitiv.

Supun votului dvs. proiectul de hotărâre prezentat.

Cine este pentru? - 21 voturi (unanimitate)

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? -

Hotărârea a fost adoptată cu unanimitate de voturi.

Punctul nr. 30 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind aprobarea documentației “Plan Urbanistic de Detaliu - str.

Voinicenilor, nr. 154”, beneficiar Delian Avram Felician și Delian Zina Maria:

Dl. consilier Vlas: - raportul comisiilor de specialitate este pozitiv.

Supun votului dvs. proiectul de hotărâre prezentat.

Cine este pentru? - 21 voturi (unanimitate)

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? -

Hotărârea a fost adoptată cu unanimitate de voturi.

Punctul nr. 31 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind aprobarea documentației “Plan Urbanistic de Detaliu - str.

Cuza Vodă nr. 53”, beneficiar S.C. Oligraf S.R.L.:

Dl. consilier Vlas: - - raportul comisiilor de specialitate este pozitiv.

Supun votului dvs. proiectul de hotărâre prezentat.

Cine este pentru? - 21 voturi (unanimitate)

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? -

Hotărârea a fost adoptată cu unanimitate de voturi.

Punctul nr. 32 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind aprobarea documentației “Plan Urbanistic de Detaliu -construire sală de expoziție și conferințe”, beneficiar Fundația Cultură și Etică Creștină:

Dl. consilier Vlas: - raportul comisiilor de specialitate este pozitiv.

Supun votului dvs. proiectul de hotărâre prezentat.

Cine este pentru? - 21 voturi (unanimitate)

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? -

Hotărârea a fost adoptată cu unanimitate de voturi.

Punctul nr. 33 din ordinea de zi

Proiect de hotărâre privind aprobarea documentației “Plan Urbanistic de Detaliu -studiu de amplasament hale, depozit și sediu administrativ, str. Depozitelor nr. 26”, beneficiar S.C. Hali Alser S.R.L.

Dl. consilier Vlas: - raportul comisiilor de specialitate este pozitiv.

Supun votului dvs. proiectul de hotărâre prezentat.

Cine este pentru? - 21 voturi (unanimitate)

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? -

Hotărârea a fost adoptată cu unanimitate de voturi.

Materiale în regim de urgență

Punctul nr. 1 - regim de urgență

Proiect de hotărâre privind modificarea obiectivelor de investiții și reparații, ce se vor realiza prin credit furnizor:

Dl. consilier Vlas: - supun votului dvs. proiectul de hotărâre prezentat.

Cine este pentru? - 21 voturi (unanimitate)

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? -

Hotărârea a fost adoptată cu unanimitate de voturi.

Punctul nr. 2 - regim de urgență

Proiect de hotărâre privind finanțarea din bugetul local a indemnizației în valută pentru o delegație din partea Municipiului Tîrgu-Mureș - Serviciul Public Poliția Comunitară, care se va deplasa la Budapesta, în perioada 01-04 octombrie 2009:

Dl. consilier Vlas: - supun votului dvs. proiectul de hotărâre prezentat.

Cine este pentru? - 20 voturi

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? - 1 abținere (Pui S.)

Hotărârea a fost adoptată cu 20 de voturi pentru și o abținere.

Punctul nr. 3 - regim de urgență

Proiect de hotărâre privind rectificarea bugetului local al Municipiului Tîrgu-Mureș pe anul 2009:

D -na cosilier Roman: - referitor la Fundația Alpha Transilvană, d-na Kiss a spus că ar putea face o realocare din fondurile destinate asistenței sociale către acești copii.

Dacă sunteți de cord să supunem astfel la vot hotărârea, deci e vorba de cheltuieli pentru semestrul II 2009 de 250.000 lei.

Dl. consilier Vlas: - supun votului dvs. proiectul de hotărâre cu completarea făcută de d-na Roman.

Cine este pentru? - 21 voturi (unanimitate)

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? -

Hotărârea a fost adoptată cu unanimitate de voturi.

Punctul nr. 4 - regim de urgență

Informare privind vizita delegației din partea Municipiului Tîrgu-Mureș și a Consiliului local, cu ocazia deplasării la Guzelcamli/Turcia, pentru a participa la Festivalul Sezonului, în perioada 23-28 iulie 2009:

Informarea a fost însușită de către domnii consilieri.

Dl. consilier Vlas: - ne-a mai rămas un punct de clarificat, cel cu mandatarea.

Dacă sunteți de acord, s-a convenit să continuăm ședința de azi săptămâna viitoare miercuri ora 14 când vom relua acest punct.

Avem o solicitare a unui revoluționar. Domnule Nae, nu e cazul să luați cuvântul, noi am stabilit aici într-o discuție, situația dvs. a fost analizată, cred că consiliul local este de acord să împuternicim comisia de atribuire a locuințelor să ia în considerare situația revoluționarului Nae Ioan pentru a rezolva problema și a informa consiliul.

Supun la vot dacă sunteți de acord cu acest lucru.

Cine este pentru? - 21 voturi

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? -

Propunerea a fost aprobată cu unanimitate de voturi.

Dl. consilier Pui: - avem în mape o Informare privind solicitările P.N.L. cu privire la excluderea d-lui Florea Constantin din partid V-aș ruga să luați act de propunere și la ședința dvs. să cuprindeți pe ordinea de zi cererea noastră.

Dl. primar Florea: - este o provocare și o oportunitate pe care trebuie să o judecăm foarte repede și am nevoie de hotărâre de consiliu local în această toamnă. Este vorba de o dorință mai veche a mea de a scoate penitenciarul din centrul orașului. Am obținut toate demersurile la Ministerul Justiției, de acord. Se întrevede posibilitatea, trebuia să cumpărăm un teren, să-l oferim în altă parte și să construim pe el. Așa m-am înțeles cu ei că dacă îmi dau construcția aceasta le facem în altă parte. I-am trimis și d-nei președintă a Consiliului județean o adresă prin care dacă are necesar de anumite spații, clădiri, să vină să participe la un astfel de program, să prevadă și ei niște bani, cu toate că dacă este un consiliu generos, ar trebui să facă și eu câte un cadou orașului așa cum a făcut Brașovul cu primăria de acolo, reparând monumentele și o serie de lucruri. Nu am primit nici un răspus. Vă rog, pe canalele politice să luați această discuție cu ea, eu aș fi încântat dacă ar prelua alături de noi inițiativa și acum.

Eu aș dori să faceți o comisie în cadrul consiliului local în sensul că eu mă angajez să construiesc o nouă pușcărie conform standardelor, nu mai mult de 400, așa am convenit cu șeful de acolo. Este un proiect stas de-al lor pe care putem să-l accesăm. Terenul, am discutat și cu comunitatea din jur, Sâncraiul care ar fi dispus să accepte acest lucru, și atunci terenul ar exista acolo, iar construcția să facem o evaluare. Aș fi dispus varianta în care chiar dacă ne costă o sumă acceptabilă, dar banii nu-i putem asigura decât din închirierea sau vânzarea spațiilor care sunt acolo. Nu știu ce am putea face lângă Tribunal, am vorbit cu cei de la Curtea de Apel, dacă ministrul lor le dă bani să-și cumpere, acolo va fi un spațiu pe care vreau să vă rog să mergeți să-l vizitați, să vedem ce spații sunt ce destinație îi dăm, eu am releveurile, am o întrevedere ce aș face acolo, cabinete de avocați, cabinete notariale, dar să le vindem, nu știu piața e căzută sau nu, pușcăria ne angajăm să o facem în doi ani, dar în doi ani de zile trebuie să facem rost de bani. Acum la prima vedere v-aș cere un vot de principiu, dar nu risc să spuneți că nu v-am informat. Că vom face școală, nu știu ce vom face acolo, sunt săli mari. Aș dori ca și Consiliul Județean într-un program multianual să vină lângă noi. Ați putea deschide un centru obiectiv turistic de proporții dacă vă gândiți serios. Săptămâna viitoare să mergem până acolo să vedem despre ce este vorba.

Dl. consilier Vlas: - vă rog să faceți propuneri pentru președintele ședinței viitoare.

Dl. consilier Benedek: - propun pe dl. consilier Bakos Levente.

Dl. consilier Vlas: - supun votului dvs. propunerea care s-a făcut.

Cine este pentru? - 20 voturi

Cine este împotrivă? -

Cine se abține? - 1 abținere (Bakos L.)

Cu 20 voturi și o abținere a fost ales dl. Bakos Levente președinte al ședinței viitoare.

Ordinea de zi fiind epuizată, vă mulțumesc pentru participare.

Nemaifiind alte discuții la ordinea de zi, lucrările ședinței ordinare a Consiliului local se încheie.

dl. consilier Vlas Florin - președinte de ședință______________________

jrs. Cioban Maria - Secretarul Municipiului Tîrgu-Mureș ____________