Proces verbal din 13.02.2015

PROCES VERBAL incheiat pe data de 13 februarie 2015 in cadrul sedintei extraordinare a Consiliului Local al Municipiului Iasi


Centrul de Informații pentru Cetățeni

Nr. 15870 / 19.02.2015

ANUNȚ

Aducem la cunoștința publicului

PROCESUL VERBAL

AL ȘEDINȚEI EXTRAORDINARE DIN DATA DE 13.02.2015

A CONSILIULUI LOCAL AL MUNICIPIULUI IAȘI

MUNICIPIUL IASI

CONSILIUL LOCAL

PROCES - VERBAL

încheiat astazi, 13 februarie 2015 in cadrul sedintei extraordinare a

Consiliului Local al Municipiului Iasi

Sunt prezenti urmatorii consilieri:

1.    AUR MARIUS CATALIN

2.    BEJAN VICTOR

3.    BIRHALA CONSTANTIN

4.    BOCA ADRIAN FLORIN

5.    BOISTEANU PAUL CORNELIU

6.    BULGARIU CATALIN

7.    CHIRICA MIHAI

8.    CRISTIAN CATALIN

9.    DANGA MARIUS SORIN

10.    GAVRILA CAMELIA

11.    HARABAGIU GABRIEL

12.    LEONTE CONSTANTIN

13.    MATASARU PETRE DANIEL

14.    MELENCIUC GEORGIANA

15.    NAVODARU LAURENTIU

16.    OSTAFICIUC MARIUS EUGEN

17.    PREDA ANCA

18.    RUDNIC ERICA

19.    SANDU VASILE

20.    SCRIPCARU CALIN

21.    SURDU MIHAI GABRIEL

22. VRANCEANU SIMONA ELENA

Participa la sedinta extraordinara a Consiliului Local al Municipiului Iasi: domnul

Gheorghe Nichita - primarul Municipiului Iasi, domnul Mihai Chirica - viceprimarul Municipiului Iasi,

domnul Gabriel Mihai Surdu - viceprimarul Municipiului Iași, doamna Denisa Liliana Ionascu -secretarul Municipiului Iasi, directorii si sefii de serviciu din cadrul Primariei Municipiului Iasi, presa locala.

Lucrarile sedintei incep la orele 10,00, sunt conduse de domnul Scripcaru Calin si sunt inregistrate audio si video.

Sedinta a fost convocata de Primarul Municipiului Iasi, prin Dispozitia nr. 103 din data de 10 februarie 2011, avand urmatoarele proiecte inscrise pe ordinea de zi:

1 Proiect de hotărâre privind aprobarea Bugetului general al Municipiului Iasi pe anul 2015;

2.    Proiect de hotărâre privind repartizarea excedentului Municipiului Iași inregistrat la 31 decembrie 2014;

3.    Proiect de hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2015 al S.C.Citadin S.A;

4.    Proiect de hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2015 al

S.C.Servicii Publice S.A.;

5.    Proiect de hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2015 al S.C. Ecopiața S.A. și estimările pentru anii 2016 - 2017;

6.    Proiect de hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2015 al

2/16

S.C. Salubris S.A. ;

7.    Proiect de hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2015 al

S.C.Termoservice S.A;

8.    Proiect de hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2015 al S.C.Tehnopolis S.R.L.;

9.    Proiect de hotărâre privind modificarea Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Iași nr. 33 din 30.01.2014 pentru aprobarea noii valori a indicatorilor tehnico-economici și a bugetului aferent proiectului “Regenerare urbana zona Lapusneanu - Piata Unirii”;

10.    Proiect de hotărâre privind modificarea Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Iași nr. 319 din 23 august 2010 pentru realizarea proiectului „Dezvoltare artera functionala Sud- Municipiul Iasi”;

11.    Proiect de hotărâre privind modificarea Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Iași nr. 119 din 30 mai 2012 pentru realizarea proiectului “Sistem de Management de trafic în Municipiul Iași”;

12.    Proiectul de hotărâre privind aprobarea modificării Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Iași nr. 176 din 28.09.2012 privind realizarea proiectului “Modernizarea rețelei de linii de tramvai în polul de creștere”;

13.    Proiectul de hotărâre privind aprobarea modificării Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Iași nr. 335 din 7 septembrie 2010 privind realizarea proiectului „Dezvoltarea axei de transport Est - Vest in Municipiul Iași”;

14.    Proiectul de hotărâre privind aprobarea modificarii Hotărârii Consiliului Local nr. 381/02.11.2011 privind realizarea proiectului „Consolidare și restaurare imobil în vederea înființării Muzeului Municipal”, aprobarea Documentației de Avizare a Lucrărilor de Intervenție (DALI), indicatorilor tehnico-economici și bugetul proiectului;

15.    Proiectul de hotărâre privind achiziționarea de servicii juridice de consultanță, asistență și reprezentare juridică pentru proiectele Municipiului Iasi;

Doamna Denisa Liliana Ionascu - Secretar Municipiul Iasi

Buna dimineata doamnelor si domnilor. Bine ati venit la sedinta extraordinara a Consiliului Local la care ati fost convocati prin dispozitia Primarului muncipiului Iasi nr. 103 din 10 februarie 2015. Sedinta se desfasoara legal. Absenteaza motivat urmatorii consilieri locali: domnul Anghel Ficu, doamna Antipa Gabriela, domnul Axinia Consatntin, domnul Nedelcu Vlad Nicolae si domnul Trandafirescu Sorin. Domnule presedinte aveti cuvantul.

Domnul consilier Scripcaru Calin - președinte de sedinta

Buna dimineata. Fiind o sedinta extraordinara nu avem interpelari, totusi as vrea cu aceasta ocazie sa urez multi ani colegului nostru Anghel Ficu, in lipsa, care implineste astazi o varsta confidentiala, sa zicem. Acestea fiind zise sa trecem la ordinea de zi.

Domnul primar Nichita Gheorghe

Sigur si eu aveam de gand sa ii spun lui Anghel Ficu, nu confidential, la cei 43 de ani sanatate si bucurii in continuare dar sunt convins ca liderul de grup va prelua mesajul nostru si va asteptam cu sampanie.

Trecand de acest moment care e unul chiar placut, inainte de a incepe sedinta de Consiliu Local, as vrea stimati consilieri si opinia publica din Iasi sa va informez vis-a-vis de cateva lucruri care s-au intamplat la inceputul acestei saptamani. Sunt cateva precizari si comentarii. E vorba de un subiect foarte important pentru Iasi, pentru municipiul si judetul Iasi si pentru intreaga regiune a Moldovei. Cred ca este dreptul dumneavoastra ca reprezentanti ai iesenilor de a fi informati corect, dar si obligatia mea ca si primar si om politic sa va ofer informatiile corecte si relevante. Din ce cauza? Pentru ca pe baza acestor lucruri noi dupa aceea totusi trebuie sa luam decizii in ceea ce inseamna de aici incolo bunul mers al acestei zone. Inteleg foarte usor disputa politica, inteleg foarte usor contrele politice, dar nu ne putem juca cu interesul Iașiului si a iesenilor si a Moldovei, din acest motiv sunt nevoit sa fac cateva referiri la ceea ce inseamna autostrada Est-Vest, Moldova - Transilvania, cum vreti voi...

Domnul consilier Danga Marius Sorin

Nu este pe ordinea de zi, domnule primar.

Domnul primar Nichita Gheorghe

Stiu, stiu.

3/16


Domnul consilier Danga Marius Sorin

Stiti foarte bine. Presedintele de sedinta tocmai a spus ca nu sunt interpelari, fiind o extraordinara. Domnul primar. Daca vreti sa faceti o conferinta de presa...

Domnul primar Nichita Gheorghe

Am dreptul sa informez. Am dreptul sa informez consiliul. Da? Iar gestul dumneavoastra nu face

altceva decat sa imi confirme mie in clipa de fata ca am dreptate. Mai exact e vorba de autostrada

Ungheni - Iasi - Targu Neamt - Targu Mures. Din pacate la începutul acestei saptamani, in spațiul public au fost vehiculate o serie de informatii incorecte si date insuficient verificate. Nu contest buna credinta a mass-mediei iesene, dar am constatat cu regret ca unii politicieni au profitat de situatia respectiva pentru a lansa acuzatii sporind si mai mult starea de confuzie si de ce nu viciind demersurile noastre care sunt comune pentru ca la Bucuresti parlamentarii nostri luptau pentru treaba asta, in schimb aici la Iasi altii faceau dezinformari. Nu vreau sa intru in polemica cu acestia ci vreau doar sa va ofer dumneavoastra Consiliului Local, presei si iesenilor informatia corecta si oficiala. Marti dimineata, reprezentantii Ministerului Transporturilor au prezentat in fata parlamentarilor comisiilor de transport din Senat si Camera Deputatilor, forma finala a Master Planului General de Transport al Romaniei. Inca o data vreau sa mentionez ca nu insist asupra documentelor oficiale pentru ca le aveti deja, sunt puse pe site-ul ministerului, ci as vrea foarte mult sa constatati ca ceea ce s-a spus in acele doua articole de luni si marti in mass-media ieseana este total incorect. Nu vorbim de un program obisnuit electoral ci de un document strategic care va deveni oficial dupa ce va fi prezentat si Comisiei Europene si in baza caruia vor putea fi accesate fonduri europene pentru transport aferente perioadei 2014-2020. Ceea ce este important de mentionat si o sa insist pe acest lucru, este sa intelegem cu totii si opinia publica ca este pentru prima data cand legaturile Iasiului si ale Moldovei cu restul tarii sunt prevazute intr-un document fundamental care este asumat de guvern, pentru prima data. Stiti deja ca este vorba de autostrada Ungheni - Iasi - Targu Mures precum si de alte legaturi importante cu autostrada Pascani - Bacau cu continuare spre Brasov, dar si Pascani - Suceava. Eu cred ca daca aceste lucruri se vor realiza ganditi-va foarte bine la cum vom pleca spre Bucuresti si Ardeal, spre Vest. In primul rand avem legatura cu Pascani, Pascani - Bacau, Bacau - Brasov, la fel Bucuresti, ai legatura dupa aceea foarte bine cu Targu-Mures prin Vidraru si in felul acesta vom putea intr-adevar sa legam Moldova de Vest si de Sud. Nu intru in detalii tehnice, in clipa de fata, legate de costuri, de finantare, de perioade, de surse, s.a.m.d. specialistii urmeaza ca aceste lucruri sa le stabileasca, sa le analizeze si sunt convins ca ceea ce e important, acest deziderat al nostru care este foarte vechi sa se implineasca. Acum este asumat expres de catre Guvern, e un demers comun facut, nu este al meu sau al lui X sau al lui Y, e un demers comun al nostru pentru ca foarte multi ne-am batut pentru acest lucru. Ce ar fi important, sa vedem aceste voci daca vor fi cumva la guvernare ca sunt la fel de vehemente, ca tin la fel de mult cu aceasta autostrada si cu aceste investitii strategice ale Iasiului, pentru ca din cate stiu eu din 2005 si pana astazi PSD - ul a fost la guvernare doar 9 luni de zile in 2009 si dupa aceea a mai fost la guvernare din 2012. Din 2012 pana acum putem sa-i impunem guvernului si autostrada si aeroportul. In ceilalti ani nu am putut sa facem treaba asta si am avut si ministrii care au reprezentant foarte bine Iasiul in structura guvernamentala de atunci, ani buni de zile. Rugamintea mea este, inca o data, ca si cu aceaste proiecte strategice ca si cu cel legat de Capitala Culturala Europeana sa nu ne jucam, sa ne unim impreuna, sa incercam sa fim vigilenti pentru ca la Bucuresti nu e suficient sa mearga X sau Y ci trebuie sa mergem cu totii si sa fim vigilenti acolo pentru ca intr-adevar aceste proiecte sa poata sa fie facute. Presiunea pe care trebuie sa o facem noi, cei din Moldova, trebuie sa fie una unita si nu una dezbinata, nu a unui partid sau a unui individ, ci a noastra a celor care locuim aici pentru ca suntem reprezentantii acestui oras, acestui judet si a acestei regiuni. Asta este apelul meu, unul constructiv si nu unul de a arata cu degetul. Nu dau nume de persoane ci vreau sa incerc sa unesc pe toti cei care au astazi functii politice importante in acest stat sa fie aparatorii Iasiului si ai Moldovei. Va multumesc.

Domnul consilier Scripcaru Calin - președinte de sedinta

Da domnule consilier.

Domnul consilier Danga Marius Sorin

Ati acceptat, e vina dumneavoastra ce sa va fac, alte subiecte decat cele de la ordinea de zi. Domnul primar, dumeavoastra stiti foarte bine, cunoscand documentul, sper, ca documentul final nu face decat sa schimbe cuvantul “drum expres” in “autostrada 2x2” sau “autostrada fazata” in functie

4/16

de sector, fara a schimba orizontul de finantare 2030. Stiti de asemenea foarte bine ca la Tallin in 2012 coridorul TENT s-a stabilit a se restrange din 2020, reteaua TENT, de la 30 de coridoare la 9 coridoare,

cele interesante pentru noi iesenii. Deci daca noi nu le finantam pana in 2020, degeaba scrie in Master

Plan orizont 2030, ca nu vom mai putea face din fonduri europene și l-ati auzit si pe ministrul Rus ca vorbeste despre un eventual imprumut de la BEI.

In ceea ce priveste aeroportul, in continuare lucrurile sunt destul de grave in Master Planul de Transport ca nu s-au corectat erorile din el. Sunt date din 2011. Eu inteleg ca cei care au facut documentul in 2011 nu isi inchipuiau ca noi pana, impreuna asa cum spuneti dumneavoastra, pana in 2015 vom reusi sa avem pista noua si terminal nou pe trei, finantat deja din exercitiul financiar anterior. Ei spun acolo ca avem nevoie de terminal, ca vom finanta pista. Avem nevoie de alte lucruri acum. Acolo mai sunt cateva lucruri, poate in plen toti deputatii vor reusi sa faca front comun pentru a corecta aceste lucruri pe zona aeroportuara. Eu zic sa nu aruncam cu noroi si dupa aia sa spuneti - lucram impreuna, ca e complicat, e de intors si celalalt obraz, o sa facem si pe asta. Dar nu este meritul cuiva si ceilalti nu au luptat deloc. E foarte bine ca impreuna punem presiune pe guvern, e foarte bine ca sa se uita cineva si catre Moldova, ca Moldova a suferit de ajuns si cred ca daca impreuna facem lucrul asta o sa reusim.

Domnul primar Nichita Gheorghe

Ceea ce e de demonstrat, se demonstreaza inca o data este ca politizam prea mult lucru acesta, putem discuta cum i-am spus si domnului Adomnitei - hai sa discutam impreuna si hai sa facem demersurile impreuna, nu eu la Bucuresti si dumneata la Iasi ca nu e OK. Cand erati la guvernare cu Tariceanu faceam sprijin tot timpul si mergeam la Bucuresti de cate ori era nevoie pentru un proiect al Iasiului. Pentru ca sa facem Silvestru am mers de 10 ori la Ministerul Transporturilor si cu Movila si cu Fenechiu si cu toti am fost la Bucuresti. Pentru aeroportul Iasi nu mi-a cerut nimeni ajutorul nicio secunda macar, ori sa te deplasezi directorul general al aeroportului pana la Bucuresti si sa spui - vezi ca nu m-au prins in master plan, ce facem, inainte de a se discuta in comisia parlamentara, nu ti se pare ca e corect? Pai de asta esti acolo pus ca director sa supraveghezi. Daca lui Cosmin Coman ii deschid usa la minister si nu merge acolo cand trebuie sau Chirica, atunci au de a face cu mine. Nu se poate in felul asta sa reprezinti Iasiul.

Domnul consilier Danga Marius Sorin

Daca documentele de la aeroport au ajuns la cei indrituiti, cine mananca acel document?

Domnul primar Nichita Gheorghe

Domnul consilier, eu v-am ascutat, permiteti-mi sa am o replica.

Domnul consilier Danga Marius Sorin

Sa folosim adevarul in discutie...

Domnul primar Nichita Gheorghe

Adevarul este... nu stiti nici dumneavoastra adevarul. Pentru ca discutiile purtate intre Ministerul Fondurilor Europene, al Transporturilor si Finantelor au in vedere in continuare demersuri legale pentru a gasi finantare ca sa poata intr-adevar incepe lucrarile la toate aceste autostrazi prioritare, fie ca sunt fonduri europene, fie ca sunt bani de la BEI sau de la BERD, ca am auzit pe cineva ca confunda BEI-ul cu BERD-ul, ma rog dumnealor nu au facut studiile, scoala practica e mai importanta decat aia de la anumite muzee. Deci acciza la fel este o sursa de finantare si toate aceste chestiuni sunt in clipa de fata gandite. Sa dea Dumnezeu sa avem linistea politica necesara si stabilitatea politica necesara ca sa le putem pune si in practica pentru ca astazi sunt totusi niste oameni care vor sa faca bine acestei tari. Important ca noi sa facem presiunea intr-un mod corect si nu intr-un mod care de fapt sa nu reprezinte Iasiul deloc, sa dezinformam iesenii. Cred ca e important sa facem demersurile impreuna si sa nu ne laudam cu treaba asta pentru ca eu atunci cand cineva a facut un lucru important pentru Iasi si aici este modelul PDL-ului cu Dan Carlan si cu Movila cu SMURD-ul, e modelul Bahluiului cu Dan Carlan, l-am laudat, modelul doamnei inspector general cand era PNL cu invatamantul preuniversitar, tot timpul am laudat lucrurile astea, de ce sa nu scoatem in evidenta ceea ce este bun in oras.

Domnul consilier Scripcaru Calin - presedinte de sedinta

Multumim. A fost o informare utila pentru toti consilierii. Cred ca putem trece la ordinea de zi. Deci supunem aprobarii ordinea de zi a sedintei extraordinare de astazi.

Cine este pentru?

Impotriva?

5/16

Abtineri?

Deci ordinea de zi a fost votata in unanimitate.

Proiect nr. 1

Proiect de hotărâre privind aprobarea Bugetului general al Municipiului Iasi pe anul 2015;

Va rugam domnul primar.

Domnul primar Nichita Gheorghe

Cred ca este obligația mea sa fac cateva considerații vis-ă-vis de filosofia acestui buget. El a fost supus dezbaterii publice si sunt convins ca l-ati analizat si dumneavoastra, am primit si anumite sugestii pe care o sa le comentam, de care am tinut seama in special atunci cand am venit cu forma finala a acestui proiect. Filosofia bugetului este legata de cateva componente importante. in primul rand este asigurarea functionarii orasului pe toata domeniile de activitate, ma refer aici la educatie, invatamant preuniversitar si prescolar, intretinerea infrastucturii orasului ma refer la strazi, trotuare, alei, parcuri, gradini, spatii verzi, apoi e vorba de a asigura servicii publice necesare locuitorilor Iasiului, salubritatea, transportul public, iluminatul public, termoficarea. de asemenea asigurarea serviciilor de asistenta sociala, avem foarte multi oameni care au nevoie de aceasta asistenta a primariei, ma refer aici la copii fara parinti, copii care sunt cu parintii plecati in strainatate, oameni in varsta s.a.m.d. si de ce nu asigurarea, atat cat putem la acest buget a culturii, religiei si sportului. A doua componenta a acestui buget si mi se pare foarte, foarte importanta. Sigur ca a doua componenta este foarte importanta dar trebuie sa avem in vedere ca prima este cea care de fapt tine orasul in viata, ne sculam dimineata si toate aceste lucruri trebuie sa functioneze, ne culcam seara trebuie sa functioneze si iluminatul si ordinea publica si toate trebuie sa functioneze. A doua componenta importanta este dezvoltarea orasului care este o prioritate absoluta de ceva ani de zile pentru noi. E vorba ca au fost asigurate resursele financiare pentru finalizarea proiectelor cu finantare europeana nerambursabila. Necesarul de cofinantare in acest an de zile este de 5 ori mai mare decat in ceilalati ani. Deci efortul nostru in acest an este foarte, foarte mare pentru ca suntem la termenul final de punere in functiune a proiectelor cu finantare europeana. Dorinta este sa finalizam toate proiectele aflate in derulare, totodata vom finanta proiectele care sunt cu alocari din bugetul local, din fonduri proprii pentru a le putea finaliza in acest an, ma refer aici la cateva exemple: strada Mimoza, strada Eternitate, stradela Sf. Andrei s.a.m.d. Avem in vedere si obiective noi si o sa le spun acusi din surse proprii, 40 milioane de roni sunt alocate pentru aceste investitii. Bugetul general al municipiului Iasi pe 2015 este de 1241000000 de roni daca este sa discutam asa 12410 milioane de lei vechi, miliarde de lei vechi. Cand am luat primaria am plecat de la 2400 miliarde si astazi sunt la acest buget. Sigur asta si pentru faptul ca avem aceste fonduri europene. 6,4% in plus fata de anul 2014. Pe sectiuni: 618277000 de roni deci 49.8% din buget reprezinta functionarea orasului. Dezvoltarea reprezinta 622306000 de roni 50,02%. Avem prevazute in buget pentru anul 2015 toate cheltuielile de personal. In primul rand pentru faptul ca legea ne obliga sa crestem salariul minim in doua etape: de la 1 ianuarie 975 de lei / luna si de la 1 iulie 1050 pe luna si apoi sa majoram cu 100 de lei salariile din sanatate si asistenta sociala, precum si cresterea sumelor pentru siguranta si ordine publica. Acestea vin ca decizii guvernamentale si trebuie sa suportam din buget. Bugetul local pentru 2015 are o crestere de 11,3% motivata de cuprinderea in bugetul general a sumelor necesare finantarii proiectelor post-aderare care vor fi totalizate in acest an. Cheltuielile bugetului sunt in suma de 1088000000 si aici trebuie sa mentionam un lucru care e foarte important, obligatia municipiului Iasi de a asigura finantarea complementara a invatamantului preuniversitar. Prin urmare 56 mii de elevi sunt pentru invatamantul preuniversitar, 4850 de personal didactic auxiliar si administrativ si 2500 de elevi bursieri care au asigurate in bugetul nostru sumele necesare pentru anul 2015. Investitiile proprii sunt in suma de aproximativ 40 milioane de roni. Aici avem in vedere achizitiile de tramvaie si autobuze, in regim de urgenta 15 tramvaie si 15 autobuze ca sa putem pune zona CUG-ului in functiune dupa ce dam linia de tramvai in functiune, peste 5 milioane de roni. Modernizarea de strazi si reabilitarea de linii de tramvai 6,5 milioane, iluminatul public 4 milioane, amenajare alei cimitir Buna Vestire 1,6 milioane, racordarea creditorilor publici la sistemul centralizat de termoficare 1,5 milioane de roni pentru ca sistemul economiseste foarte multi bani in acest moment, reabilitarea parcului de la Mimoza 630 de mii de lei, reabilitari si modernizari si dotari crese 2,6 milioane de roni, impaduriri 680 mii lei, modernizari, reabilitari, dotari unitati de invatamant 10 milioane de roni, in spitale investim 2 milioane, asistenta sociala 2 milioane. Vreau sa fac o mentiune ca aceste investitii proprii se vor realiza in conditiile in care datoria publica va scadea in acest an la 17,5% de la 22,2%. Deci practic Primaria Municipiului Iasi e din ce in ce mai bogata, datoriile noastre sunt din ce in ce mai mici, putem oricand sa accesam si alte credite si alte imprumuturi pentru investitii strategice importante. Am avut un moment mai dificil pe care a trebuit sa il depasim pentru ca nu am avut fonduri europene a trebuit sa ne imprumutam, ne-am imprumutat si pentru ca sa cofinantam fonduri europene dar am facut foarte bine acest lucru pentru ca nu am pus deloc in pericol programul european si acum ajungem la 17,5% datoria publica la finalul lui 2015. In ceea ce priveste finantarea proiectelor europene, contributia la bugetul de stat este de 216 milioane de roni, cea la bugetul Uniunii Europene este de 297 de roni si noi dam aproape 59 de milioane de roni. Marile proiecte pe 2015 sunt acestea: reabilitarea sistemului de termoficare in municipiul Iasi peste 207 milioane, sistemul de management de trafic in municipiul Iasi aproape 50 milioane, modernizarea retelei liniei de tramvai in polul de crestere - 57 de milioane, reabilitarea infrastructurii rutiere in zoa industriala - 57 milioane de roni, dezvoltare si reabilitarea arterei functionale Sud a municipiului Iasi - 42 milioane, modernizarea legaturii rutiere Centrului intermodal de Transport - 30 de milioane, consolidare si restaurare imobil Muzeul Municipal - 16,5 milioane, regenerare urbana zona Lapusneanu peste 12 milioane, Manastirea Golia reabilitare etapa II aproape 9 milioane, reabilitare camin de pesionari “SF. Parascheva” peste 8 milioane, dezvoltarea axei de transport Est- Vest a municipiului Iasi - 5,4 milioane, avem 4 scoli pe proiecte europe cu finantare de peste 15 milioane si Directia de Asistenta Comunitara cu peste 2 milioane de roni. Bugetul pentru anul 2015 este un buget ambitios care pastreaza filosofia bugetelor anterioare de dezvoltare a orasului pe fonduri europene si de pregatire a viitoarelor etape de finantare europeana pe exercitiul bugetar 2014-2020. In linii mari acestea sunt cateva consideratii legate de buget. Daca e nevoie la dezbateri va raspundem cu placere la celelalte probleme pe care le aveti de ridicat.

Domnul consilier Scripcaru Calin - președinte de sedinta

Multumim. Supunem proiectul numarul 1 la vot. Cine este pentru? A, discutii. Va rog.

Domnul consilier Danga Marius Sorin

OK. Nu avem interpelarii generale, dar pe buget?

Domnul consilier Scripcaru Calin - președinte de sedinta

Va rugam domnul consilier.

Domnul consilier Danga Marius Sorin

Eu stiu ca cu varsta vine mai multa rabdare. Ok. Eu apreciez curajul sa supuneti dezbaterea bugetului intr-o zi de vineri 13, sper totusi sa fie bine. Multumim pentru conferinta de presa, domnule primar, ca si cum noi nu am fi citit bugetul si ne-ati facut un sumar executiv asa al acestui document. Vorbeati despre un document supus dezbaterii publice, din pacate documentul supus dezbaterii publice nu a fost complet, foarte multe dintre sectiunile bugetului importante au lipsit cel putin pe zona sectiunea de cheltuieli, practic nu aveai ce dezbate fiind cifrele mari, lista de investitii la scoli nu a fost supusa dezbaterii publice. Noi trimitem colegi de ai nostri, consilieri locali in consilii de administratie la scoli si cand vine momentul cel mai important pentru ei sa sprijine scoala unde i-am trimis nu au acces la informatii decat prea tarziu cand cu cateva zile inainte li se transmite bugetul. Au fost intr-adevar asa cum spuneti si dumneavoastra mai multe propuneri cu toate acestea venite din public, grupul PNL a facut niste propuneri, de asemenea stiu ca si dinspre societatea civila au venit altele. La comisii nu ni s-a prezentat un raport, o situatie a acestui rezultat in urma dezbaterii publice si propunerile venite si cu raspunsurile executivului. De ce nu au fost cuprinse sau daca au fost cuprinse propunerile respective, cum? Suma cu care ne bucuram cu totii de pe zona de dezvoltare, de fapt poate parea o bucurie ca in acelasi timp ea este si ingrijoratoare, este un efort foarte mare pe care executivul trebuie sa il faca anul asta presupunand ca toate proiectele accesate de pe POR Axa 1 intarziate in anii precedenti trebuie finalizate anul asta si sa ne rugam la Dumnezeu sa puteti face acest lucru pentru a nu pierde banii si a ramane cu santiere neterminate sau a fi nevoiti sa facem de pe cheltuieli neeligibile. Bugetul de investitii din fonduri proprii de care spuneti ca este de 40 milioane, documentul pe care il avem noi in fata arata ca e 28,5 milioane de lei. Probabil dumneavoastra ati adaugat separat si anexa urmatoare care inseamna investitiile din scoli. Niciodata nu s-au adunat asa. In 2013 doar cel din lista proprie de investitii era de 55 de milioane, daca consultati bugetele anterioare, deci suntem cumva la jumatate fata de 2013. Totusi se remarca, cel putin tin eu sa remarc si dumneavoastra nu ati spus, acceptarea introducerii procedurilor pentru realizarea registrului spatiilor verzi ceea ce este un lucru de laudat. A fost o propunere pe care grupul PNL a facut-o, dar ati introdus acolo doar 2 miliarde ceea ce inseamna ca nu vreti sa il terminati sau nu v-ati propus sa il terminati in anul acesta. Platforma online de

7/16

dezbatere si contact cu cetatenii iarasi este un pas inainte si de asemenea multumesc ca finantati sistemul informatic pentru parcarile de resedinta care iarasi a fost una dintre propunerile noastre. Vedem ca se continua cu toate acestea achizitia de mijloace de transport rulate. Vreau sa stim cand va veni momentul sa punem punct acestei practici, suntem singura mare metropola din Romania care achizitionam in continuare material rulant rulat. Asigurati-ne domnule primar ca faceti demersuri ca din fonduri europene sa achizitionam si autobuze noi sau sa modernizam tramvaie. Spun asta pentru ca vad desi am facut propunerea in buget, de exemplu sa constituim asociatia de transport pentru a demara procedurile de asociere la nivel metropolitan pe acest subiect el nu este sau nu am vazut ca se fac demersuri in acest sens. Lista de investitii in scoli, va trebui domnule primar ca in bugetul anului viitor sa incercam sa depasim totusi suma de 10 milioane de lei pe care o tot tinem an de an. Sunt in urbea noastra mai multe urgente si nu putem sa le tratam an de an cu putintelul, trebuie la un moment dat sa facem un efort. Din pacate vad ca lipseste din aceasta lista intru totul Scoala Normala. Prima scoala de invatatori ai tarii cade peste copii. ... Da, macar proiectarea, inteleg, doamna inspector scolar general imi spune de fonduri europene dar nu este, macar proiectarea puteam sa o facem si proiectul tehnic. Trebuie gasita o solutie pentru Scoala Normala. In lista? OK, poate nu am citit eu bine. Bugetul pentru fundatia “Iasi- Capitala Culturala Europeana”, alocam si in acest an 2 milioane de lei pentru fundatia “Iasi- Capitala Culturala Europeana”, vreau sa stiu daca acest buget este fundamentat pe o cerere a fundatiei sau vreun plan de actiuni? Este anul acesta anul decisiv si nu ne dorim sa auzim din partea executivului fundatiei din nou ca noi consilierii locali suntem vinovati ca nu am propus un plan de actiune sau o strategie. Stiti foarte bine ca in 2013 atunci cand acest consiliu a decis infiintarea fundatiei si externalizarea acestui obiectiv si alocarea bugetului necesar, am accesat la acest lucru. Eu cel putin intr-o emisiune am fost acuzat ca noi consilierii locali nu am facut niciun demers si nu mi-a placut aceasta acuza, nefiind fondata. Cu totii suntem preocupati de asta si am fi vrut sa vedem actiuni in acest sens, daca ajung cei 2 milioane de lei. In ceea ce priveste subventiile de transport, suma este aceeasi ca cea de anul trecut. Ati spus ca la alte capitole s-a tinut cont ca anul asta creste salariul minim. Stiti foarte bine ca exista o hotarare de consiliu local prin care se spune ca toti pensionarii peste 65 de ani cu pensia sub salariul minim au dreptul la gratuitate pe transport. Ori macar ca anul asta ajungem la 1010 lei salariul minim inseamna ca se vor mai incadra cateva mii in plus de pensionari la acest capitol. Ar fi trebuit sa crestem putin cred si partea de venituri aici. De asemenea nu vad in buget esalonarea. Anul asta de asemenea trebuie sa platim catre RATP o esalonare din anii precedenti, de asemenea datoria din subventiile de anul trecut si. eu cel putin nu am vazut-o. La comisii, atunci cand am dezbatut bugetele societatilor comerciale, domnii directori au spus ca sunt niste datorii pe care Primaria le are fata de ei, 7 milioane la Citadin, 7 milioane la SPI, 2 milioane la Salubris. Unde sunt in buget acesti bani prevazuti pentru stingerea platilor restante ? La creditele bugetare pentru plati restante nu i-am gasit. De asemenea cum pregatim 2014-2020, unde se vede in buget asta. Bani de exemplu actualizarea strategiei, nu am vazut. Multumesc.

Doamna consilier Gavrila Camelia

Imi dati cuvantul, domnul presedinte?

Domnul consilier Scripcaru Calin - președinte de sedinta

Sigur, sigur.

Doamna consilier Gavrila Camelia

Multumesc. Sigur orice buget poate fi criticat si laudat in aceeasi masura. E o opera deschisa si pe care diferite trasee hermeneutice pot fi aplicate. Trebuie sa ne gandim si la rationalitatea cu care este construit un buget, la faptul ca trebuie sa raspunda la necesitatile orasului si sa aiba si o doza de masura si de evaluare corecta. Ma deranjeaza si pe mine aceasta fixare in cele 100 miliarde vechi pentru invatamant. Un numar de ani, nu mai stiu cred ca doi, trei am ramas in aceeasi suma, dar completarile care vin pe proiectele europene cred ca regleaza intr-un fel posibilitatile scolilor. Scoala Normala va face obiectul unei asemenea abordari pentru ca sunt costuri imense. Este o cladire extrem de importanta, o cladire de valoare si acolo cred ca, de fapt intregul ansamblu ar trebui abordat. Am purtat cateva discutii si imi cer scuze ca nu am fost prezenta pentru ca era o alta dezbatere importanta pe statutul religiei in scoli, nu am fost la momentul acela al intalnirii comisiilor, as constata din analiza sumelor alocate pe investitii ca a fost suficienta receptivitate pentu toate tipurile de scoli si gradinite incercand sa se urmareasca urgentele. Daca o sa ma urmariti domnul viceprimar. Chirica, pentru ca nu regasesc ceva din ceea ce am discutat, poate nu am stiut eu sa citesc. Este vorba de Gradinita PP 14 care trebuia sa faca obiectul unei extinderi intrucat eu am semnalat de nenumerate ori aglomeratia de prescolari in zona

Pacurari si absenta unor spatii de scolarizare adecvate. Gradinita cu Program Normal 15 nu are un teren suficient. Ati venit cu propunerea de a extinde si ar trebui sa se regaseasca pe proiect extinderea. Nu o vad. Poate o sa spuneti dupa aceea o sa faceti precizarea. E foarte importanta zona Axa Pacurari-Centru intrucat daca de exemplu Tatarasiul este destul destul de bine echilibrat ca numar de gradinite, acolo tinem cont de populatia scolara, nu este in regula. De asemenea sunt niste sume cumva doar anticipate. Pe discutia noastra s-a vorbit de rectificari, de continuari dupa ce indicatorii tehnici sunt discutati pentru ca nu vreau sa ne autoiluzionam de aceea si rostesc aceste lucruri, ca este vorba si de Scoala Sanitara. Am discutat de Scoala Normala, e vorba de Liceul Economic la care s-au facut si niste promisiuni in acest sens, e vorba de Liceul de Mecatronica care a avut generozitatea de a ceda spatii pentru Scoala Waldorf si caminul va trebui facut intrucat caminul scolii propriu-zis la acest moment e destul de in suferinta si pentru ca domnul primar a avut intotdeauna o abordare fata de scolile care au performanta si care dovedesc un plus valoare in strategiile lor, as semnala atitudinea si valoarea Colegiului Tehnic Mihail Sturdza unde un director foarte activ si foarte pragmatic fara mult sprijin s-a descurcat de a lugul timpului si cred ca este momentul sa ne orientam si spre scoli care au beneficiat poate de mai putina sustinere in acest sens. Deci si aici sunt niste elemente de hidro, dar le-am gasit. Nu stiu daca suma acopera sau nu. Vreau sa anunt si o intentie pe care mi-a propus-o domnul viceprimar Surdu si va trebui sa facem o discutie pe tema respectiva legata de zona Bucium unde ar putea exista o gradinita, cresa, scoala primara intr-un sistem integrat. Am spus ca ar fi bine sa temperam sau sa asteptam putin pana a vedea care este evolutia scolilor tehnologice. Sunt niste miscari si pozitive cu aparitia scolii profesionale dar in perspectiva cred ca putem gandi o parte din spatiile din zona aceea asa cum ati propus dumneavoastra vom purta o discutie cu domnul primar daca e posibila o transformare pentru ca toate circuitele si toata abordarea daca mergem pe cresa, gradinita, scoala primara pe unul din ansamblurile de acolo trebuie regandite. Deci e un proiect mai complex. Am terminat cu invatamantul. Doi, vreau pentru ONG-uri sa spun ca e bine ca e 1miliard jumatate dar tot nu e sufcient pentru ca un Consiliu local si o Primarie trebuie sa aiba o deschidere majora spre societatea civila si cred ca aici ar trebui daca in timp vor mai fi posibilitati sa existe si acestea in atentia noastra si mai era intrebarea daca suma pentru cultura e doar cea care apare la capitolul “cultura, recreere, religie” sau se mai regasesc si pe alte proiecte indirect anumite sume pentru ca altfel mi s-ar parea cam mica raportat la anvergura si la blazonul cultural al Iasiului si la proiectele pe care le intentionam in viitor. Multumesc.

Domnul consilier Scripcaru Calin - președinte de sedinta

Multumim doamna consilier. Domnul viceprimar.

Domnul viceprimar Chirica Mihai

Multumesc foarte mult. As incepe cu cateva precizari la observatiile facute de colegul nostru domnul Danga. Respectiv pentru sau legat de observatia cu Scoala Normala, a fost finalizat proiectul privind modernizarea intregului complex a Scolii Normale “Vasile Lupu” care cuprinde un proiect de aproximativ 19 milioane de euro, un complex de studii care a vizat toate corpurile existente in incinta acestui colegiu si pentru care vom cauta finantare europeana imediat ce se deschid liniile de finantare. Se regaseste in bugetul pe anul 2015 la capitolul “investitii, invatamant” si cu o suma suplimetara de 100 de mii lei pentru refacerea retelor interioare din cadrul complexului Vasile Lupu. Fundamentarea subventiilor la transportul public a cuprins inclusiv sumele esalonate la plata pe anul 2015. Toate datoriile fata de regiile cu care colaboram prin contracte de prestari servicii sau lucrari sunt prinse in fundamentarea sumelor necesare pe fiecare capitol in parte acolo unde le regasiti in forma desfasurata a bugetului pe anul 2015 si sumele pe care le-am amintit in comisiile reunite, ati observat ca sunt mai mici decat sumele alocate pentru anul curent. Pe partea de invatamant, atat Scoala Sanitara, Liceul de Mecatronica precum si celelalte obiective care au prinse pozitii de proiectare urmeaza a fi avansate dupa analiza in Consiliul Local si aprobarea indicatorilor tehnico-economici spre finantare. Referitor la celelalte puncte de vedere privind dezvoltarea Gradinitei 14, actualizarea strategiei si alte proiecte care sunt cuprinse si vor fi cuprinse in planul de dezvoltare 2014-2020, avem sume alocate in lista proprie a bugetului local pentru elaborarea acestor studii regasiti 500 mii lei inclusiv alte studii care vor fi nevoie auditului pe partea de proiectare. Pentru Gradinita 14, asa cum am discutat, dam drumul la proiectul de extindere in locul proiectului initial care prevedea extinderea unei crese si vom da drumul la executie dupa aprobarea indicatorilor. Multumesc. Din acea suma comuna despre care am discutat, exact.

Domnul consilier Scripcaru Calin - președinte de sedinta

Multumim domnului viceprimar. Mai sunt discutii? Da, domnul primar.

Domnul primar Nichita Gheorghe

Legat de conferinta de presa pe care am tinut-o mai devreme, e o ironie a dumnevoastra care vrea sa fie fina dar nu are fundament, ca de obicei tot ce spuneti nu are fundament nu numai ironia asta. Cred ca tineti foarte bine minte ca orice prim-ministru al Romaniei, inclusiv cei PNL-isti vin in fata Parlamentului sa aprobe bugetul. Prim-ministrul se ridica la tribuna si prezinta bugetul, cat poate sa il prezinte, mai succint sau mai detaliat. De cand sunt primar fac acest lucru in fiecare an pentru ca asa e normal sa fie. A doua chestiune, bugetul este un document care poate fi cantat politic in toate felurile. E un subiect care poate sa fie dezbatut ore in sir, zile in sir cu politici si cu ideologii si cu tot ce tot doriti, cu populisme, cu plans pe umerii populatiei, s.a.m.d. daca esti de drepta plangi pe umerii celor care sunt de stanga, asta merge foarte bine la populatie, da foarte bine. In schimb cei care sunt in executiv trebuie sa fie si pragmatici. Cand am facut prima estimare, pai dau un exemplu ca e politic, vedeti tot ceea ce inseamna registrul spatiilor verzi, initiativa PNL, nu este a dumneavoastra, este o chestiune obligatorie a noastra de facut si vine de anul trecut. Daca e PNL, bravo e foarte bine prinsa in buget. Sistemul informatic e PNL, nu e adevarat. Pai primul in primaria asta care a introdus managementul informatic pe sistem sunt eu. Era un calculator in 2004, atata tot era in primaria asta si acum facem o platforma IT. Tot PNL-ul este si e foarte bine si il lauda, nu e suficienta suma. Tot ce e PNL e perfect, tot ce e in rest e nimica toata. Dar asta e un mod de a face politica, sigur nu al meu al unor oameni tineri din PNL care de fapt vor face mult timp politica in opozitie banuiesc eu. Adevarul, cand am inceput sa evaluam necesarul de fonduri pentru a putea asigura toate solicitarile de la fiecare activitate in parte: invatamant, crese, transport public, salubritate, asfaltari, modernizari, s.a.m.d., minime sa spunem nu cele care erau exagerate ca sa facem dezvoltare chiar, mai era nevoie de inca de 500 de miliarde, 500 de milioane pardon, 500 milioane de roni, 5000 de miliarde de lei vechi si atunci pleaca de acolo si incepe sa te incadrezi in ceea ce iti impune in clipa de fata legea pentru ca trebuie sa iei bugetul din 2013, executia din 2013 nu 2014 cand nu era inca 2014 finalizat cand au inceput sa faca bugetul national si atunci vin elemente denaturate si esti nevoit sa te incadrezi intr-o suma care inseamna executia bugetara a anului 2013. Si asta o stim cu totii dar de dragul de a face politica cantam altfel. Pe de alta parte ar trebui intr-adevar sa taiem de la fiecare capitol ca sa ne putem incadra in intreaga suma cu grija speciala ca acele capitole care sunt fundamentale si importante, chiar daca primesc finantare mai putina sa primeasca ca sa existe in buget ca dupa aceea sa pot face rectificare, alta alocare, ca daca nu prinde loc acolo dupa aceea nu am cum sa mai fac alocarea bugetara. Un buget in timpul executiei e un organism viu. Iei de aici pui dincolo, vin alte sume, faci alte demersuri, apar alte oportunitati legat de guvern, apar alte incasari, alte sume si atunci sigur poate merge mai bine viata privata, investitiile private in oras si atunci vin alti bani catre bugetul local. Deci bugetul e un organism viu, functioneaza. De asta eu cred ca e important sa asiguri sumele pentru prima parte a anului cand nu poti sa faci rectificari ca sa poti intr-adevar asigura toate si functionarea si dezvoltarea, urmand ca in partea a doua sau pentru partea a doua sa pregatesti deja demersul necesar. Urmeaza sa se schimbe Codul Fiscal, urmeaza sa se schimbe Legea 500, Legea 273 a finantelor locale, toate astea vor avea efecte asupra bugetului anului acesta in executie, inclusiv Guvernul lucreaza in clipa de fata la alte alocari pentru echilibrarea bugetelor in partea a doua a anului. Deci sunt foarte multe necunoscute astazi care nu depind de noi, depind de cum functioneaza aceasta tara. Sigur ca si cei din societatea civila ne-au pus asemenea intrebari: de ce nu facem un buget multianual? Nu putem face multianual. pentru ca nu avem indicatorii macroeconomici ca sa putem fundamenta un buget pentru 2016, pentru 2017 s.a.m.d., doar estimari. Nici estimarile nu le putem face pentru ca se modifica legislatia in acest an. Codul Fiscal e in Parlament. Legea 500 privind finantele publice generale iarasi va fi din martie incepand sa fie dezbatuta inclusiv cu noi cei de la asociatia municipiilor si cei de la judet. Deci sunt foarte multe elemente de necunoscut. Sigur ca unde pot sa am si eu temeri si va dau dreptate si aici cand aveti dreptate, va dau dreptate, la a finaliza acest santier in acest an si a putea intr-adevar sa absorbim fonduri europene in proiecte care sunt deja in executie. Nu in toate proiectele, sunt cateva cu grad de risc mai mare, grad de risc asumat de catre noi. Si nu pot sa va spun astazi foarte multe lucruri dar in linii mari am spus-o, am dat deja la directiile noastre sa lucreze, este posibil ca banii care Romania nu ii va cheltui pe acest exercitiu bugetar la 2015 la final sa poata sa fie realocati pe investitii gata executate in anul precedent din bugetele locale si guvernamentale. Se negociaza treaba asta. Exista o sustinere foarte mare la nivelul Bruxelles-ului sa nu pierdem banii si atunci noi pregatim un alt pachet de proiecte pe care le-am executat pana acum in Iasi, linii de tramvai pe fondurile noastre proprii cu imprumutul de la BERD, e posibil sa luam banii inapoi si discutam aici de sume foarte importante 30, 40, poate 50 de milioane de euro care vor compensa, sa spunem, alte cheltuieli pe care le vom avea. Deci gandim, dar nu avem documentele sa le punem astazi pe masa pentru ca nu e normal sa fac asta. In schimb previziunea o avem, gandirea o avem, demersurile le facem, nu stam. Capitala Culturala Europeana, sigur ca nu e suma suficienta. Nu e suficient, dar am convenit ca sa dam o suma pentru fundatie si restul de evenimente speciale pe care le facem sa venim in Consiliul Local si sa le bugetam atunci fie din fondurile de rezerva fie din alte fonduri pe care le vom atrage. Vom incepe de saptamana viitoare discutiile cu tot ceea ce inseamna mediul de afaceri in oras si in universitati. La Capitala Culturala Europeana pentru 2021 bugetul va trebui sa fie de cel putin 25 milioane de euro, nu poate numai primaria sa fie acolo si chiar daca e numai primaria acolo nu este in regula ca punctaj. Trebuie sa fie si mediul de afaceri si societatea civila, adica sa se vada ca de fapt intreaga comunitate doreste aceasta titulatura si participa la acest proiect. Deci avem in vedere lucrurile astea, dar ne intereseaza foarte mult sa putem tine fundatia in activitate si pe parcurs vom putea sa alocam si alte fonduri. La tramvaie, ma bat cat pot de mult ca sa putem moderniza, sa putem reabilita tramvaiele pe care le avem deja in parcurile noastre, nu depinde numai de noi. Guvernul Romaniei vrea, noi vrem, important e cum vom reusi sa depasim negocierile cu comisia europeana pentru ca nu tine doar de vointa noastra ci si de niste indicatori tehnici, adica e vorba de partea tehnica a acestor tramvaie pe care le avem noi: ecartamentul, inaltimea de la linii, ma rog, sunt chestiuni pe care le vom discuta si sa speram ca le vom putea sa le sustinem. Referitor ca luam inca tramvaie second hand si autobuze second hand, da imi asum acest lucru. Decat sa blochez transportul in oras mai degraba fac acest lucru. Pentru mine e foarte important sa fie orasul in functiune. Imi doresc si eu sa avem tramvaie silentioase, sa avem autobuze silentioase, dar din care bani. Va fac un simplu calcul ca sa nu uitati niciodata, 110 tramvaie x 2 milioane tramvaiul, inseamna 220 milioane de euro. Cine aloca banii acestia pentru aceasta investitie? Blocam orasul complet? Sau incercam sa tinem orasul in functiune in continuare. Deci eu cred ca vom fi atenti la ceea ce achizitioneaza RATP-ul astfel incat sa avem o calitate a acestor utilaje, a acestor tramvaie si autobuze, si de ce nu in timpul asta sa facem demersuri ca sa putem intr-adevar aduce si autobuze noi in viitor si tramvaie noi. Va multumesc.

Domnul consilier Scripcaru Calin - președinte de sedinta Multumim domnului primar. Daca nu mai sunt discutii sa riscam sa votam acest proiect de

hotarare chiar daca este vineri 13.

Cine este pentru? Cu amendamentul, ma scuzati, deci cu amendamentul pe care il aveti la mapa. Cine este impotriva?

Abtineri?

Deci proiectul a fost votat in unanimitate.

Domnul primar Nichita Gheorghe

Multumesc foarte mult.

Domnul consilier Scripcaru Calin - președinte de sedinta

Proiect nr. 2

Proiect de hotărâre privind repartizarea excedentului Municipiului Iași înregistrat la 31 decembrie 2014;

Daca sunt discutii? In sedinta de alaltaieri pe comisii s-a mentionat o eroare la articolul 1, era mentionat anul 2013 in loc de 2014. Nu stiu daca s-a corectat, oricum.

Daca nu sunt discutii.

Cine este pentru?

Impotriva?

Abtineri?

Proiectul a fost votat in unanimitate.

Proiect nr. 3

Proiect de hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2015 al

S.C.Citadin S.A;

Discutii?

Cine este pentru?

Cine este impotriva?

Abtineri?

Proiectul a fost votat in unanimitate.

Proiect nr. 4

Proiect de hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2015 al S.C.Servicii Publice S.A.;

Discutii? Va rog doamna consilier.

Doamna consilier Preda Anca

Am apreciat ca este oportun sa amendez doua proiecte de hotarare de consiliul Local in aceasta sedinta desi am acordat votul bgetului, aceasta nu ar trebui sa excluda faptul ca doresc sa amendez doua proiecte. Este vorba despre acest proiect, bugetul Servicii Publice S.A. dar si bugetul Termoservice S.A., pentru ca apreciez ca aceste doua institutii sunt cele care lezeaza cel mai mult interesele ieseanului iar pentru mine interesele ieseanului sunt asa cum v-am obisnuit in toti acesti ani mai presus de orice intelegere politica si mai presus de orice afiliere politica pe care o viseaza unii lideri locali. Va multumesc.

Domnul consilier Scripcaru Calin - președinte de sedinta

Multumim.

Domnul primar Nichita Gheorghe

Sa inteleg ca nu ne putem afilia?

Doamna consilier Preda Anca

Intelegeti ce doriti. De data aceasta nu era pentru dumneavoastra.

Domnul primar Nichita Gheorghe

Nu, dar eu speram la aceasta afiliere.

Doamna consilier Preda Anca

Am spus ca nu era pentru dumneavoastra comentariul. Multumesc.

Domnul consilier Scripcaru Calin - presedinte de sedinta

Multumim. Daca mai sunt discutii?

Cine este pentru?

Impotriva? Un vot impotriva.

Abtineri?

Deci proiectul a fost adoptat cu un vot impotriva.

Domnul primar Nichita Gheorghe

Am o rugaminte la cei doi directori, de la Termoservice si de la Servicii Publice Municipale, sa o invitati pe doamna consilier la dumneavoastra la o sedinta de consiliu de administratie si sa aratati efectiv cum aparati interesul public si interesul cetatenilor ieseni pentru ca chiar daca are anumite lucruri,puncte de vedere ar trebui sa tinem seama de ele. V-as ruga chiar foarte mult sa o invitati la consiliul de administratie, discutati programele pe care le aveti, explicatii doamnei consilier si sunt convins ca dupa aceea o sa voteze pentru dumneavoastra.

Doamna consilier Preda Anca

Multumesc pentru ceea ce ati spus si va spun de ce, pentru ca este foarte adevarat, eu vad efectele pe care le au asupra cetatenilor aceste institutii pentru ca sunt de partea cetateanului si de cele mai multe ori vazand care sunt efecte asupra lor, da, cred ca ar fi oportun sa merg la aceste consilii de administratie si voi raspunde invitatiei cu mare placere. Multumesc.

Domnul consilier Scripcaru Calin - presedinte de sedinta

Multumim doamna consilier.

Proiect nr. 5

Proiect de hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2015 al S.C. Ecopiața S.A. și estimările pentru anii 2016 - 2017;

Daca sunt discutii?

Va rog domnul consilier Danga. Nu?

Cine este pentru? Multumim anticipat.

Impotriva?

Abtineri? Multumim.

Proiectul a fost votat in unanimitate.

Proiect nr. 6

Proiect de hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2015 al S.C. Salubris S.A. ;

Daca sunt discutii?

Cine este pentru?

Impotriva?

Abtineri?

Proiectul a fost votat in unanimitate.

Va rog domnul primar.

Domnul primar Nichita Gheorghe

E cel mai mare buget pe care il are o unitate a noasta care e subordonata Consiliului Local si as vrea sa se gandeasca conducerea acestei societati cum extindem activitatea cat mai mult in intregul judet si eventual sa ne pregatim pentru extensii si mai mari in afara judetului. Eu cred ca o unitate care demonstreaza calitate in ceea ce face si profesionalism, avand in vedere ca are un buget foarte bun, are investitii foarte importante, ar trebui sa se gandeasca cum face imprumuturi de aici incolo pentru a putea concesiona activitatile din celelalte zone. Acest lucru se intampla peste tot in afara. De cand imi doresc, de foarte mult timp imi doresc sa cream o unitate a noastra care sa poata lua serviciile intr-o zona cat mai, intr-un arial cat mai larg din Moldova. Si trebuie sa indraznim, domnul Apostol, trebuie sa indraznim ca cine nu indrazneste nu mananca. Daca Regia de Apa eram noi, acum era regionala nu mai era doar judeteana. Deci eu cred ca trebuie sa indraznim aveti forta ca sa puteti sa faceti investitii, aveti forta sa demonstrati ca puteti face concesiuni si trebuie sa luam alte contracte. In felul acesta vom putea sa scadem tarifele si preturile pe tot ceea ce inseamna regiunea Iasiului.

Domnul consilier Scripcaru Calin - președinte de sedinta

Multumim.

Proiect nr. 7

Proiect de hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2015 al

S.C.Termoservice S.A;

Daca sunt discutii?

Cine este pentru?

Impotriva? Un vot impotriva.

Abtineri?

Proiectul a fost adoptat cu vot impotriva.

Proiect nr. 8

Proiect de hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2015 al

S.C.Tehnopolis S.R.L.;

Daca sunt discutii?

Cine este pentru?

Impotriva?

Abtineri?

Proiectul a fost adoptat in unanimitate.

Proiect nr. 9

Proiect de hotărâre privind modificarea Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Iași nr. 33 din 30.01.2014 pentru aprobarea noii valori a indicatorilor tehnico-economici și a bugetului aferent proiectului “Regenerare urbana zona Lapusneanu - Piata Unirii”;

Cu amendamentul pe care il aveti la mapa.

Daca sunt discutii?

Cine este pentru?

Impotriva?

Abtineri?

Proiectul a fost adoptat in unanimitate.

Proiect nr. 10

Proiect de hotărâre privind modificarea Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Iași nr. 319 din 23 august 2010 pentru realizarea proiectului „Dezvoltare artera functionala Sud- Municipiul Iasi”;

Daca sunt discutii? Si acest proiect are amendament. Nu, nu are, urmatorul are.

Cine este pentru?

Impotriva?

Abtineri?

Proiectul a fost votat in unanimitate.

Proiect nr. 11

Proiect de hotărâre privind modificarea Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Iași nr. 119 din 30 mai 2012 pentru realizarea proiectului “Sistem de Management de trafic în Municipiul Iași”;

Cu amendamentul pe care il aveti la mapa.

Daca sunt discutii?

Cine este pentru?

Impotriva?

Abtineri?

Proiectul a fost votat in unanimitate.

Proiect nr. 12

Proiectul de hotărâre privind aprobarea modificării Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Iași nr. 176 din 28.09.2012 privind realizarea proiectului “Modernizarea rețelei de linii de tramvai în polul de creștere”;

Cu amendamentul pe care il aveti la mapa.

Daca sunt discutii?

Cine este pentru?

Impotriva?

Abtineri?

Proiectul a fost votat in unanimitate.

Proiect nr. 13

Proiectul de hotărâre privind aprobarea modificării Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Iași nr. 335 din 7 septembrie 2010 privind realizarea proiectului „Dezvoltarea axei de transport Est - Vest in Municipiul Iasi ”;

Daca sunt discutii?

Cine este pentru?

Impotriva? Cu amendamentul respectiv. Scuzati.

Abtineri?

Proiectul a fost adoptat in unanimitate.

Proiect nr. 14

Proiectul de hotărâre privind aprobarea modificarii Hotărârii Consiliului Local nr. 381/02.11.2011 privind realizarea proiectului „Consolidare și restaurare imobil în vederea înființării Muzeului Municipal”, aprobarea Documentației de Avizare a Lucrărilor de Intervenție (DALI), indicatorilor tehnico-economici și bugetul proiectului;

Impreuna cu amendamentul anexat.

Daca sunt discutii?

Cine este pentru?

Impotriva?

Abtineri?

Proiectul a fost adoptat in unanimitate.

Proiect nr. 15

Proiectul de hotărâre privind achiziționarea de servicii juridice de consultanță, asistență și reprezentare juridică pentru proiectele Municipiului Iasi;

Daca sunt discutii? Domnul consilier Danga.

Domnul consilier Danga Marius Sorin

Am spus inca de la comisii ca orice sprijin din partea noastra pentru executiv ca sa salveze bani acolo unde pot fi salvati, e de apreciat si o sa facem, asa ca voi vota acest proiect. Tinand cont ca discutam despre sprijinul, sa dam voie ca serviciile de consultanta sa fie aduse langa executiv pentru a salva niste corectii aplicate. Cred ca toti consilierii ar fi interesati sa primeasca o situatie cu toate

proiectele finanțate din POR - Axa 1 cu precizarea stadiului de implementare, a sumelor pentru care au fost aplicate corectii si motivele pentru care au fost aplicate aceste corectii, precum si stadiul in instanta, la ce nivel se afla, suntem pe contestatie la ... sau am intrat deja in instanta. Multumesc.

Domnul consilier Scripcaru Calin - președinte de sedinta

Multumim. Doamna consilier Preda, va rog.

Doamna consilier Preda Anca

Da, cred ca este tot o chestiune la care domnul Coman va raspunde sau imi va da dreptate. In discutia cu dumnealui din comisii, mi-a precizat faptul ca aceste contracte de asistenta juridica vor fi date prin atribuire directa. Rugaminatea mea este ca executivul si departamentul de specialitate sa acorde o atentie deosebita ofertelor venite din partea baroului Iasi pentru ca asa cum il vedem foarte mult in aceste zile pe decanul baroului Marius Striblea foarte prezent in media la Bucuresti, eu cred ca aceasta reprezinta o garantie a faptului ca Baroul Iasi este foarte bine reprezentant nu doar pe plan local dar si pe plan national. Doi la mana, daca alegem o societate din Bucuresti asa cum Primaria Iasi ne-a obisnuit, cred ca o parte din fondurile respective vor fi alocate pentru deplasari, cheltuieli de cazare si alte chestiuni care nu mai vizeaza strict asistenta juridica pe dosare. Rugamintea mea este sa acordati cu mare atentie incredere, ma rog, sa acordati incredere ofertelor de la Baroul Iasi pentru ca avem avocati foarte buni si specializati pe civil si pe achizitii publice in Iasi. Multumesc.

Domnul consilier Scripcaru Calin - președinte de sedinta

Multumim mult. Daca mai sunt discutii? Da domnul Coman, va rog.

Domnul director Coman Cosmin

Fara indoiala ca situatia pe care domnul consilier a cerut-o va fi pusa chiar saptamana viitoare la dispozitia tuturor consilierilor prin secretariatul Consiliului Local. De altfel aceste date sunt si publice, ele pot fi accesate la acest moment pe site-ul Ministerului Dezvoltarii Regionale. Voi face o situatie asa cum ati cerut-o dumneavoastra fara nici un fel de problema si o veti primi in saptamana viitoare. In ceea ce priveste doleanta doamnei consilier de a trimite si de a avea o atentie deosebita asupra ofertelor primite de la Baroul Iasi, fara indoiala ca vom acorda o atentie deosebita oricarei oferte in special in schimb a celor primite de la Baroul Iasi care va demonstra experienta de care noi avem nevoie pentru a ne ajuta in consiliere juridica pe proiecte europene pentru ca sunt niste spete total atipice, sunt niste spete deosebite cu niste valori mari si atunci fara indoiala ca experienta, ma rog sa spunem, juridica este deosebita, care noua ne trebuie. Multumesc.

Domnul consilier Scripcaru Calin - președinte de sedinta

Multumim. Domnul primar, va rog.

Domnul primar Nichita Gheorghe

Stimati colegi, vin niste vremuri destul de complicate si le stim foarte bine. Nu are sens sa ne mai ascundem dupa deget. Noi luam decizii aici, dumneavoastra legislativul sunteti. Sunteti solidari cu executivul in decizii. Eu sunt constient de lucru asta ca s-a intamplat de foarte multe ori sa avem intentii impreuna si apoi altii sa rastalmaceasca, un prefect tampit sau arogant sau rau intentionat reclamandu-ne si obligandu-ne sa stam prin instanta nu stiu cati ani de zile. Avem exemple de genul asta. Nu a contat ca suntem PSD, PNL, PP-DD sau altceva, sau PRM, asa eram la un moment dat, ca esti independent sau altceva. Noi am votat pentru ca era o oportunitate si s-a ajuns acum de la oportunitatea pe care o votam noi sa fie rastalmacita, fie ca abuz in serviciu, fie ca, ma rog, altceva. Nu o sa caute elementul de coruptie, se gaseste ca e neglijenta in serviciu sau decizie luata nu stiu cum cu influentarea unuia sau altuia. Daca discutam la comisii intre noi un proiect de hotarare si unul este avocatul proiectului si da argumente inseamna ca deja devine cel care influenteaza pe celalalt sa voteze, nu? Am ajuns la dementa asta in Romania, o traim, o stim cu totii, altii nu au voie sa o spuna sau nu au curajul sa o spuna, eu o spun foarte clar si raspicat pentru ca vad ce se intampla. Am ajuns ca toate proiectele europene, si e foarte bine ca sunt verificate si numai aceste proiecte si celelalte, ori de asistenta juridica pe care am contat, ne-am bucurat si noi in decursul timpului si au fost avocati din Iasi care ne-au reprezentat si avocati din Bucuresti care ne-au reprezentat sau din alta parte. Pentru mine e foarte important astazi cine are competenta si structura organizatorica necesara ca sa poata interveni pe un asemenea proiect sa verifice de la momentul in care intocmesti caietul de sarcini, pardon, faci demersurile pentru ca sa vezi daca e finantabil, intocmesti documentatia pentru a face licitatia, organizezi licitatia, faci contractul, implementezi proiectul si faci receptia si apoi mai departe. Toate acestea faze cineva trebuie sa aiba specialistii care sa cunoasca tot ce inseamna legislatie. Legislatia in Romania e foarte stufoasa si este contradictorie. Luati legea PPP-ului sa vedeti cum se bate cap in cap cu legea concesiunilor sau alte legi, si atunci sigur poti sa rastalmacesti. Eu vreau sa apar si Consiliul Local si executivul. Plus de asta ca noi semnam foarte multe documente si ati fost viceprimari, nu numai dumneavoastra si doamna Gavrila, sunteti privati unii dintre dumneavoastra si stiti foarte bine ce se intampla. Aud foarte multi ca nu avem consilieri juridici reprezentativi, ii avem pe ai nostri care sunt buni, nu pot sa spun ca nu sunt buni dar nu pot sa aiba ansamblul intreg. Luati patrimoniul de la CET, in cate valtori ne zbatem in clipa de fata ca sa scoatem, sa ne batem cu lichidatorul care, ma rog, face ce face ca asa considera de cuviinta. Are o expertiza a lui si stie sa rasuceasca statul asta cum vrea ca sa ia mijloacele fixe sa le distruga, nu se gandeste pentru ce au fost construite acele utilaje, cum sa isi faca lichiditatile necesare. Deci avem foarte multe probleme si eu cred ca e bine sa gasim, lasand la o parte patriotismul local, sa gasim pe cei care stiu sa faca treaba asta, doamna consilier. O sa fiu primul care o sa spuna tot timpul ca cel care este din Iasi si daca stie sa faca treaba asta ne poate ajuta. Am cerut de foarte multe ori consiliere juridica voluntara la foarte multi avocati importanti, inclusiv decanului Baroului, sa stiti. Am avut discutii foarte multe cu el pe toate aceste chestiuni. In anumite lucruri ne-a consiliat si el, dar nu are toata gama aceasta de specialisti organizata intr-un birou de avocatura si acum au aparut in Romania orase ca Brasov, Arad, Alba Iulia, au deja acest lucru, l-au facut si pot intr-adevar sa isi apere proiectele sau eventual sa corecteze greselile in timpul in care parcurg aceste proiecte. Volumul de lucru este foarte mare, documentatia este cumplit de stufoasa. Luati si vedeti camioanele de documentatie pe care le-am trimis noi cu proiectele europene la DNA Bucuresti, sunt camioane. Deci nu-i chiar atat de simplu. Lasand la o parte ca se poate gresi si important este sa gresesti fara intentie, lasand la o parte chestiunile de coruptie care vor iesi la iveala, problema noastra este sa ne aparam mai departe ca sa facem treaba foarte buna. Sa ne aparam ca decizii, sa fim si noi confortabili cu ideea ca ceea ce facem este corect si este exact in spiritul legii. Din acest motiv am venit cu acest proiect. Daca luati valoarea proiectelor europene cat inseamna si cat inseamna 300 de mii vedeti ca e 0,0 nu stiu cat la %. Deci hai sa comparam ce aparam si cu cati bani aparam, ca asa e usor, 300 mii de lei e foarte mult, 3 miliarde sunt foarte multi lei vechi, dar incercam in clipa de fata sa vedem care e patrimoniul pe care il aparam, care inseamna sute de milioane de euro si nu numai proiecte europene ci ne gandim si la celelalte proiecte pentru ca asa e normal acum sa le verificam de 10 ori daca se paote. Adica cred ca e in favoarea noastra ca sa votam linistiti de aici incolo orice fel de proiect. Va multumesc foarte mult.

Domnul consilier Scripcaru. Calin - președinte de sedinta

Multumim.

Cine este pentru?

Cine este impotriva?

Abtineri?

Proiectul a fost votat in unanimitate.

Va uram un Valentine's Day intens si va multumim pentru participare.

PRESEDINTE DE SEDINTA SCRIPCARU CALIN

SECRETAR MUNCIPIUL IAȘI DENISA LILIANA IONASCU

16/16

FM.14.CIC.01/27.07.2009