Proces verbal din 13.06.2019

procesul verbal al ședinței ordinare din data de 13 iunie 2019

PROCES VERBAL

 

Încheiat azi, 13 iunie 2019, cu ocazia şedinţei ordinare a Consiliului Local al Municipiului Oradea

 

 

Participă următorii consilieri: d-l Avram Nicolae-Ioan, d-l Birta Florin-Alin, d-na. Blaga Mariana, d-na. Buhaș Camelia - Liana, d-l. Dragoș Marcel - Daniel,d-na Dulca Camelia Mariana, d-l Dușe Traian-Adrian, d-l Felea Adrian-Ioan, d-l Filimon Teofil-Laviniu, d-na Fonoage Corina-Lavinia-Silvia, d-na. Peto Dalma Csilla, d-na. Kirei Melinda, d-l. Maci Mihai, d-nul Marinău Florin,d-l Mălan Mircea, dl Mohan Aurel, d-l Morar Grigore, d-l Negrea Adrian, d-l Negrean Daniel-Dumitru, d-l Zdrîncă Ionel-Marius, d-na Peto Dalma Csilla, d-l Kis Gabor-Ferenc, d-l Marinău Florin și d-l. Lezeu Ioan, d-na. Kecse Gabriela, d-nul Ionescu Romeo.

 

Lipsește motivat: dnul Sabău-Popa Liviu-Mihai

 

Invitaţi: d-nul Eduard Florea - director  Direcția Economică, d-na Lipoveanu Adriana-Aurora -  Instituţia Arhitectului Şef, d-nul Mircea Ghitea - Direcţia Tehnică, d-nul Popa Dan Lucian – director D.P.I., d-na Arina Moş – director D.A.S.O., d-nul. Liviu Andrica – director S.C. Administrația Domeniului Public SA, reprezentanţii regiilor, mas-media, etc.

 

D-nul. Ilie Bolojan – primarul municipiului Oradea

Stimați colegi, înainte de a începe ședința de consiliu am o rugăminte. Am reușit pe ultima sută de metri să cădem de acord cu proiectantul de la căminele studențești pe care Consiliul a votat să le facem la universitate, să ne înțelegem pe niște cote de proiectare, pentru că am avut niște divergențe cu ei. Rugămintea noastră este, ca în această situație în care câștigăm totuși 2-3 săptămâni, nu știm când vom mai avea ședință, să vedem dacă vom face o extraordinară în partea a doua a lunii sau nu vom mai face, să acceptați ca acești indicatori să îi introducem pe ordinea de zi, pe ordinea suplimentară, cu precizarea că imediat în zilele următoare, mâine, poimâine vă livrăm toate datele, prezentăm toate proiectele. Vă rog să fiți de acord cu această chestiune, chiar dacă materialul a venit, din păcate foarte târziu pentru că așa a fost situația și discuțiile cu proiectanții fiind din București, cei cu care lucrează și CNI-ul ne-au propus niște cote mult prea mari, nu ne-am înțeles, am găsit o formulă de mijloc. Vă mulțumesc pentru înțelegere.

 

D-nul. Ionel Vila – secretar al municipiului Oradea

 

Doamnelor și domnilor consilieri despre importanța și oportunitatea acestui material v-a informat dnul. primar, însă aș dori să vă propun dumneavoastră îndeplinirea procedurilor legale pentru ca acest material să fie supus în discuție, în plenul de astăzi. Am înțeles că v-a fost distribuit acest material, pe fond este vorba despre indicatori tehnico-economici ai obiectivului, este o chestiune relativ simplă la prima vedere care are implicație mare, dar va trebui să îndeplinim această procedură, cum spuneam și v-aș ruga să îmi permiteți să îl punem în discuție în plen, pe comisiile consiliului local, dacă sunteți de acord.

 

-          Cine este pentru? unanimitate

-          Împotrivă?

-          Abțineri?

 

Având în vedere ceea ce spunea dnul. primar înainte, considerăm că a fost făcută expunerea de motive, dacă sunt discuții la acest material, dacă nu vă propun să fie trecut pe borderoul suplimentar urmând ca apoi dnul. președinte să vă supună atenției dumneavoastră înspre aprobare borderoul, plus acest material, de acord?

 

-          Cine este pentru? unanimitate

-          Împotrivă?

-          Abțineri?

 

Revenim, ședința consiliului local al municipiului Oradea a fost convocată pentru astăzi, 13 iunie 2019, din totalul de 27 de consilieri locali aleși în funcție sunt prezenți acum 26, lipsește motivat dnul. consilier Sabău Liviu, în aceste condiții se pot vota materiale cu 14 voturi și cu majoritate calificată. Înainte de a intra în ordinea de zi supun atenției dumneavoastră înspre aprobare procesul verbal al ședinței anterioare și anume al ședinței ordinare din data de 29 mai 2019, act care a fost supus publicității la compartimentul de specialitate al Consiliului Local.

           

-          Cine este pentru? unanimitate

-          Împotrivă?

-          Abțineri?

 

Mulțumesc, dau cuvântul președintelui de ședință, poftiți dle Chiană.

 

D-nul Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

 

Mulțumesc dle. secretar, bună ziua tututor, supun atenției dumneavoastră și votului borderoul cuprinzând materialele propuse spre analiza şi aprobarea Consiliului Local al Municipiului Oradea în şedinţa de astăzi, ordinară, din data de 13 iunie 2019, la care în același timp supun aprobării dumneavoastră și borderoul suplimentar care cuprinde materialul despre care dnul primar v-a făcut expunerea de motive și a fost discutat în ședința comisiei dinainte.

 

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Mulțumesc, dnul secretar vă rog.

 

D-nul. Ionel Vila – secretar al municipiului Oradea

Am o precizare, îmi cer scuze, mă atenționează colega că pe modul de vot al fiecăruia, la ultimul punct să treceți ultimul material, ca să nu le mai refacem încă o data, materialul 52, mulțumesc.

 

D-nul Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

 

Materialul nr. 1.

 

Proiect de hotărâre privind aprobarea BRANDULUI ORAȘULUI ORADEA

Discuții dacă sunt? Vă rog dna. consilier  

 

D-na. Peto Dalma Csilla – consilier local al municipiului Oradea

 

Când ne-ați invitat în birou la dumneavoastră să ne arătați, să ne prezentați siglele realizate de firma aleasă am propus, v-am rugat ca sigla orașului să fie făcută în trei limbi, în limba română, maghiară și germană. Citind proiectul și anexa am găsit doar proiectul în limba română, vă rog frumos să îmi spuneți de ce nu se poate realiza și în limba maghiară și în limba germană ca să putem să folosim cu toții, fiind o idee foarte bună. Deci nu suntem împotriva ideii dar suntem totuși și noi orădeni și considerăm că, aceasta mai mult ne desparte decât ne unește. Vă rog frumos să luați în considerare, vă solicit acuma și în plen, propunem ca sigla să fie realizată în trei limbi Oradea, Nagyvarad, Grosswardein.

 

D-nul Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

 

Dnul primar poftiți.

 

D-nul. Ilie Bolojan – primarul municipiului Oradea

Stimați colegi, situația este în felul următor. A fost contractată o firmă a cărei autoritate și competență nu poate  fi pusă la îndoială care, în vederea dezvoltării în anii următori a Oradiei turistice, pentru că aceasta este miza, a propus acest brand. El nu este în limba română, după cum vedeți este un concept care e în engleză și franceză, pentru că este un concept internațional gândit, deci nu are legătură cu denumirea orașului Oradea, cu inscripționările la intrările în oraș, este un brand de turism. În interiorul acestui brand, așa cum se vede de către oricine, sunt prevăzute elementele identitare ale orașului Oradea, care includ cele mai importante lucruri din istoria acestui oraș, care includ armonia dintre etniile și confesiunile din Oradea, deci era greu de presupus că se poate găsi alte formule care să fie total deosebite de ceea ce s-a propus și care să rezolve toate aceste chestiuni. Prin urmare, fiind un brand gândit, așa cum v-am spus, pentru a construi o identitate turistică în anii următori, brandul nu va construi singur o identitate turistică, această identitate o construim împreună, în primul rând cei care fac investiții în Oradea în zona turistică, cei care își reabilitează fațadele din centru, clădirile de patrimoniu, ceea ce face primăria, consiliul local prin partea de spații pietonale și așa mai departe. Deci această marcă să spunem, acest logo, este doar un instrument de a pune în valoare aceste lucruri și rugămintea mea este să îl acceptăm așa cum este propus pentru că, sigur într-o altă formă, e adevărat total diferențiat, este ca și cum ar veni o companie specializată să ne propună o mașină și începem noi să intrăm pe acolo să spunem domnule dar am vrea să facem anumite modificări când ele sunt într-un concept gândit de cineva specializat. Eu cred că această propunere este una care integrează tot ce are Oradea valoros, asa cum v-am spus de la elementele istorice și cele identitare, inclusiv cele care țin de comunitatea maghiară, evreiască și română, prin urmare nu ar trebui să facem niciun fel de modificare. Peste câțiva ani de zile când totul va fi consolidat, când toate lucrările în oraș vor fi gata, nu are decât viitorul consiliul local să facă discuții, să îl optimizeze și așa mai departe, nimic, niciun brand nu este veșnic. Dar, am incercat inclusiv prin consultarea grupurilor de consilieri înainte de a da un bun de tipar să evităm discuțiile de această natură, de orice fel, nu m-am prezentat nici eu personal când s-a prezentat brandul tocmai ca să nu se asocieze cu o numită conducere. Nu aș vrea să naștem iar discuții de genul, domnule de ce nu e făcut într-un fel sau în altul, pentru că ideea este să rămână niște lucruri stabile și măcar în anumite domenii să înțelegem lumea politică, indiferent de ce partide reprezentăm, că sunt niște lucruri importante pentru oraș pe care ar trebui măcar în anumite momente să le lăsăm mai la o parte, anumite linii politice pe care le reprezentăm cu toții, vă mulțumesc.

 

D-nul Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

 

Vă mulțumim, poftiți dna consilier.

 

D-na. Peto Dalma Csilla – consilier local al municipiului Oradea

Acum nu despre politic vorbim, de exemplu eu am o asociație, organizez evenimente pentru copii și familii, de ce luați de la mine posibilitatea ca să scriu pe pliantul meu și pe site-ul meu și Nagyvarad, de ce nu se poate? Eventual să puneți pe site și să luăm cine pe care dorește să folosească, deci nu e vorba de politic. Eu v-am întrebat se poate să scriem noi atunci Nagyvarad sau Grosswardein sau rămâne așa, nu am eu nicio problemă nici cu engleza, nici cu franceza, este frumos, nu am negat, a fost o întrebare, vă rog să îmi răspundeți.  

 

 

D-nul Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

Poftiți dnul primar.

 

D-nul. Ilie Bolojan – primarul municipiului Oradea

Stimată consilieră, nu interzice nimeni nimănui ca orice companie, orice persoană fizică să scrie Nagyvarad, Grosswardein și așa mai departe, e dreptul fiecărei persoane să scrie cum dorește. Nu interzice nimănui nimeni nimic, brandul orașului este o chestiune, v-am spus, care nu are legătură cu ceea ce face o companie, o persoană fizică, o persoană juridică care poate să scrie, să își promoveze orașul cum vrea.

 

D-nul Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

Mulțumesc, dnul consilier Maci vă rog.

 

D-nul Maci Mihai – consilier local al municipiului Oradea

În primul rând o imagine și imaginea este dincolo de cuvinte, adică dincolo de diferențele lingvistice, cred că asta este ideea de bază, să o păstrăm ca atare și să facem de așa manieră ca imaginea respectivă să vorbească în egală măsură cetățenilor români, maghiari, evrei, rromi și așa mai departe, acesta este rolul ei.

 

D-nul Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

Mulțumim, supunem la vor materialul nr.1

 

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Cap. I. DIRECȚIA TEHNICĂ

 

Materialul nr. 2

Proiect de hotărâreprivind avizarea EXTINDERE CONDUCTA SI BRANSAMENTE GAZE NATURALE, PRESIUNE MEDIE PE STR: FLUIERASULUI, POTARNICHILOR, LEBEDEI, CHIMIEI, ST.O.IOSIF, AL.XENOPOL, SINTEZEI Loc.ORADEA, jud.BIHOR

Discuții dacă sunt?Dacă nu, supun la vot materialul.

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 3

Proiect de hotărâre privind avizarea EXTINDERE CONDUCTA SI BRANSAMENTE GAZE NATURALE, PRESIUNE MEDIE  PE STR: NICOLAE JIGA Loc.ORADEA, jud.BIHOR

 

Discuții dacă sunt?Dacă nu, supun la vot materialul.

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 4

 

Proiect de hotărâreavizarea extinderii reţelei de gaze naturale presiune redusă pe str. Barbu Ștefănescu Delavrancea din municipiul Oradea

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 36

Proiect de hotărâre privind aprobarea delegării gestiunii serviciului public de salubrizare în Municipiul Oradea, prin contract de concesiune

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 48

Proiect de hotărâre privind aprobarea documentației de atribuire privind delegarea de gestiune pentru operarea staţiei de tratare mecano-biologica a deşeurilor Oradead în cadrul Sistemului de Management Integrat al Deșeurilor din județul Bihor.

 

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

 

 

II. INSTITUȚIA ARHITECTULUI ȘEF

 

Materialul nr. 4

Proiect de hotărâre privind aprobarea documentației necesare atestării municipiului Oradea ca StațiuneTuristică de interes Național și depunerea acesteia la MinisterulTurismului.

 

Discuții dacă sunt? Dacă nu, supun la vot materialul.

Cine este pentru? 18

Împotrivă? -

Abțineri? 8

 

Materialul nr. 8

Proiect de hotărâre privind aprobarea Planului Urbanistic de Detaliu Construire locuință unifamilială Dp+P și împrejmuire teren, str. Izvorului, nr.93K, nr.cad. 204053 (provenit din dezmembrarea nr.cad.161606) – Oradea.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 10

Proiect de hotărâre privind aprobarea Planului Urbanistic de Detaliu Construire sediu administrativ firmă, birouri, arhivă și împrejmuire teren, str. Matei Corvin, nr.42, nr.cad.151300 – Oradea.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 12

Proiect de hotărâre privind aprobare Plan Urbanistic Zonal de Urbanizare pentru dezvoltarea unei zone de locuințe și dotări; Parcelare teren zona str. Eva Heyman, str.Petru Maior, nr.cad. 201541÷ 201588 – Oradea.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 13

Proiect de hotărâre privind aprobarea Planului Urbanistic Zonal modificator la PUZ aprobat cu HCL nr.333/2009  referitor la parcelare teren pentru locuințe, zona str. Apateului, nr.cad.166189-:-166202, 17782, 17784, 17786-:-17793, 151056, 151061, 173141, 163272, 164023 – Oradea.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 14

Proiect de hotărâre privind aprobarea Planului Urbanistic Zonal - Restructurare zona industrială în zona mixtă Ansamblu de locuințe colective cu funcțiuni complementare, str. Octavian Goga, nr.cad. 317/1, 317/3, 317/4, 167813, Oradea.

Discuții dacă mai sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 15

Proiect de hotărâre privind aprobarea Planului Urbanistic de Detaliu – Construire clădire multifuncțională str. ParcTraian, nr.12-14, nr.cad. 168044 – Oradea.

Discuții dacă sunt, dnul Kis vă rog.

 

D-nul Kis Gabor-Ferenc – consilier local al municipiului Oradea

Am o propunere în completare, în contractul de parteneriat, la capitolul trei, pct.3.6, nu regăsesc lucrările care se referă la fațada clădirii, se vorbește numai de intrare casa scării - zona liftului, care sunt părți comune, eu aș completa și cu fațada. Probabil e o scăpare, fațada nu poate să rămână așa în roșu, cum scrie în contract.

 

D-nul Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

Domnul primar poftiți.

 

D-nul Ilie Bolojan – primarul municipiului Oradea

Rugămintea mea este să fiți de acord să aprobăm materialul așa cum este și vedem dacă propunerea dumneavoastră într-adevăr este fezabilă și vă promit că, la prima ședință, dacă este în regulă, o readucem pe ordinea de zi, mulțumesc foarte mult.

 

D-nul Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

Mulțumim, am luat act dl. Kis, supun la vot proiectul nr.15

 

Cine este pentru? 18 voturi

Împotrivă?

Abțineri? 8 voturi

 

D-nul Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

Dnul primar poftiți.

 

D-nul Ilie Bolojan – primarul municipiului Oradea

Revin, între timp am primit o informație, fațada va fi nouă, este rezolvată din start dar vă explic după ședința de consiliu.

 

D-nul Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

Mulțumim.

 

Materialul nr. 16

Proiect de hotărâre privind aprobarea Planului Urbanistic Zonal – Urbanizare (Masterplan) în vederea dezvoltării unor activități economice cu caracter industrial; PUZ – etapa I – Construire hală logistică zona str.Matei Corvin, nr.cad. 204417, 204418, 204495, 204496, Oradea.

Discuții daca sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 26

Proiect de hotărâre privind modificarea Regulamentului Local de implicare a publicului în elaborarea sau revizuirea documentaţiilor de urbanism şi amenajarea teritoriului aprobat cu HCL 161/2011.

 

Discuții dacă sunt, d-na Kirei.

 

D-na. Kirei Melinda – consilier local al municipiului Oradea

În primul rând aș vrea să spun că suntem de acord cu aceste modificări numai că avem o observație. Potrivit bazei legale a proiectului de hotărâre, a raportului de specialitate a Instituției Arhitectului Șef nr. 227250/ 10.06.2019 și chiar a denumirii proiectului de hotărâre privind modificarea Regulamentului Local etc. se impune introducerea unui nou articol, art.28/1 și modificarea art.49 a Regulamentului local de implicare a publicului în elaborarea sau revizuirea documentaţiilor de urbanism şi amenajarea teritoriului aprobat cu HCL 161/2018. Art. 1 al proiectului de hotărâre prevede că se aprobă noul Regulament local de implicare a publicului în elaborarea sau revizuirea documentaţiilor de urbanism şi amenajarea teritoriului, anexat cu cele două modificări și art.2 prevede abrogarea HCL-ului deodată cu intrarea în vigoare a prezentului regulament. Luând în considerare faptul că regulamentul se modifică nu are sens aprobarea unui nou regulament și abrogarea HCL-lui nr.161 care aprobă regulamentul, așa cum în situația modificării unei legi nu se abrogă legea în sine doar se modifică unele articole

 

 

D-nul Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

Dnul primar vă rog.

 

D-nul Ilie Bolojan – primarul municipiului Oradea

Ce propuneți?

 

D-nul Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

Dnul Vila poftiți.

 

D-nul Ionel Vila – secretar al municipiului Oradea

Dna consilier este vorba despre o renumerotare, într-adevăr este vorba despre o modificare pe fond, dat fiind faptul că va intra în propunerile care sunt făcute acuma și le adoptăm, va intra în corpul hotărârii, va fi o nouă hotărâre, asta a fost gândirea și apoi hotărârea veche să se abroge. Dar vom ține cont de propunerea dumneavoastră și vom vedea la renumerotarea ei, este o chestie de tehnică legislativă, nu e niciun fel de legalitate aici vorba.

 

D-nul Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

Executivul a luat act de propunerea dumneavoastră, dacă mai sunt alte discuții? Dacă nu, supun la vot proiectul nr.26.

 

Cine este pentru? Unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 38

Proiect de hotărâre privind aprobare Plan Urbanistic Zonal de Urbanizare pentru dezvoltarea unei zone destinate activităților economice terțiare zona str. Calea Sântandrei, nr.cad. 171616, 184197, 202382, 202941,201825, 201824, 164885, 181071, 196358, 193358, 196268, 158390, 192952, 164757 – Oradea, Extindere hală producție sticlă.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? Unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

III. DIRECȚIA ECONOMICĂ

 

Materialul nr. 5

Proiect de hotărâre privind aprobarea transmiterii cu titlu gratuit din patrimoniul Municipiului Oradea în patrimoniul unor instituții publice a unor bunuri (mijloace fixe și obiecte de inventar) necesare desfășurării activității proprii, altele decât terenuri și clădiri.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? 22 voturi

Împotrivă?

Abțineri? 4 voturi

 

 

Materialul nr. 27

Proiect de hotărâre pentru aprobarea modificării art.1 al Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Oradea nr. 1332/2018 privind aprobarea contractării unei finanţări rambursabile de către societatea Administraţia Domeniului Public SA în vederea realizării unor investiţii publice de interes local.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 28

Proiect de hotărâre pentru aprobarea modificării art.1 al Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Oradea nr. 1333/2018 privind aprobarea garantării unei finanţări rambursabile de către societatea Administraţia Domeniului Public SA în vederea realizării unor investiţii publice de interes local

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 29

Proiect de hotărâre privind mandatarea reprezentanţilor Municipiului Oradea şi ai societăţii Administraţia Domeniului Public SA în Adunarea Generală a Acţionarilor societăţii Agenţia de Dezvoltare Locală Oradea SA de a vota ,,pentru” în cazul punctelor introduse pe ordinea de zi a şedinţei extraordinare a Adunării Generale a Acţionarilor care va avea loc în data de 13 iunie 2019 (prima convocare) şi în data de 14 iunie 2019 (a doua convocare) .

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? 22 voturi

Împotrivă?

Abțineri? 4 voturi

 

Materialul nr. 30

Proiect de hotărâre privind mandatarea societăţii Agenţia de Dezvoltare Locală Oradea SA de a încheia pe numele şi pe seama Municipiului Oradea Actul de constituire a dreptului desuperficie inclusiv Actele adiţionale ulterioare asupra terenului în suprafaţă totală de 8.131 mp cu societatea Comodi Prod  S.R.L.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 32

Proiect de hotărâre aprobarea rectificării bugetului municipiului Oradea pe anul 2019

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 37

Proiect de hotărâre pentru aprobarea tarifelor de închiriere a locuințelor aflate în administrarea Consiliului Local al Municipiului Oradea, altele decât locuințele sociale, de serviciu și de necesitate.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

 

Materialul nr. 39

Proiect de hotărâre privind rectificarea Bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2019, respectiv modificarea Programului de investiții pe anul 2019, la Societatea Administraţia Domeniului Public SA.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 40

Proiect de hotărâre privind mandatarea reprezentantului Municipiului Oradea în Adunarea Generală Extraordinară a Acționarilor societății Oradea Transport Local SA să voteze „pentru” în cazul punctelor de pe ordinea de zi a ședinței extraordinare a AdunăriiGenerale a Acționarilor.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? 18 voturi

Împotrivă?

Abțineri? 8 voturi

 

Materialul nr. 42

Proiect de hotărâre privind modificarea Programului de Investiţii, respectiv rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2019 la societatea Oradea Transport Local S.A.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? 22 voturi

Împotrivă?

Abțineri? 4 voturi

 

Materialul nr. 43

Proiect de hotărâre privind integrarea în domeniul public al Municipiului Oradea a bunurilor rezultate din investiții în infrastructura de alimentare cu apă și canalizare executate și finalizate de terți pe domeniul public al Municipiului Oradea în luna aprilie 2019.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 45

Proiect de hotărâre privind completarea inventarului bunurilor care aparțin domeniului public al Municipiului Oradea.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

 

IV. RESURSE UMANE

 

Materialul nr. 6

Proiect de hotărâre privind aprobarea organigramei, a statului de funcții și a numărului de personal pentru aparatul de specialitate al Primarului municipiului Oradea și pentru Serviciul Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor al municipiului Oradea.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

 

 

V. DMPFI

 

Materialul nr. 9

Proiect de hotărâre privind aprobarea actualizarii indicatorilor tehnico economici aprobati la faza DALI prin HCL nr. 485/22.06.2017  pentru proiectul „Cresterea Eficientei Energetice a Gradinitei cu Program Prelungit Nr.20 – Municipiul Oradea”.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 44

Proiect de hotărâre privind aprobarea actualizării indicatorilor tehnico-economici aprobați la faza DALI prin HCL nr. 482/22.06.2017  pentru proiectul „Creşterea Eficienţei Energetice a Clădirilor aferente Liceului Ortodox Episcop Roman Ciorogariu - Municipiul Oradea”.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

Materialul nr. 49

Proiect de hotărâre pentru modificarea Art.1 din HCL 760/26.07.2018 privind aprobarea Documentaţiei tehnico–economice faza DALI și a indicatorilor tehnico-economici în vederea realizării investiției „Reamenajarea Grădinii Publice Dealul Ciuperca”.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? 18 voturi

Împotrivă?

Abțineri? 8 voturi

 

 

VI. DIRECȚIA PATRIMONIU IMOBILIAR

 

Materialul nr. 11

Proiect de hotărâre pentru aprobarea Contractului de parteneriat cu SC La Casa SRL, cu privire la imobilul situat pe str. Parcul Traian nr.14, Oradea, în vederea realizării obiectivului: Construire clădiri multifuncționale în zona străzii ParculTraian, Oradea.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? 18 voturi

Împotrivă?

Abțineri? 8 voturi

 

Materialul nr. 17

Proiect de hotărâre pentru aprobarea preluării în proprietatea Municipiului Oradea a imobilului - teren, în suprafață de 11 mp, identificat cu nr. cadastral și înscris în CF 203692 - Oradea, situatîn zona străzii Colinelor.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? 18 voturi

Împotrivă? 4 voturi

Abțineri? 4 voturi

 

Materialul nr. 18

Proiect de hotărâre pentru aprobarea preluării în proprietatea Municipiului Oradea a imobilului - teren, în suprafață de 79 mp, identificat cu nr. cadastral și înscris în CF203679 - Oradea, situat în zona străzii Calea Borșului.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? 18 voturi

Împotrivă? 4 voturi

Abțineri? 4 voturi

 

Materialul nr. 19

Proiect de hotărâre pentru aprobarea preluării în proprietatea Municipiului Oradea a imobilelor - terenuri, în suprafață totală de 2.221 mp, identificate cu nr. cadastrale și înscrise în CF 186144 - Oradea și CF 186126 - Oradea, situat în zona străzii Calea Sântandreiului.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? 18 voturi

Împotrivă? 4 voturi

Abțineri? 4 voturi

 

Materialul nr. 20

Proiect de hotărâre pentru aprobarea preluării în proprietatea Municipiului Oradea a imobilelor - terenuri, în suprafață totală de 1.861 mp, înscrise în CF 203780 - Oradea, CF 202963 - Oradea, CF 202961 - Oradea și CF 203212 - Oradea situate în zona străzii Ion Mihalache

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? 18 voturi

Împotrivă? 4 voturi

Abțineri? 4 voturi

 

Materialul nr. 21

Proiect de hotărâre pentru acordarea unui drept de superficie, cu titlu oneros, în favoarea societății Transilvania General  Import Export S.R.L, pentru imobilul - teren, ocupat de construcții, cu suprafața de 90 mp, înscris în CF 200334-Oradea, situat în str. Bd. Dacia nr. 56.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 22

Proiect de hotărâre pentru aprobarea vânzării terenului aferent locuinței, în suprafață de 390 mp,  identificat cu nr. cadastral şi înscris în CF 194125, situat în municipiul Oradea, în str. Veteranilor, în favoarea proprietarului construcției – casă edificată pe acest teren.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 23

Proiect de hotărâre pentru aprobarea vânzării, prin licitaţie publică, a două parcele de teren, cu suprafețe de 103 mp și 1.319 mp - proprietate privată a Municipiului Oradea - situate în zona străzii Valea Frumoasă (extravilan) și Calea Clujului.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? 25 voturi

Împotrivă?

Abțineri? 1 vot

 

Materialul nr. 24

Proiect de hotărâre privind aprobarea contractului - cadru pentru închirierea spațiilor cu destinația de locuințe sociale, în municipiul Oradea.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 25

Proiect de hotărâre pentru aprobarea modificării repartiţiei locuinței închiriate în favoarea d-nei. Szabo Elisabeta.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 33

Proiect de hotărâre privind aprobarea completării Listei spaţiilor având destinaţia de cabinete medicale sau activităţi conexe actului medical aflate în proprietatea Municipiului Oradea, aprobată prin Hotărârea Consiliului Local nr. 600/2008, ce pot fi supuse vânzării conform O.U.G. nr. 68 din 2008, respectiv pentru vânzarea spațiului cu destinația de cabinet medical situat în str. T. Vladimirescu nr. 8, cabinetul 9.

Vă rog să îmi permiteți să vă spun votul meu, mă abțin.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? 25 voturi

Împotrivă?

Abțineri? 1 vot

 

Materialul nr. 34

Proiect de hotărâre privind aprobarea documentației cadastrale a terenului situat în strada Şoseaua Borşului nr.23/A, respectiv pentru încheierea unui Act adiţional la Contractul de concesiune nr. 1370 din 30.01.2012, precum și pentru majorarea la 1.478 mp a suprafeței concesionate în favoarea societăţii PGS Sofa & Co S.R.L. în vederea realizării a 28 locuri de parcare şi a amenajării spaţiului din faţa incintei cu nr. cadastral 155442 – Oradea.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 35

Proiect de hotărâre pentru aprobarea documentației cadastrale a imobilului, cu suprafața de 343 mp, reprezentând teren public situat în zona străzii Aleea Gojdu nr. 2.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 41

Proiect de hotărâre pentru aprobarea sistării stării de indiviziune prin formarea nr. cadastral 199484 - Oradea, aferent proprietății din municipiul Oradea, str. Sarmizegetusa nr. 4, ap. 2, notată în CF ind. 191342-C1-U2 – Oradea.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 46

Proiect de hotărâre pentru aprobarea dării în folosință gratuită a imobilului, situat în municipiul Oradea, str. Calea Clujului nr. 106, în favoarea Centrului pentru Formarea Continuă în Limba Maghiară, instituție publică cu personalitate juridică aflată în subordinea Ministerului Educației Naționale.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 47

Proiect de hotărâre pentru aprobarea prelungirii duratei contractelor de închiriere, încheiate în baza H.C.L. nr. 247/04.04.2014, care au ca obiect închirierea de teren, aparținând domeniului public al Municipiului Oradea, cu destinația de amplasamente pentru 10 pachete de panouri publicitare.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? 22 voturi

Împotrivă?

Abțineri? 4 voturi

 

Materialul nr. 51

Proiect de hotărâre pentru aprobarea Planului de amplasament şi delimitare a imobilului, cu suprafaţa de 53.116 mp, reprezentând teren, situat în municipiul Oradea, în zona străzii Petre Carp, respectiv pentru înscrierea acestei suprafeţe în proprietatea privată a Municipiului Oradea.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

VII. DIRECȚIA DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ ORADEA

 

Materialul nr. 31

Proiect de hotărâre privind aprobarea costului mediu lunar de întreținere în creșă pentru copii care frecventează Creșe – Oradea în anul școlar 2019 – 2020.

 

Discuții dacă sunt, d-na Kirei.

 

D-na Kirei Melinda – consilier local al municipiului Oradea

Mulțumesc, nu demult am fost la o prezentare de către o psiholoagă care a zic că trebuie repetat la un copil de 800 de ori ca să perceapă un lucru, nu cred ca îmi dă Domnul chiar atâția ani ca eu să repet de 800 de ori acest lucru dar nu mă dau bătută. Nu suntem de acord cu mărirea costului lunar de întreținere pentru creșă. Dacă luăm în considerare că, numai de când eu sunt consilieră, frecvența copiilor la cresă tot a crescut, acești aproape 400 de copii din cele 519 locuri care sunt în creșe în momentul de față, eu spun că este o frecvență foarte bună luând în considerare că vorbim de copii mici a căror imunitate acum este în evoluție, eu nu consider că noi trebuie să mărim costul mediu lunar de întreținere dat de părinți. Legea ne spune care este procentul maxim dar dă mână liberă domnului primar și executivului ca să dea o valoare mai mică la aceste contribuții și luând în considerare faptul că anul trecut pe cele 519 de locuri au fost înscriși 700 de copii la care stau acolo părinții și așteaptă locurile în creșă, acum sunt în proiecte deschiderea noilor creșe tocmai pentru a acoperi aceste locuri, înseamnă că, de anul viitor, o să mai mărim încă cu mult acest cost mediu lunar de întreținere plătit de părinți fiindcă la deschiderea creșelor înseamnă și că acest cost se va mări. Noi cerem ca, măcar anul acestă să rămână costul cât a fost anul trecut și să nu mărim cu 20% cât e acuma prevăzut.

 

D-nul Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

Vă mulțumesc, dnul primar.

 

D-nul Ilie Bolojan – primarul municipiului Oradea

Stimată consilieră, nici noi nu suntem de acord și nu ne place să majorăm tarife și așa mai departe, dar avem două posibilități. Să ținem cont de o realitate economică care înseamnă creșterea prețului la electricitate, creșteri de salarii în sistemul public, alte creșteri care sunt evidente pentru toată lumea și să ne raportăm la ele și să protejăm în felul acesta impozitele și taxele orădenilor și să folosim banii să asfaltăm străzile din cartierele care încă nu sunt asfaltate, nu știu, Grigorescu, Tineteretului, zona de dealuri și așa mai departe sau a doua variant este să nu ținem cont de această realitate economică, să lăsăm prețurile care dau bine la acest nivel și sigur în rest să dăm din banii orădenilor aceste subvenții. Nu o să fac referire la alte orașe din România, mai cunoscute decât noi care declară că sunt în situații problematice, nu spun faliment dar auziți discuțiile, eu cred că trebuie să abordăm varianta realistă, varianta corectă și așa cum în fiecare an indexam anumite lucruri, nu știu, contractele pe care le avem cu anumiți furnizori de servicii care ne obligă la aceste contracte, indexăm impozitele pentru că asta este situația, trebuie să mergem pe aceeași logică și asta am susținut-o de când sunt primar al orașului Oradea. Nu-mi place acest lucru, aș vrea să le scădem dacă este posibil dar dacă realitatea economică este alta înseamnă să ne împotrivim unei realități economice care după aia va veni peste noi, e doar o problemă de timp. Prin urmare, nu avem ce face, este și aceasta o formulă de indexare periodică pe care o facem. Aș vrea și eu să văd niște indexări în minus dacă ar fi posibil, dar să văd și niște guverne care crează condiții economice pentru această situație, dar nu prea s-a văzut în ultimii ani, din pacate nu în ultimii trei ani de zile ci în ultimii douăzeci de ani, ca să nu fie niciun fel de discuție de tip politic. Deci, ne place, nu ne place, asta este situația, propunerea executivului este cea pe care o aveți și vă rog să o aprobați chiar dacă, v-am spus, ea nu dă bine, nu ne ajută cu imaginea, asta este situația, vă mulțumesc.

 

D-nul Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

Mulțumesc, poftiți dna. Kirei.

 

D-na Kirei Melinda – consilier local al municipiului Oradea

Mulțumesc, stimate domnule primar eu sper că cu această diferență de 10.949,4 lei reușiți să mențineți taxele și impozitele la fel și anul viitor. Vă mulțumesc.

 

D-nul Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

Dnul. primar.

 

D-nul Ilie Bolojan – primarul municipiului Oradea

Ultima replică, e un precedent de la prima pensie specială în România s-a ajuns la a doua pensie specială și am ajuns că vom fi o țară de pensii speciale că numai o dată te apuci să faci niște excepții și după aceea trebuie să le explicit la alții de ce undeva s-a putut și în altă parte nu se poate. Eu cred că e mai bine să fim consecvenți, să tratăm toate lucrurile în același fel pentru că asta ține și de o anumită autoritate, pentru că altfel va trebui să le explicăm oamenilor, în alte situații, cu mize incomparabil mai mari de ce la Termoficare nu am dat vreo 3 milioane de euro subvenție și atunci chiar că nu o să mai asfaltăm nimic în cartierele noi, că putem să o facem, să știți. E ușor de votat aici dar e mai greu după aceea să vedem pe unde scoatem cămașa și cum mai facem ceva în oraș, din impozitele și taxele orădenilor, vă mulțumesc.

 

D-nul Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

Mulțumesc, dnul. consilier Maci vă rog.

 

D-nul Maci Mihai – consilier local al municipiului Oradea

Și încă un lucru, atâta timp cât noi dezvoltăm infrastructura orașului, există posibilitatea de a apare noi și noi creșe, eu cred că asta este apărarea adevărată a părinților, faptul de a avea mai multe creșe, faptul de a a avea posibilitatea de a-și duce copiii mai repede și mai ușor acolo și atunci prețurile se vor regla de la sine, nu vor mai fi lucruri pe care să le controleze primăria. Dacă nu, vom avea tot atâta de puține sau chiar mai puține creșe apăsate cu probleme și în felul acesta vom deplasa problema de la noi pe părinți, vă mulțumesc.

 

D-nul Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

Mulțumesc, dna Kirei.

 

D-na Kirei Melinda – consilier local al municipiului Oradea

Mulțumesc, îl rog pe domnul consilier ca data viitoare să fie atent la ce spun, mulțumesc.

 

D-nul Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

Mulțumesc, supunem la vot proiectul nr.31.

Cine este pentru? 18 voturi

Împotrivă? 8 voturi

Abțineri?

 

VIII. DIRECȚIA JURIDICĂ

                                            

Materialul nr. 50

Proiect de hotărâre privind mandatarea primarului Muncipiului Oradea, în calitate de reprezentant UAT  Oradea, pentru a vota în cadrul Adunării Generale a Asociaților ADI Ecolect Group Bihor.

Discuții dacă sunt?

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Materialul nr. 52 care v-a fost prezentat la început, pus pe borderoul suplimentar

Proiect de hotărâre pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici la faza SF în vederea realizării obiectivului de investiții: Construire Cămine Studențești Corp C1 și Corp C2, în Campusul Universitar al Universității din Oradea, str. Universității nr.1, Oradea.

Discuții dacă sunt, dnul. consilier Kis.

 

D-nul Kis Gabor-Ferenc – consilier local al municipiului Oradea

Trebuie să remarc că este o hotărâre foarte bine venită, pe ultimii cinci metri dacă înțeleg bine, datorită faptului că conține acele informații necesare, că dacă o asemenea hotărâre este parcursă în 5-10 minute putem înțelege despre ce este vorba și esențialul și recomand tuturor direcțiilor, mai ales DMPFI-ului – dnul Marius Moș ca în viitor acea anexă care conține și un deviz general să fie anexat și la hotărârile dumneavoastră, mulțumesc.

 

D-nul Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

Mulțumesc, supun la vot proiectul nr.52.

Cine este pentru? unanimitate

Împotrivă?

Abțineri?

 

Mulțumim, din partea consilierilor la capitolul Diverse cine dorește să ia cuvântul?.

Avem în sală pe dl. Dumitriu Vasile care dorește să ia cuvântul, așteptați să primiți un microfon vă rog.

 

D-nul. Dumitriu Vasile – reprezentant al locuitorilor din Cartierul Tineretului

Bună ziua, stimați consilieri, stimate primar Ilie Bolojan sunt unul dintre reprezentanții oamenilor din Cartierul Tineretului care nu doresc biserică construită suprapus peste proiectul de bugetare participativă votat de peste 704 cetățeni, al zecelea proiect pe 2019. Ce vreau eu să vă supun atenției că Hotărârea 1128/2018 votată de dumneavoastră noi o considerăm nelegală datorită faptului că nu s-a făcut consultarea cetățenilor, așa cum prevede Ordinul nr.2701/ 30.12.2010 cât și HCL 161/2011 votat aici în consiliul acesta. Nu vreau să stric feng shui-ul de până acuma dar să știți că, în Cartierul Tineretului există o problemă destul de mare și aceea nu este biserica, este asfaltarea, este problema că oamenii nu au unde să își ducă copiii la creșă sau la școli. Biserică avem la 2 km de centru, exact unde ar urma să se facă biserica care a primit potrivit acestei cereri neînsoțită de nicio semnătură, deci nicio semnătură din partea nimănui, doar pe vorbe Episcopia Oradea a primit locul de 900 metri pătrați. Ce vreau să vă mai spun, că nu vreau să vă țin foarte mult, noi avem aici un dosar, am întocmit un dosar, sunt peste 77 de chestionare unde 77 de familii au participat, doar trei familii din cele chestionate au dorit biserică. Am făcut și o plângere prealabilă prin care vă cerem respectuos să revocați HCL 1128/2018. Aș mai da cuvântul foarte scurt unui coleg de al meu dar vreau să întreb oamenii de aici, consilierii care au votat HCL 1128/2018 suprapunând terenul pentru biserică pe terenul votat de 704 oameni - ați dorit să vă cumpărați locul în rai cu 4 lei/mpătrat? 4 lei/mpătrat mi se pare ceva incredibil față de ce a dat acest domn, de exemplu 150 lei/mpătrat în concesiune, am să îi dau cuvântul imediat și o să mai fiu foarte scurt. Am să depun acest dosar prin care cerem revocarea la dumneavoastră ca să puteți să îl studiați, vă rog foarte mult să îl studiați pentru că nu este ok cum s-a facut atribuirea și noi vorbim de fapt despre nelegalitate, pentru lipsa consultării așa cum prevede legea, de discriminare față de ceilalți concesionari și de discriminare față de celelalte culte religioase. Ce ne facem dacă peste un an sau doi, mai vor încă zece culte religioase să ridice, tot așa fără semnături, numai pe vorbe că noi sprijinim biserica și bineînțeles se suprapune cu proiectul de bugetare participativă. Nu vă mai repet încă o dată, dar să știți că este foarte nasol ce s-a întâmplat, cetățenii de acolo sunt deja împărțiți în două tabere ceea ce nu-i ok, ar trebui poate făcut un referendum să vedem cine vrea și cine nu vrea biserică. Eu zic că biserică avem la 2 km, nu avem creșă cu grădiniță, acum oamenii au scris aici tot felul de chestii, supermarket, ma rog noi am dat posibilitatea tuturor să se exprime. În orice caz doar trei au zic biserică și din care doi au bifat toate – biserică, dispensar, școală cu grădiniță și tot ceea ce am prevăzut noi aici. Pe cetățenii din Cartierul Tineretului îi deranjează foarte mult altceva, lipsa asfaltului de exemplu, este un praf imens acolo, ați fost domnule Birta dacă vă aduceți aminte, la piatra de temelie și ați văzut ce praf imens este acolo, când trece o mașină cu mai mult de 20-30 la oră efectiv ne distruge. Încă o chestie care ok, nu ține de subdimensionarea canalizării de acolo, ce ține de faptul că drumul este pietruit și se înfundă gurile de canalizare cu pietriș. Ieri de exemplu când a plouat au fost niște bălți de două palme pe străzi. Ok, atâta am vrut să spun, sper că, cu prietenie vă spun pentru că v-am votat de două ori și probabil vă vom mai vota în continuare, în Cartierul Tineretului aveți o susținere foarte mare, peste 200 de oameni au votat, 264 mai precis au votat acolo în Cartierul Tineretului cu dumneavoastră, deci sunteți majoritari, dar vă rog să țineți cont și de ce vor oamenii de fapt în cartier. Nu vor nicidecum biserică, credeți-ne, mulțumesc, îi dau cuvântul colegului meu, vecinului meu.

 

D-nul Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

Numai puțin vă rog frumos, înainte îi dau cuvântul domnului primar pentru a vă raspunde și apoi colegul dumneavoastră.

 

D-nul. Ilie Bolojan – primarul municipiului Oradea

Vă rog să le dați cuvântul atunci să spună și să dau un punct de vedere la final, mulțumesc.

 

D-nul Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

Vă rog luați loc, dați microfonul colegului dumneavoastră.

 

D-nul. Dumitriu Vasile – reprezentant al locuitorilor din Cartierul Tineretului

În regulă, mulțumesc, am uitat să mă prezint că am avut emoții, Dumitriu Vasile mă numesc.

 

D-nul. Gal Șandor – reprezentant al locuitorilor din Cartierul Tineretului

Domnule primar, doamnelor și domnilor, mă numesc Gal Șandor, voi fi probabil în scurt timp un nou locatar în acest cartier. Acuma am trecut de la vis la coșmar, fiul meu a cumpărat un teren acolo, a decis să cumpere, a reușit să achiziționeze cu 110 lei/mpătrat. Orice părinte cred că i-ar face mai mult decât o plăcere să trăiască lângă copii, așa că am intrat în licitație ajungând la 150lei/mpătrat, noi doi împreună plătim cam 1000 de euro pe lună care sună destul de frumos. Nu am avut informația respectivă, când m-am uitat pe desene figura un spațiu verde în zona respectivă, noi am achiziționat, după noile desene la 18 metri de biserică. Poate unii oameni au o plăcere deosebită de a se trezi și a se culca cu biserica în față, noi nu ne numărăm, fiul meu din prima a zis că a renunțat, aici visul meu de a trăi lângă băiatul meu s-a dus. Doar că cealaltă parte este că noi dăm, el 110 eu 150 lei pe metru pătrat pe an, ei biserica, nu am nimic cu religia să nu interpretăm greșit, a primit alocat direct cu 4 lei pe metru pătrat. Nu mi se pare corect nici față de noi nici față de bugetul local, să zic așa, deși nu mă privește pe mine. Casele, știm în Tineretului, au 250 metri pătrați, este foarte greu să  construiești în așa fel încât să ai spațiu verde cât de cât, e dificil. Acuma noi visam la un spațiu verde, eu nu mai sunt acel tineret care este acolo ca să am copii în viitor dar presupun că, acei copii s-ar bucura de un spațiu verde, de un loc de joacă unde să se întâlnească, este locul absolut oportun unde ajunge autobuzul, de unde se pleacă. Nu cred că este cea mai oportună investiție, sigur nu sunt în măsură să decid eu dar vă rog frumos să vă mai gândiți, cum a spus și colegul, avem nevoie mai multe de spații verzi unde să ne întâlnim, unde copiii noștri să socializeze, este cred mai important, biserici avem, nu vreau să jignesc, repet nu am nimic cu religia sau cu bisericile dar avem și ne putem descurca, mulțumesc mult.

 

D-nul Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

Mulțumim, dnul primar vă rog.

 

D-nul. Ilie Bolojan – primarul municipiului Oradea

Da, vă mulțumesc pentru participarea la ședința de consiliu local, încerc să dau niște replici punctuale. Problema Cartierului Tineretului, ca și a altor cartiere care s-au dezvoltat în ultimii ani la limita intravilanului municipiului, este că nu au o parte din utilități rezolvate, iar sigur cea mai importantă utilitate nerezolvată este partea de străzi asfaltate. Aceasta este o chestiune cunoscută și ea se va rezolva în anii următori, din punctul meu de vedere estimez că în anul 2021, nu mai devreme, pentru că am putea să mințim frumos dar nu asta este subiectul, există posibilitatea reală ca străzile din acest cartier să fie asfaltate. De ce atunci? Pe de-o parte pentru că este o problemă de capacitate financiară a municipiului Oradea și este logic să asfaltăm străzi în ordinea locuirii, e greu să explici unui locuitor din Episcopia veche, din zona de deal, din Ioșia că locuiește de 100 de ani sau de 50 de ani sau de 70 de ani pe o stradă și nu are asfalt și te duci în Grigorescu și în Tineretului și le asfaltezi toate străzile. Nu merge asta, deci trebuie să fie o logică a vechimii. Pe de altă parte, e un cartier în dezvoltare și ce am făcut în acești ani a fost să schimbăm sistemul acela de repartiții de locuri gratuite pentru tineri în care întotdeauna tot ce-i gratis intervin pilele și relațiile, nu vreau să mă refer la istorie că nu ar fi bine știți, dar cei care sunt mai vechi prin Tineretului știu ce vorbesc acuma. Deci este clar că a fost nevoie să luăm măsuri ca toate parcelele care sunt acolo să fie construite. Pe de-o parte că erau neîngrijite, o parte dintre ele erau cu bălării și pe bună dreptate îi deranja pe cei care și-au făcut case acolo, pe de altă parte trebuie să înțelegem că investițiile publice sunt totuși o chestiune de rentabilitate economică. Poți să investești să faci o stradă pe care sunt cinci case sau să faci aceeași stradă pe care sunt douăzeci de case, deci e nevoie de o anumită densitate urbană ca să justifici investițiile. Dacă ar fi fost după mine, dar era o decizie care s-a luat, dacă veți trage o linie cât a investit Consiliul Local în Tineretului dând acele locuințe așa zis gratuite, o să vedeți că fiecărei familii, numai pentru că au trebui făcute acele devieri, rețele de apă, de canalizare, pila aia care rupe apa freactică către uzina de apă și tot ce a fost necesar după aceea să se facă acolo, au însemnat niște sume imense pentru minicipiul Oradea. Dacă i se dădea fiecărei familii, cred că 30-40 de mii de euro, cam atâta înseamnă investițiile per locuință făcute de municipiul Oradea până acum, în investițiile în utilitățile de tip public. Acesta este adevărul și deci în acești ani, sper că până la finalul acestui an, tot ce se poate concesiona va fi concesionat, noi am adoptat varianta să concesionăm prin licitație publică, acest preț a fost stabilit de piață. Cei care s-au dus să liciteze la concesiune știau, aveau posibilitatea să vadă exact ce concesionau la fața locului, au oferit prețurile, aceasta este situația, nimeni nu a fost forțat să concesioneze la anumite prețuri. Prețurile, sigur, totdeauna am vrea prețuri mai mici dar se pare că astea au fost prețurile care au fost stabilite de către piață, din moment ce tot ce s-a scos la concesiune s-a concesionat și s-a concesionat la prețuri mai mari. Acum ideea că cineva vine și ia un loc și după aia construiește casa și vinde, noi nu mai avem ce să facem pentru că orice fel de restricții care se fac nu fac decât să perturbe să zicem o piață normală. Prin urmare deci, după ce aceste locații sunt concesionate și există acel termen stabilit, vom trece, am stabilit chiar acum într-o operativă, acum cred că vreo o lună de zile, să facem un plan de urbanism rectificator ca să stabilim nivelele zero, să știm clar unde va fi pus asfaltul, ca să putem face partea de studii de fezabilitate. Anul viitor vor fi organizate licitațiile pentru studii de fezabilitate și așa mai departe și în momentul în care se termină casele de construit, ca să nu mai rupă camioanele și macaralele și volele care merg acolo drumul asfaltat, cartierul va fi pus la punct. Asta ar trebui să se întâmple și pentru Grigorescu și pentru zonele de dealuri care în umărtorii un an, doi, Episcopia nouă să fie toate lucrurile rezolvate pentru că pe bună dreptate dacă stai într-un oraș ai pretenția la străzi asfaltate și la toate condițiile. În ceea ce privește acel amplasament de aproximativ 5000-6000 de metri pătrați, în afară de zona de parc către șosea și de coridorul acela verde care este către șosea, acea zonă este prevăzută ca spațiu pentru dotări sociale. Asta înseamnă că poate să fie un magazin acolo, că poate să se facă o grădiniță sau o școală cu clasele I-IV, că poate să se facă o biserică, că poate să se facă un centru social. Consiliul Municipal la solicitarea Episcopiei Ortodoxe a repartizat acel loc, nu este un loc repartizat gratuit Bisericii Ortodoxe pentru că i se vor diminua sumele cu contravaloarea prețului de piață pe care cultele îl primesc ca sprijin. Prin urmare, chiar dacă nu apare acum ca sub o formă de cumpărare, banii orădenilor care sunt folosiți la culte vor fi diminuați proporțional pentru cultul ortodox, din suma care se alocă pentru anul viitor. Prin urmare, nu s-a făcut niciun favor și nu am mai repartizat locuri, dacă consilierii locali își mai aduc aminte decât tot ce a fost pentru proiecte sociale sau dacă s-au dat, s-au dat contracost. Asta a fost linia și eu nu cred că a sta la 18 metri de o biserică, vă spun foarte deschis, este o catastrofă. Dacă ar fi fost un nightclub acolo sau ceva de păcănele, hai să discutăm deschis care ar fi generat sau o hală în care se taie, se lucrează ar fi fost o catastrofă. Proximitatea cu o zonă care va avea peste doi ani de zile, probabil și magazinul, sper să găsim o companie care să vină să facă un magazin, sper să îi fie rentabil să vină că nu noi vom face magazine, dar vom scoate clar la o concesiune și după aceea în operare și un parc acolo în zona respectivă, va rezolva și în respectivul cartier o zonă care să deservească partea respectivă. Prin urmare, cu tot sondajul care a fost realizat sau focus grupul de 70 de persoane, cu răspunsurile pe care le-ați primit, ceea ce înțeleg eu este că dacă putem cât mai repede să rezolvăm problemele legate de asfalt și de completarea acestor dotări, în așa fel încât să existe și alte dotări cu caracter social și să rezolvăm tot ce înseamnă zona respectivă, inclusiv partea de buruieni și de scaieți care mai sunt acolo în neorânduială, lucrurile vor intra într-o normalitate, vă mulțumesc.

 

D-nul. Dumitriu Vasile – reprezentant al locuitorilor din Cartierul Tineretului

O singură observație mai am, nu s-a făcut un studiu de impact, deci nu se știe câte familii din Cartierul Tineretului vor umple sau nu vor merge la biserica care se va construi acolo. Deci nu este studiu de impact, nu este făcută consultarea publicului. Pentru chestia asta o să vă rog respectuos, încă o dată, o să vă înmânăm un dosar, o să îl depunem și vă rog să îl studiați pentru că e foarte important, facem încă o biserică goală.

 

D-nul. Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

Mulțumim, domnul primar vă rog.

 

D-nul. Ilie Bolojan – primarul municipiului Oradea

Din punctul de vedere al legalității unei hotărâri de consiliu, aveți posibilitatea să vă adresați Instituției Prefectului care verifică legalitatea modului în care un consiliu local adoptă hotărâri de consiliu. Instituția Prefectului poate să atace în contencios, să ne sesizeze sau nu cu privire la o astfel de procedură. În cazul în care răspunsul Instituției Prefectului nu este mulțumitor, cetățenii nemulțumiți persoane fizice, juridice se pot adresa instanței pentru ca instanța să tranșeze legalitatea unei hotărâri de consiliu, vă mulțumesc încă o dată. 

 

D-nul. Chiană Laurențiu Alin – președinte de ședință

Mulțumesc tuturor, declar ședința închisă, vă doresc o zi bună.

 

 

 

 

PREȘEDINTE DE SEDINȚĂ                                            SECRETAR AL MUNICIPIULUI ORADEA

 

 Chiană Laurențiu Alin                                                                               Ionel Vila                                                                                                                                             

 

 

 

 

                                                                                                                       Intocmit,

  Ligia Oala