Proces verbal din 11.04.2012

PROCES VERBAL încheiat pe data de 11 aprilie 2012 în cadrul şedinţei extraordinare a Consiliului Local al Municipiului Iaşi

MUNICIPIUL IASI

CONSILIUL LOCAL

PROCES - VERBAL

încheiat astăzi, 11 aprilie 2012 în cadrul ședinței extraordinare a

Consiliului Local al Municipiului Iași

Sunt prezenți următorii consilieri:

1.    Agrigoroaei Ionel

2.    Anghel Ficu

3.    Balaniscu Bogdan

4.    Bîrhală Constantin

5.    Botez Radu

6.    Carp Petra

7.    Ciucă Valentin

8.    Cristian Cătălin

9.    Gavrilă Camelia

10.    Grădinariu Gică

11.    Grigoraș Laurențiu

12.    Harabagiu Gabriel Vasile

13.    Iacoban Sorin Avram

14.    Ionescu Ioan Sorin

15.    Negrescu Radu-Florentin

16.    Ostaficiuc Marius

17.    Olaru Ecaterina

18.    Surdu Mihai-Gabriel

19.    Talpalaru Seryl

20.    Turliuc Cătălin

Participă la ședința ordinară a Consiliului Local al Municipiului Iași: domnul Gheorghe Nichita - primarul Municipiului Iași, domnul Romeo Olteanu - viceprimarul Municipiului Iași, domnul Vasile Munteanu - viceprimarul Municipiului Iași, doamna Denisa Liliana lonașcu -secretarul Municipiului Iași, directorii și șefii de serviciu din cadrul Primăriei Municipiului Iași, presa locală.

Lucrarile sedintei incep la orele 10,00, sunt conduse de doamna consilier Camelia Gavrila si sunt inregistrate audio si video.

Ședința a fost convocată de Primarul Municipiului Iași, pentru data de 11 aprilie 2012 ora 10,00 prin Dispoziția nr. 342 din data de 09 aprilie 2012, având următoarele proiecte înscrise pe ordinea de zi:

1.    Proiect de hotarare privind trecerea din domeniul public al Municipiului Iasi in domeniul privat al Municipiului Iasi a suprafetei de 111754, 64 m.p. situata in perimetrul Bd. A. Panu, str. Palat, str. Sf. Constantin si Elena si str. Sf. Lazar .

2.    La Proiectul de hotărâre privind atribuirea in folosinta gratuita catre Complexul Muzeal National Moldova a suprafetei de teren din zona de protectie a Palatului Culturii.

Doamna Denisa Liliana lonascu - Secretar al Municipiului Iasi

Doamnelor si domnilor va rog sa luati loc pentru a putea incepe sedinta.

Deschidem sedinta ordinara a Consiliului Local la care ati fost convocati prin Dispozitia Primarului Municipiului Iasi nr. 342 din 09 aprilie 2012. Sedinta se desfasoara legal, absenteaza motivat domnii consilieri Balanovici Elena Laura, Chiruta Ciprian, Ciubotaru Florentin, Poroch Vladimir si domnul Toma Catalin. Doamna Presedinte aveti cuvantul.

Doamna Camelia Gavrila - Președinte de sedinta

Intrucat este o sedinta extraordinara, nu avem momentul interpelări si inainte de a supune atentiei dumneavoastra si votului Ordinea de zi as vrea sa dau cuvantul domnului primar sa ne motiveze pentru ce s-a impus organizarea acestei sedinte extraordinare.

Domnul Gheorghe Nichita - Primarul Municipiului Iași

Da Va multumesc foarte mult. Ne intilnim astazi in saptamana mare pentru a pune la punct un detaliu de natura tehnica. Dupa cum ati vazut in materialele care v-au fost puse la dispozitie si care sunt intocmite de catre specialisti respectabili, chestiunea care va este supusa atentiei este de competenta exclusiva a Consiliului Local. Tine doar de dumneavoastra consilierii locali ai Municipiului Iasi sa solutionati aceste detalii in favoarea iesenilor si al dezvoltarii orasului nostru. In urma unor decizii a instantelor judecatoresti din Romania, situatia juridica a terenurilor s-a schimbat, legat de proiectul Palas. Am avut un schimb de corespondente cu Prefectul Judetului Iasi cat si cu dezvoltatorul proiectului in aceasta perioada. In data de 09 noiembrie 2011, prefectul Judetului Iasi, imi transmite o adresa si mie personal si dumneavoastra Consiliului Local prin care solicita “ Va rugam sa procedati de urgenta la reglementarea din punct de vedere juridic a situatiei terenului pe care sunt edificate constructiile investitorului precum si a modalitatii de atribuire a acestuia, raportat la schimbarea situatiei juridice a terenului”. Mai departe face apel la Decizia 976 a Curtii de Apel Oradea si Incheie fraza spunand “si nu a fost reglementata din punct de vedere juridic modalitatea de atribuire a acestuia catre investitor”, adica spune in adresa ca noi am trecut in domeniul rivat in public si nu am reglementat situatia juridica catre investitor. Incheie aceasta scrisoare prefectul, cred ca o aveti la mapa, ca investitorul si-a indeplinit intocmai anganjamentele asumate motiv pentru care solicita in vederea evitarii unor blocaje reglementarea situatiei juridice a terenului si a modalitatii de atribuire a acestuia. Este scrisoarea din data de 09.11.2011. In aceste conditii, in acele conditii am transmis scrisoarea catre cei 2 vice primari, secretar si director tehnic si economic ai Primariei. Dansii au facut impreuna cu mine o analiza si au venit cu sugestia sa facem o comisie care de fapt sa analizeze stadiul proiectului inainte de a fi supus analizei Consiliului Local. Comisia a fost formata din liderii celor 3 partide care sunt in Consiliul Local. Domnul profesor Munteanu din partea PSD-ului, domnul Ficu din partea PNL-ului si domnul Gabriel Surdu din partea PDL-ului, liderii oficiali acestor 3 formatiuni. Dupa aceea a fost in comisie un delegate al Prefecturii. Prin adresa domnul prefect ne-a raspuns la adresa noastra la solicitarea noastra si a transmis un delegat din partea Prefecturii in aceasta comisie . Si mai departe au fost responsabili de departamente din cadrul Primariei , directorul tehnic directorul economic, secretara Consiliului Local samd, toti cei care sunt in acest proiect. Comisia s-a intrunit si au convenit ca sa faca expertize din punct de vedere urbanistic, din punct de vedere economic si din punct de vedere juridic, cu experti independenti care sa fie selectati pe baza de licitatii, cerere de oferte si dupa ceea ce este raporte de expertize vor fi inaintate comisiei, comisia sa faca analizele respective. Sunt procesele verbale ale comisiei si deciziile comisiei. Sunt in procesele verbale ale comisiei prin faptul ca a luat decizia ca sa faca expertize si apoi analiza rapoartelor de expertiza in urma carora s-au produs aceasta sedinta de Consiliul Local. Vreau sa va spun ca presedintele comisiei este domnul Mihai Chirica si mai acusi o sa-l invit sa spuna punctul de vedere al comisiei si cum au lucrat dar vreau sa fac o referire la acest proiect, din pacate un proiect important pentru Iasi a fost transformat intr-un subiect de atac politic de o inversunare cumplita. Nu vreau sa intru in polemici, desi am fost atacat in cel mai brutal mod pe aceasta tema. Stiu in toti acesti ani si stiti si dumneavoastra ce etichete mi s-au pus nu numai mie si la alti oameni in oras si in Consiliul Local. Este saptamana mare si daca unii nu stiu altceva decat sa atace murdar eu va invit la ratiune si la bun simt. Ceea ce vreau eu insa sa subliniez eu este un lucru. Daca ati studiat materialele care v-au fost puse la dispozitie, veti remarca faptul ca specialistii au fost deacord ca tot ceea ce s-a facut in ultimii ani in spatele Palatului Culturii a fost construit in mod legal si daca astazi suntem intr-o sedinta de Consiliul Local pentru a decide situatia juridica a terenului vreau sa, in baza unei Decizii a Curtii de Apel la Oradea, vreau sa va reamintesc ca cele trei hotarari pe baza carora s-a facut trecerea

terenului in privat si apoi asociere in participatiune, a cele 3 hotarari au fost atacate tot la Oradea pentru a fi suspendate. Deci Tribunalul Bihor si Curtea de Apel Oradea, au dat 2 decizii, 2 hotarari definitive si irevocabile prin care se respinge suspendarea hotararilor, ce inseamna acest lucru inseamna ca cele 3 hotarari din momentul respingerii suspendarii pot produce efecte. Situatia in realitate la momentul 2006, cand Curtea de Apel Oradea si Tribunalul Bihor, au judecat daca sa respinga sau nu suspendarea hotararilor, era in felul urmator. Nici un obiect nu era dezafectat, nici o situatie din Palas nu era inceputa, deci practic acelasi Tribunal si aceeasi Curte de Apel putea pe acelasi rationament juridic sa spuna nu s-a dezafectat nimica, hotararile nu sunt valabile sau se suspenda. Si in clipa aceea inseamna ca nu mai incepea nici un fel de lucrare. Dar Curtea de Apel si Tribunalul Oradea da decizii definitive si irevocabile ceea ce ne-a dat noua Consiliul Local si mie ca primar, dreptul sa emitem autorizatiile de Urbanism, PUD-urile, PUZ-urile s.a.m.d si finantatorului sa obtina finantarea de la banca sis a inceapa lucrarile. Deci nu uitati acest lucru ca este foarte important. Inca un lucru important Contractul de asociere in participatiune a fost atacat in instanta. Deci contractul separate a fost atacat pentru a fi desfiintat si acolo avem decizie definitiva si irevocabila. Ceea ce inseamna contractul are inca odata exemplul de lucru judecat. Avand in vedere aceste lucruri ca sa aveti sa va dati seama ca avem, asa cum avem Decizia de la Oradea cu suspendarea, cu anularea hotararilor, avem si hotarari care de fapt, ne-a dat la momentul respectiv dreptul sa mergem mai departe cu proiectul. Realitatea din teren acuma este alta, ceea de inca din 2006, rolul dumneavoastra este sa aduceti situatia la zi. Rog pe domnul director Chirica care a lucrat in Comisia respectiva sa spuna mai departe pasii pe care i-a parcurs, pentru a putea avea

elemente necesare in analiza noastra care s-a facut in Consiliul Local.

Domnul Mihai Chirica- Director General

Mulțumesc!

Asa cum a expus domnul Primar.

Doamna Camelia Gavrila - președinte de sedinta

Va rog sa luati loc o sa va dau eu cuvântul.

Deci inainte de a asculta punctul de vedere al departamentelor de specialitate as vrea sa supun votul consilierilor Ordinea de zi. Ati ascultat pledoria domnului primar si acum va supun proiectul cu cele 2 puncte aflate pe ordinea de zi. Daca sunteti deacord. Va rog sa numarati cu atentie.

16, da.

Cine se abtine?

Cine este impotriva? Unu.

Si abtineri, va rog frumos deci au fost 16 pentru avem o abtinere, 17, suntem 22 de consilieri in sala, sa fim seriosi si sa votam cu atentie. Deci repet, mai este cineva care se abtine?

Va rog frumos, acuma votam dupa aceea o sa aveti cuvantul. Daca mai este cineva care se abtine. Daca este cineva impotriva? Repet intrebarea. Unu, deci restul inseamna ca , deci este clar ca a fost o neatentie la vot, deci avem un singur vot impotriva. Nominal vom pune intrebarea la voturile cu miza nu pentru o simpla supunere a unei ordini de zi. Domnul consilier Surdu, aveti o dorinta.

Domnul consilier Gabriel Surdu

Doamnelor si domnilor, suntem constienti ca in centrul lașului s-a dezvoltat un proiect imobiliar fara sa aiba egal in toata Europa de Est. Este un proiect care, de-a lungul timpului, a creat controverse, a creat discutii si care, la finalizare, bineinteles ca va aduce in peisajul urbanistic si nu numai un plus de atractie pentru Municipiul nostru. Ca investitor, respect investitorul care a facut aceste investitii, ca si consilier local, consider ca investitia de talia acestui proiect, daca am mai avea vreo zece ar fi extraordinar, dar, din toate discutiile care le-am avut cu colegii mei consilieri, timpul foarte scurt care a stat la dispozitie pentru studierea documentatiei pe care o avem la dispozitie, si aici este un motiv pe care nimeni nu poate sa-l conteste, este o hotarare care, de-a lungul timpului, a atras consilierii in diferite zone ale cercetarii si nu numai, a fost foarte scurt. Dorinta consilierilor din grupul de consilieri PDL, este sa ii lasati sa aiba un timp suficient pentru studierea documentatiei, avand in vedere ca un asemenea proiect si o asemenea cerere pentru o atitudine si un vot, este dat intr-o, spun dumnealor, intr-o necunostinta de cauza. Eu am fost in aceasta comisie, si asa cum s-a spus mai inainte, aceste principii si aceste capitole, au fost foarte bine stabilite- capitolul juridic, capitolul economic si capitolul cadastral, care sunt trei lucruri care definesc pozitia Consiliului Local fata de acest proiect. Consiliul Local este raspunzator de acest vot, in intregimea lui, fiind un proiect care necesita doua treimi obligatoriu, din numarul de consilieri, nu cred ca prilejuim niciun fel de impediment daca cerem o amanare a acestei sedinte, pentru ca fiecare om sa aiba in constiinta lui, votul acela pe care l-a dat, ca este corect si ca un asemenea proiect trebuie sustinut in permanenta de Consiliul Local, de ieseni, atata timp cat el produce locuri de munca si atata timp cat el, cam 95% este edificat. De aceea, rugamintea mea este sa planificam aceasta sedinta dupa Paste, timp in care consilierii o sa aiba timpul necesar ca sa studieze aceste documente care ne-au fost puse la dispozitie si poate mai doresc si altele, pentru ca fiecare dintre noi are dorinta de a se edifica pana la capat, si daca gasim intelegere, eu va multumesc.

Doamna Consilier Camelia Gavrila-presedinte de sedinta

Daca mai sunt alte pareri in sensul acesta, domnul consilier lacoban...

Domnul consilier Sorin lacoban

M-as adresa domnului consilier Surdu.nSunteti liderul consilierilor locali PDL din Consiliul Local, ati fost membru in Comisia care a analizat toate documentele referitoare la aceasta hotarare cu numarul unu pe ordinea de zi pe care o avem astazi, am inteles la inceputul interventiei dumneavoastra ca sunteti de acord cu Proiectul Palas, cu ceea ce s-a facut acolo si, zic eu, ca in aceasta perioada de cand dumneavoastra ati fost in sedinta, ar fi trebuit sa ii convingeti pe colegii dumneavoastra despre necesitatea si urgenta cu care trebuie sa dam aceasta hotarare de consiliu. Doi, au mai fost propuneri de amanare hotararilor de consiliu ale dumneavoastra, ale consilierilor democrat-liberali si s-a facut amanarea, dupa care tot nu le-ati votat. Nu stiu, ar trebui sa discutam foarte atent si aplecat pentru ca e o stare care trebuie sa o reglementam si totul tine de noi si de consilierii locali. Va multumesc!

Doamna Consilier Camelia Gavrila-presedinte de sedinta

Vreti sa ii dati replica? Haideti daca suntem in duel, poftiti...

Domnul consilier Gabriel Surdu

Nu vreau sa dau niciun fel de replica este vorba de convingerea fiecaruia si nu este vorba ca eu trebuie sa conving pe cineva. Fiecare dintre colegii nostri consilieri trebuie sa se convinga pe sine insusi ca acest vot trebuie dat. Dumnealor au cerut acest timp de ragaz si cred ca este normal sa le fie acordat, avand in vedere ca eu nu am avut in permanenta un dialog. Astazi am discutat in comisie punctul unu, maine discutam pe doi si poimaine pe trei. Dumnealor au primit aceste documente, eu i-am informat de fiecare data cand au fost discutii de spre Palas, am repetat acelasi lucru, ca se asteapta punctul de vedere a unor specialisti si acest punct de vedere va sta la baza acestei hotarari, dumnealor doresc acest ragaz si va rog frumos sa le fie acordat. Multumesc.

Doamna consilier Camelia Gavrila-presedinte de sedinta

Da, si domnul consilier Agrigoroaie...

Domnul consilier Ionel Agrigoroaie

As vrea si eu sa il felicit pe domnul Surdu pentru responsabilitatea care o arata prin punctul de vedere care l-a manifestat vis-a-vis de acest proiect Palas, la fel il am si eu, apreciez si investitorul si investitia care va fi emblematica pentru toata Europa. Deci unde nu inteleg, am fost chemat de domnul Ionescu, cu care sunt in relatii mult mai cordiale in ultimul timp cu domnul Ionescu si am fost chemat in ultimul timp, acum aproximativ trei sferturi de ora, in grupul consilierilor sa avem un punct de vedere si am vazut, apreciez acceptul, aprobarea, intelegerea ca nu ar fi niciun impediment sa voteze acest proiect, a domnului Surdu. Deci eu asa am inteles, cum a inteles si domnul Iacoban, am vazut, deci domnul Surdu ca investitor stie foarte bine ce inseamna sa amani o investie, un investitor ii este foarte important si cinci minute, daramite doua zile, pentru ca e posibil sa piarda un investitor strategic pentru Iasi, Palas-ul, cei care vor inaugura la 1 iunie, e posibil acest lucru. Domnul Surdu, eu va stiu punctul de vedere, l-am auzit cu totii aici, pentru ce sa mai amanam, sa-l tachinam, sa-l hartuim pe acest investitor. Nu l-au hartuit altii destul? Dar oamenii responsabili, oameni care au primit totul gratis si n-au oferit societatii nimic.

Dar dumneavoastra nu sunteti un om iresponsabil. Eu consider la fel si colegii nostri de aici, daca avem unul, doi, trei colegi iresponsabili intre noi haideti sa nu cadem si noi in plasa lor. Poftiti? (se vorbeste in sala fara microfon-indescifrabil) Da, aici, stiti cum, cateodata ne adunam mai multi oameni selecti si cu caracter si fara caracter, deci as face apel, deci eu nu vreau sa imi fie rusine de copiii mei sa spuna: „Tata si tu erai intre aia care vroiai sa opresti proiectul asta?”, cand o sa vada ce frumusete a iesit la Palas. Pentru ca eu am vazut si am inteles si inainte de a vedea finalul proiectului. Va multumesc!

Doamna consilier Camelia Gavrila-presedinte de sedinta

Da, cred ca o sa va epuizați toate argumentele in discuții care sunt efectiv problema de amanare, dar nicio problema, domnul Grigoras poftiti...

Domnul consilier Laurentiu Grigoras

Deci ca sa-i dau un raspuns domnului Agrigoroaie. Eu vin cu un argument in sprijinul amanarii, un argument strict legat de Regulamentul nostru de functionare si anume Dispozitia Primarului convoca sedinta extraordinara in 11 aprilie si este datata in 9 aprilie. Deci nu se respecta cele trei zile (Domnul viceprimar Romeo Olteanu vorbeste in sala fara microfon, indescifrabil). Un singur cuvant mai am de spus, da? Deci este clar, datata 9.04. Nu se respecta Regulamentul si cred ca ar trebui sa-l respectam in convocarea sedintei extraordinare.

Doamna consilier Camelia Gavrila-presedinte de sedinta

Da, aveti...stati...mai doreste cineva pentru ca ....

Domnul consilier Sorin Ionescu

Sarbatori fericite!

Doamna consilier Camelia Gavrila-presedinte de sedinta

Da, multumim! Domnul primar vrea sa isi exprime punctul de vedere pe amanare.

Domnul primar Gheorghe Nichita

Deci, ceea ce spune domnul Surdu pentru a aprofunda aceste materiale si pentru a vota in cunostinta de cauza sunt total de acord ca de multe ori e bine si o amanare. Pentru ca eu am incercat sa pun sedinta extraordinara pentru ca mi s-a emis inca o adresa de la Prefect pe data de 9, prin care din nou ma roaga ca in regim de urgenta. Si atunci am avut o solicitare in noiembrie in regim de urgenta, inca o solicitare in regim de urgenta pe data de 9, documentele fiind analizate de catre comisii in timpul asta, rapoartele fiind terminate, sigur ca obligatia mea ca primar este sa le transmit Consiliului Local. Daca Consiliului Local gandeste ca trebuie sa amane pentru analiza inca odata documentele, sunt total de acord. Important este sa vedem daca expertii, sau daca mai aveti nevoie de experti, ca sa stim sa ii tinem sau ii chemam la momentul respectiv. Din punctul meu de vedere ca primar eu mi-am facut datoria. Am facut sedinta de urgenta, am adus materialele, mai departe este decizia Consiliului Local.

Doamna consilier Camelia Gavrila-presedinte de sedinta

Da, si atunci am sa supun la vot si aceasta propunere legata de amanare. Cine este pentru amanarea sedintei pentru aprofundarea documentelor? 17 voturi pentru. In aceste conditii, sarbatori fericite, ganduri luminate (se vorbeste in sala fara microfon)...Da dar punctul doi are legatura...

Domnul primar Gheorghe Nichita

Nu nu , nu are nicio legatura...

Doamna consilier Camelia Gavrila-presedinte de sedinta

S-a amanat sedinta, nu putem supune votului...da. Deci asteptam o alta convocare. Au fost 17 voturi pentru! 5 voturi impotriva! Domnul Iacoban e impotriva.

PREȘEDINTE DE SEDINTA,

SECRETAR,

Denisa Liliana Ionascu


Camelia Gavrila