Proces verbal din 10.11.2015

PROCES VERBAL incheiat pe data de 10 noiembrie 2015 in cadrul sedintei extraordinare a Consiliului Local al Municipiului Iasi


Centrul de Informații pentru Cetățeni

Nr. 106232 / 13.11.2015

ANUNȚ

Aducem la cunoștința publicului

PROCESUL VERBAL

AL ȘEDINȚEI EXTRAORDINARE DIN DATA DE 10.11.2015

A CONSILIULUI LOCAL AL MUNICIPIULUI IAȘI

MUNICIPIUL IASI CONSILIUL LOCAL

PROCES - VERBAL

încheiat astazi, 10 noiembrie 2015 in cadrul sedintei extraordinare a

Consiliului Local al Municipiului Iași

Sunt prezenti urmatorii consilieri:

1.    AUR MARIUS CATALIN

2.    AXINIA CONSTANTIN

3.    BEJAN VICTOR

4.    BIRHALA CONSTANTIN

5.    BOCA ADRIAN FLORIN

6.    BOISTEANU PAUL CORNELIU

7.    BULGARIU CATALIN

8.    CHIRICA MIHAI

9.    CRISTIAN CATALIN

10.    DANGA MARIUS SORIN

11.    GAVRILA CAMELIA

12.    HARABAGIU GABRIEL

13.    MATASARU PETRE DANIEL

14.    MELENCIUC GEORGIANA

15.    NAVODARU LAURENTIU

16.    NEDELCU VLAD NICOLAE

17.    PREDA ANCA

18.    RUDNIC ERICA

19.    SANDU VASILE

20.    SCRIPCARU CALIN

21.    SURDU GABRIEL MIHAI

Participa la sedinta extraordinara a Consiliului Local al Municipiului Iasi: domnul Mihai Chirica -viceprimarul Municipiului Iasi, domnul Surdu Gabriel Mihai - viceprimarul Municipiului Iasi, doamna Denisa Liliana Ionascu - secretarul Municipiului Iasi, directorii si sefii de serviciu din cadrul Primariei Municipiului Iasi, presa locala.

Lucrarile sedintei incep la orele 10,00, sunt conduse de domnul Boisteanu Paul Corneliu si sunt inregistrate audio si video.

Sedinta a fost convocata de Primarul Municipiului Iasi, prin Dispozitia nr. 1323 din data de 06 noiembrie 2015, completată prin Dispozitia nr. 1325 din data de 09 noiembrie 2015 avand urmatoarele proiecte inscrise pe ordinea de zi:

1. Proiect de hotărâre privind stabilirea impozitelor si taxelor locale si a altor sume care se fac venit al bugetului local pentru anul 2016;

Dispozitia nr. 1325 - completare:

1. Proiect de hotărâre privind modificarea H.C.L. 287/31.08.215 și a anexelor sale, în sensul actualizării componenței Consiliului Director al Fundației Iași - Capitală Culturală Europeană;

Doamna lonascu Denisa Liliana - Secretar Municipiul Iași

Buna dimineata doamnelor si domnilor. Bine ati venit la sedinta extraordinara a Consiliului Local la care ati fost convocati prin dispozitia Primarului Muncipiului Iasi nr. 1323 din data de 06 noiembrie 2015, completata prin dispozitia Primarului Muncipiului Iasi nr. 1325 din data de 09 noiembrie 2015. Sedinta se desfasoara legal. Absenteaza motivat urmatorii consilieri locali: domnul Anghel Ficu, doamna Antipa Gabriela, (doamna Gavrila Camelia a intarziat), domnul Leonte Constantin, domnul Ostaficiuc Marius Eugen, domnul Trandafirescu Sorin Alexandru, doamna Vranceanu Simona Elena. Domnule presedinte aveti cuvantul

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - președinte de sedinta

Multumesc. Buna dimineata. V-as propune sa pastram un moment de reculegere in memoria victimelor pe care din pacate le-am inregistrat in ultimele saptamani. Va multumesc. Propun atentiei dumneavoastra ordinea de zi pe care o avem...

Domnul Balanescu Sorin

Nu vorbeste la microfon (... sa ne spuneti si noua de ce taxele si impozitele pe care le-ati stabilit si pe care le veti aproba astazi, de ce nu se pot reduce? Pentru ca dumneavoastra spuneti ca taxele si impozitele din 2016 vor fi la fel ca cele din cele 2015. Deci de ce nu se pot reduce?)

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - presedinte de sedinta

Deci va rog sa imi permiteti, va rog sa ...

Domnul Balanescu Sorin

Nu vorbeste la microfon.

Domnul viceprimar Chirica Mihai


Nu vorbeste la microfon (... am inteles. Voi face o explicatie. Sigur ca da)

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - președinte de sedinta

Da. V-as ruga sa ne raliem la un desfasurator si un regulament pe care l-am acceptat cu totii. Sigur, vor fi...da, da. Eu nu am spus ca nu este in regula, dar sa pastram desfasurarea normala a sedintei extraordinare. Sigur ca vor fi date toate lamuririle. Ordinea de zi asa cum a fost prezentata cuprinde doua puncte si propun sa supunem la vot. Va rog doamna consilier.

Doamna consilier Preda Anca

Domnule presedinte de sedinta, as avea o solicitare. Avand in vedere ca cel de al doilea proiect de pe ordiena de zi nu intruneste caracterul pentru a fi urgent si a fi supus atentiei intr-o sedinta extraordianra de Consiliu Local, acesta doar ca o chestiune procedurala ne-a fost prezentat ieri dupa amiaza la ora patru, dar nu aceasta este problema, ci apreciez ca neindeplinind caracterul urgent pentru a se afla pe o sedinta extraordinara, dar si pe fondul proiectului urmeaza sa am argumente impotriva acestui proiect de hotarare, va solicit sa nu il trecem astazi prin sedinta extraordinara si sa il lasam pentru sedinta ordinara de la sfarsitul lunii. Va multumesc. Deci propun votarea ordinii de zi fara cel de al doilea proiect de pe ordinea de zi. Va multumesc.

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - presedinte de sedinta

Va rog, domnul primar.

Domnul viceprimar Chirica Mihai

As vrea sa intervin un pic legat de ordinea de zi. Caracterul urgent este stipulat chiar si in referat, motivat de faptul ca este un al doilea coleg care nu mai face parte din structura Primariei Municipiului Iasi si care indeplinea functia de vicepresedinte, alaturi de domnul Cintic care era incompatibil cu functia de vicepresedinte, ramanem oarecum fara posibilitatea de a mai lua decizii in acesta structura. Si timpul necesar modificarilor care vor fi facute la statut si actul constitutiv, este iarasi un dusman de care trebuie sa tinem cont, motiv pentru care nu merita sa mai pierdem o luna de zile pentru ca in maxim doua luni de zile, stiti bine, se incheie si anul. Motiv pentru care am solicitat punerea pe ordinea de zi cu caracter de urgenta pentru a mai putea recupera din timpul care s-a pierdut atunci cand nu trebuia. Multumesc.

Doamna consilier Gavrila Camelia a intrat in sala de sedinta.

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - presedinte de sedinta

Da, multumesc. Supun la vot ordinea de zi asa cum fost ea prezentata cu cele doua puncte.

Cine este pentru?

Impotriva? Un vot impotriva.

Abtineri? O abtinere.

Va multumesc, ordinea de zi a fost adoptata. Primul punct.

Proiect nr. 1

Proiect de hotărâre privind stabilirea impozitelor si taxelor locale si a altor sume care se fac venit al bugetului local pentru anul 2016;

Va rog, domnul primar.

Domnul viceprimar Chirica Mihai

O sa imi permit, cu scuzele de rigoare, sa incep eu, motivat de faptul ca este un proiect foarte important care vizeaza activitatile municipiului Iasi pentru anul bugetar 2016. Deja s-a si ridicat o intrebare din randul participantilor la aceasta sedinta, absolut indreptatita, si trebuie sa aducem explicatiile necesare pentru a putea fi cat mai clari, cat mai concisi. In primul rand, observatia ca nu se pot diminua sau nu se intampla acest lucru, nu este corecta pentru ca prin proiectul de buget de taxe si impozite pe care il aveti in fata, s-a si propus o diminuare de impozite pentru persoane fizice, impozit pe locuinte de la 0,1% la 0,08 % ceea ce reprezinta o diminuare cu aproape 20 de procente, domnul Balanescu, plecand de la mai multe observatii. Prin lege diminuarile de venituri la bugetul propriu trebuie totdeauna recuperate printr-o alta sursa de venit astfel incat sa iti poti, sa spunem, pastra echilibrul bugetar pe care vrei sa il initiezi pentru localitatea in care te afli. Mai mult decat atat, intr-o modalitate mai mult sau mai putin studiata, au mai fost si alte propuneri de diminuari de taxe si impozite in special pentru persoane juridice, dar desigur noi am facut si estimarea acelor diminuari, cat ar insemna sa spunem gaura in bugetul local pentru anul financiar urmator, si nu putem recupera din nici o alta sursa acea posibila pierdere. Mai mult decat atat am facut si o analiza comparativa cu ce se intampla in alte orase de talia municipiului Iasi si din verificarile facute de catre colegii nostri, Iasiul este orasul cu cele mai mici impozite pe cladirile nerezidentiale pentru persoane juridice - hale de productie, toate celelalte activitati economice care sunt impozitate de catre autoritatea publica. Facem chiar si o explicatie in cifre, daca Bucurestiul are 1,5%, Clujul 1%, Timisoara 1%, Craiova, Brasovul, Galatiul, Aradul, toate 1,3%, Oradea 1%, Iasiul a ramas constat cu 0,95%. Acolo sunt orase in care, sa spunem, din punct de vedere economic toate lumea stie ca in Bucuresti sunt cele mai multe activitati economice, Timisoara, am amintit de Cluj, Oradea, in fine. Prin urmare Iasiul pastreaza un nivel al tarifelor, al impozitelor pe cladiri nerezidentiale mai mic decat ele, tocmai pentru a face atractiva activitatea economica in muncipiul Iasi prin constructii de hale de productie, etc. Motiv pentru care am lasat acelasi impozit ca si in anii precedenti, l-am propus de altfel, ca sa nu agravam situatia bugetului municipiului Iasi. Este bineinteles si un proiect politic pentru ca taxele si impozitele totdeauna vor fi intr-o analiza politica de ambele tabere si cei care guverneaza si opozitia se vor exprima cu da si cu nu, cu argumente si cu contraargumente, dar singurul proiect politic de care trebuie sa tinem cont este cel al orasului, pentru ca nu ne putem permite in anul care urmeza sa nu platim salubritatea, sa nu reparam strazile, sa nu platim iluminat public. Pare oarecum o obisnuinta, dar nimeni nu stie ca o factura de energie electrica depaseste 5 miliarde de lei in medie pe luna numai pentru iluminatul public sau celelalte costuri pe care le acumulam din sustinerea educatiei, a sanatatii si celelalte obligatii care ne sunt prin lege aduse catre autoritatile locale. Prin urmare, analiza a fost foarte corect facuta cu colegii de la Directia de Finante Publice Locale, s-au cautat argumente pentru a putea raspunde solicitarilor. Solicitari multe nu au fost. Observatii au venit chiar si de la Uniunea Arhitectilor din Romania si le-am gasit indreptatite. Unele dintre solicitarile facute de colegii liberali erau chiar in interiorul legii si nu e nevoie sa facem amendamente daca era deja prevazut in codul fiscal. Am lasat, bineinteles, si posibilitatea scutirii de taxe si impozite pe acea structura de minimis, asa cum am spus si in conferinta de presa de ieri, urmand ca dupa aparitia normelor metologice la codul fiscal sa stabilim exact procedura prin care dam scutire de impozite la tinerii intreprinzatori care vor sa faca afaceri in Iasi. Multumesc tare mult. Sper ca am reusit sa raspund.

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - președinte de sedinta

Mulțumesc. Domnul consilier Boca, va rog.

Domnul consilier Boca Adrian Florin

Buna dimineata doamnelor, domnisoarelor, domnilor, stimata audienta. As vrea sa imi exprim si eu cateva consideratii legate de acest proiect de hotarare si as incepe prin a aminti prevederile art. 489 din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal care precizeaza clar ca autoritatea deliberativa publica locala, in speta Consiliul Local, poate aproba majorarea taxelor si impozitelor locale la propunerea autoritatii executive cu pana la 50%. In acest context este de bun augur si salut propunerea executivului de a diminua impozitele in ceea ce priveste cladirile rezidentiale persoane fizice. Aici cota de impozitare se reduce de la 0,1% cat este in prezent la 0,08% pentru anul 2016 si ponderea acestor cladiri rezidentiale persoane fizice este o pondere foarte mare din totalul de peste 170 mii de cladiri impozabile persoane fizice in municipiul Iasi. Am analizat si modificarile in celalalt sens si am observat ca majorarile se datoreaza in special prevederilor aceleasi Legi 227/2015 privind Codul Fiscal care stabileste niste praguri minime pentru impozitele si taxele locale. Am apreciat si consider ca este buna initiativa de stabilire a nivelului de lucru pentru pragurile minime privind impozitele si taxele locale, desi si acestea ar fi putut fi marite de 6,7 ori in contextul legislativ actual. Sunt intru totul de acord si cu supraimpozitarea imobilelor neingrijite aflate in parasire, in paragina pentru ca in Iasi in momentul de fata exista foarte multe situatii unde avem de a face cu proprietari de astfel de imobile care nu isi onoreaza calitatea pe care o au si anume aceea de proprietar si ar trebui cumva determinati sa isi remedieze aceste situatii. Aici vorbim atat de terenuri, cladiri cu fatade in stare avansata de degradare sau deteriorare care pun in pericol trecatorii, nu mai vorbim de aspectul estetic, ne putem referi aici chiar si la siturile industriale lasate in paragina. Cred ca rationamentul acestei supraimpozitari este nu neaparat aducerea de taxe si impozite mai mari la bugetul local, ci integrarea acestor imobile neingrijite intr-o linie fireasca, normala, urbanistica, functionala, daca vreti si estetica, pentru un municipiu de dimensiunea Iasiului. In alta ordine de idei, in schimb nu am gasit in acest proiect bonificatia prevazuta de art. 472, alin. 2 din Codul Fiscal, care bonificatie acordata pentru plata anticipata a impozitului pentru mijloace de transport in comun. As vrea sa propun ca un amendament introducerea unei astfel de bonificatii in valoare de 5% asa cum este si in cazul impozitelor pentru cladiri persoane fizice si juridice. La final daca imi permiteti, vreau sa imi exprim convingerea ca acest proiect este bun pentru municipiul Iasi si cu titlul anecdotic vreau sa spun, sa reamintesc ultima vorba care circula prin targul nostu si aceea ca in tabara liberala s-a stabilit ca principal deziderat in situatia in care vor ajunge la guvernare, in materie de taxe si impozite eliminarea impozitului pe venit in doua faze, in prima faza vor elimina venitul. Sper sa nu ajungem in situatia asta. Va multumesc.

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - președinte de sedinta

Va mulțumesc. Domnul consilier Danga.

Domnul consilier Danga Marius Sorin

Da, as fi vrut sa pot intelege gluma asta, nu am reusit. Acum sa ii multumim executivului ca a avut marimia de a nu propune cresțerea cu 50% pesțe plafonul maxim, e țoțusi prea mulț, țoțusi prea mulț sa va mulțumim pențru aceasța grațițudine. Ok. Dar eu poț sa mulțumesc execuțivului ca a accepțaț propunerea Parțidului Național Liberal de a merge pe plafonul minim pențru impozițul dațoraț de persoane fizice pe cladiri rezidențiale fața de 0,1 coța fixa caț era in vechiul cod fiscal, sa mergem pe plafonul minim de 0,08. Dar aici nu ar țrebui sa ne ențuziasmam foarțe țare pențru ca pracțic nu inseamna decaț in suma neța pasțrarea cam aceleasi sume pențru ca ceea ce nu s-a discuțaț foarțe mulț e ca in noul cod fiscal baza de impozițare se ridicase de la 800 lei la 1000 lei/mp. Deci daca am fi pasțraț 0,1% , pracțic impozițul in suma fixa ar f insemnaț sa il cresțem. Asțazi facem pracțic doar o drepțațe, impozițul in suma fixa ramanand pracțic acelasi. Deci niciun moțiv de ențuziasm aici. Noi am propus suplimențar pe langa asța sa pasțram principiul din Codul Fiscal care nu mai urmareste tipul de persoana, ci utilitatea cladirii si respectiv sa mergem si la persoane juridice - cladiri rezidențiale, pe minim, in loc de 0,2 caț ați propus dumneavoasțra care e maximum, sa mergem la 0,8. De asemenea si discutia cea mai profunda este la persoane juridice nerezidential, cum spuneti dumneavoastra, spatii comerciale, hale de productie, s.a.m.d. Faceti o comparatie intre Cluj, Timisoara, Oradea care au pastrat un nivel de 1% si Iasiul care pastreaza un nivel de 0,95. Daca e sa punem pe masa si nivelul investitiilor straine directe am vedea ca diferenta este foarte mare. Daca dumneavoastra credeti ca un investitor care are de ales intre Oradea si Iasi si pune in calcul - ma duc acolo cu 1% sau ma duc la Iasi cu 0,95, deci pentru un 0,05% ar alege Iasiul, va inselati. Nu reprezinta nici un avantaj major acesta. Eu as fi vrut sa tratam chestiunea asta cu mai mult curaj si propunerea noastra era sa scadem de la 0,95 la 0,5%. Am vazut ca dumneavoastra ati facut un calcul si inseamna o diminuare de venituri de 22 milioane de lei. Imi e greu sa ma astept de la un social democrat sa inteleaga efectul mainii invizibile si ca acolo unde scade s-ar putea ca prin efectul de atragere de noi investitii sa insemne de fapt o crestere. Dumneavoastra nu ati evaluat deloc potentialul de marire a intrarilor pe cote din impozitul pe venit, fara diminuarea veniturilor evident, domnul Boca. Pe cotele defalcate din TVA, pe faptul ca avand hale de productie noi, in suma, impozitul poate ajunge pana la a compensa acesti 22 milioane de lei si a creste peste. Sa plangem astazi ca din total buget peste un miliard de lei noi, 2%, acesti 22 de milioane inseamna o greutate de netrecut, e prea mult cred pentru acest executiv. Plus ca noi am fi putut sa compensam veniturile printr-o crestere a gradului de colectare a veniturilor proprii prin cresterea recuperarii din ramasite, din restantele anterioare. De asemenea introduceti astazi impozitarea pe terenuri si cladiri neingrijite, ori daca am fi facut aici o estimare am fi putut vedea daca se poate cumva compensa aceasta scadere virtuala de venituri. Iuresul acesta de a ajunge la supraimpozitare de 500% pe privati care au cladiri neingrijite cum spuneti fara a-i stimula intr-un fel sa isi rearanjeze cladirile, fara a incerca alte modalitati de stimulare si fara a da primaria un exemplu in sensul acesta pentru ca cred ca principalul proprietar cu cladiri neingrijite s-ar putea sa avem supriza sa fie chiar Primaria. Vorbiti despre deschiderea dumneavoastra catre schemele de ajutor de minimis si era una dintre propunerile noastra ca dupa cea de a doua faza, domnul Boca, de la 0,5 la 0,2% sa se poata accesa scheme de ajutor de stat. Nu scrie nicaieri in codul fiscal ca aceste scheme se fac dupa aprobare normelor, ci scrie ca se pot face pentru marirea de obiective din legislatia nationala in ceea ce priveste schema de ajutor de minimis. Ori aceasta legislatie o avem aprobata anul trecut, O.G. 77/2014, puteti sa va notati, aprobata prin Legea 20/2015 si sa o vedeti acolo ca putem stimula si urmari obiective de protectia mediului, inclusiv economisirea energiei si aici putem discuta de cladiri verzi, sustinerea si promovarea de IMM-uri sau ocuparea fortei de munca, respectiv crearea de locuri de munca. Stabilim astazi, pentru ca asa scrie codul fiscal ca acestea se stabilesc de catre Consiliul Local, criteriile dupa care terenuri si cladiri din intravilan vor fi declarate neingrijite si impozitul va creste pana la 500%. Din pacate nu am vazut o dezbatere intensa pe aceste criterii, au fost puse la mapa si nu s-a dezbatut foarte mult pe ele, dar repet, cred ca aici ar trebui mai intai Primaria sa dea un exemplu si apoi sa ne aruncam cu cresteri de 500% asupra proprietarilor privati. Ce nu am vazut in schimb in referat si aici mi se pare destul de grav, cred ca ar fi trebui ca consilierii locali care nu au trecut prin tot materialul asta, sa fi vazut macar in referat ceea ce se intampla. Nu am vazut precizari in ceea ce priveste anexa 4.1.2. - autorizatiile pentru entitatile de alimentatie publica. Poate si datorita evenimetele din ultima vreme nu ati vrut sa fie neaparat un subiect public si daca s-ar fi vazut in referat poate ar fi aparut discutii in sensul asta. Mai intai, de ce taxele sunt diferite pe tipuri diferite de activitati? Eu m-am uitat si in H.G. 843/2009 unde sunt detaliate cele 13 tipuri de activitati de alimentație publica, intr-adevar nu am gasit nicăieri chestiunea asta - sa le diferentiem intre ele, sa impozitam mai mult restaurantele, mai putin fast food-urile si cabaretele. Chestiunea asta s-ar putea face daca noi am avea un obiectiv al acestui oras, sa stimulam, sa existe mai multe fast food-uri si mai putine restaurante. Codul fiscal prevede si se refera doar la dimensiunea locatiei de alimentatie publica intre 0 si 500 metri - taxa pana in 4000 lei si peste 500 de metri - taxa pana 8000 lei. Sa stabilim acelasi nivel al taxei pentru toata lumea, cat mai aproape de minim si propun un 2000 de lei pentru cei sub 500 de metri si 4000 minimul, prevazut pentru cei cu peste 500 de metri ca toate sunt la fel. Si suplimentar avem taxa de autorizare. Multi comercianti care intra nou in piata, daca isi deschid localul catre finalul anului, prefera sa nu isi mai scoata autorizatia pentru ca e mai mica amenda decat taxa noastra de autorizare. Facand acum o scadere poate, pentru ca noi o percepem, daca deschidem in noiembrie acum, noi o percepem integral, adica nici macar nu se calculeaza proportional cu timpul ramas pana la finalul anului. Deci asta ar fi o propunere, sa egalizam chestiunile astea pentru ca nu vad de ce le-am avea diferite plus ca cred ca e strecurata si o eroare in anexa 4.1.2, respectiv la punctul 3 din tabel - taxa pentru eliberare 500 de metri, nivelurile 3 si 4, respectiv pentru tipul 9 si 11, tipul 8, 12 si 15 sunt mai mici, respectiv 3144, 2097 decat minimul impus prin codul fiscal si cred ca aici e o eroare pentru ca minimul e 4000 de lei ... Pai atunci scrieti pe coloana - nivel conform Legii 227/2015, nu intre 4000 si 8000 lei, ci scrieti intre 0 si 8000 lei ca eu sa nu fac aceasta precizare desi. Eu cred ca vazusem pana in 8000 de lei. In fine, astea sunt precizarile mele si astept cu real interes punctul de vedere al executivului.

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - președinte de sedinta

Mai sunt? Da, va rog doamna consilier Preda.

Doamna consilier Preda Anca

Doamnelor consilieri, domnilor consilieri, onorata auditoriu, eu am ascultat cu atentie ceea ce domnul primar interimar si colegii mei consilieri locali au prezentat cu privire la proiectul pe care il supunem dezbaterii si votului astazi. Constat ca domnii consilieri, respectiv domnul Boca saluta propunerea executivului de a diminua taxele, domnul Danga de asemenea multumeste executivului pentru ca a fost de acord cu propunerea PNL-ului de a se merge pe plafonul minim al taxelor ce urmeaza sa fie votate. Eu vin si spun atata: nu cred ca taxele mici genereaza progres, in primul rand. Eu cred ca la Iasi lipseste in mod concret o initiativa care sa stimuleze mediul de afaceri. Deci nu sunt pe principiul ca daca merg pe taxe minime inseamna ca am si progres la Iasi. Eu sincer sa fiu fac opozitie, nu multumesc executivului. Trebuie sa intelegem un aspect foarte important, in actualul context al strazii, al societatii civile in care situatia este atat de tensionata, a vota un astfel de proiect in acest moment este un adevarat ghinion. Am inteles foarte bine de la comisie, de la doamna Simionescu ca votam acest proiect astazi pentru ca ne aflam la 60 de zile de la adoptarea noului cod fiscal si in mod evident pana la 10 noiembrie trebuia sa trecem prin Consiliul Local un astfel de proiect. Deci iata ca motivul pentru care il votam astazi, in acest contest si in aceata forma este acesta - ca suntem obligați de lege. Ceea ce pot sa constat din acest proiect este ca spre deosebire de alte proiecte de buget, nu il mai votam cu 2 pagini, ceea ce este binevenit, este un continut destul de stufios, destul de amplu. Pe mine ma duce intotdeauna cu gandul la un plagiat, dar ma rog de data asta s-a citit sursa, respectiv Codul Fiscal. Nu, nu, eu nu rad. Dumneavoastra vad ca radeti destul de des la toate afirmatiile ... nu, dar nu-i nimic de ras, votam taxele si impozitele locale.

Domnul viceprimar Chirica Mihai

Am reusit sa plagiem si legea, multumim.

Doamna consilier Preda Anca

Va rog sa nu ma intrerupeti ca eu nu v-am intrerupt, multumesc. Constat ... dar nu, nu tip, nu tip, probabil s-a auzit mai tare. Ceea ce vreau sa spun este ca nu sunt de acord cu anumite taxe si impozite locale. Stiti foarte bine, mi-am exprimat pozitia si de la sedintele de Consiliul Local trecute, pe chestiunile legate de taxa de atestare administratori si reatestare, nu sunt de acord, consider ca este nelegal. este atacat regulamentul prin care s-a propus modalitatea de atestare a administratorilor. Nu este prevazuta nici de codul fiscal. Intr-adevar Consiliul Local poate sa stabileasca anumite taxe si in acest sens. Consider ca este nelegala aceasta taxa. Eu voi vota impotriva acestui proiect de hotarare si invit si opozitia sa faca la fel. Va multumesc.

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - președinte de sedinta

Va multumesc. Domnul consilier Bulgariu, va rog.

Domnul consilier Bulgariu Catalin

Am asistat acum la o pledoarie si pro si contra pe care nu intotdeuna ar fi bine sa le luam ca si cum ar fi exact asa, adica in alb si negru. Discutam acum si domnul Danga spunea ca ar fi dorit o dezbatere mai intensa. Chiar nu inteleg ce inseamna aceasta dezbatere mai intensa. Legea ne impune 60 de zile in care sa avem acest lucru. Am avut materailul prezentat, am avut sedinta la comisie, am dezbatut la comisie, dar totusi nu e suficienta dezbaterea. Mai mult vad ca discutam de cod fiscal si, cum sa spun, avem tot felul de termeni pomposi la adresa codului fiscal ca si cum codul fiscal ar fi codul fiscal al unuia dintre noi si nu ar fi al intregii tari, votat si de PSD, si de PNL, si de PDL, cu o larga majoritate, inclusiv presedintele Iohannis a fost de acord cu acest cod fiscal. Asa ca a veni acum si a contesta ca de fapt codul fiscal a prevazut sume mai mari pe metru patrat si ca de fapt noi nu facem o modificare, ca de la 1% la 0,8, sume acolo, e o contestare a legii pe care chiar nu inteleg de ce o faceti. Dar e adevarat dumneavoastra veneati si intrebati daca un psd-ist ar putea intelege ce inseamna mana invizibila. Eu imi dau seama acum ca intr-adevar un liberal habar nu are ce inseamna rolul reglementator al statului. Deci ideea de stat providenta, stat care prin reglementare reuseste sa aduca prosperitate, e destul de complicat pentru mine sa vad astfel de lucruri. Mai mult, faceti precizarea sa avem aceeasi taxa pentru toti, pai parca ati fi de pe vremea de dinainte de 89, tuturor dupa nevoi, aceeasi taxa pentru toti. Asta este rolul impozitelor si taxelor, de parghie economica. Prin parghie economie inseamna sa adaptam fiecare impozit la necesitatea pietii astfel incat nu ma intereseaza in primul rand aducerea veniturilor la buget, ci stimularea mediului economic. De aceea rolul reglementator, si efectiv acest proiect de hotarare rolul sau este pentru a creste economic. Credeti dumneavoastra ca un investitor strain ar veni la Iasi daca ar fi 0,5% impozitul si nu 0,95, asta este o particica din analiza pe care el o face in momentul in care isi stabileste locatia unei viitoare investitii. Acel 0,5% fata de 1% cum au toti ceilalti, diferenta respectiva nu inseamna decat posibilitatea de a veni aici si a gasi un cadru general in care se poate desfasura, nicidecum nu acel 0,05 sau acel 0,2, 0,5 cat ar fi diferenta fata de alte orase. Mai mult, acum suntem in situatia ca Iasiul sa vrea sa aduca investitii straine, dar asta nu inseamna ca noi va trebui sa avem permanent, de acum incolo, 100 de ani, cele mai mici impozite din tara, ci noi va trebui prin aceste impozite sa reusim sa gasim si sa aducem investitorii dintr-un anumit domeniu in defavoarea altui domeniu in care noi, de exemplu, vom fi sufocati. Deci ideea de a avea tot timpul cele mai mici impozite este un populism care nu are loc in economia reala. Multumesc.

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - presedinte de sedentary

Va multumesc. Fac o paranteza, as vrea ca sa poata sa fie stipulat in procesul verbal, doamna consilier Camelia Gavrila este alaturi de noi . da, de la inceputul sedintei, dar as dori ca sa fie stipulat in procesul verbal. Va rog domnul consilier Danga. La subiect. Ma iertati

Domnul consilier Danga Marius Sorin

Noroc ca aveam codul fiscal la mine, art. 475, alin. 3, lit. b spune asa - intre 4000 si 8000 lei pentru suprafata mai mare de 500 de mp. Poate am un document gresit? Adica nu scrie pana in 8000.

Doamna director Apetroaie Maria

Nu vorbeste la microfon.

Domnul consilier Danga Marius Sorin

Ok. E in regula. Apropo de egalitate, voiam intre tipurile de comercianti de alimentatie publica. Eu nu stiu ca acest consiliu, in fine, eu nu eram in 2007 consilier local, sa fi stabilit ca noi trebuie sa stimulam aparitia de, repet, fast food-uri si cabarete si sa inhibam aparitia de restaurante. Repet, aceasta diferentiere de taxa pe avizul

anual asta face, este un instrument de politica locala. Pana cand aceasta dezbatere nu are loc... prefer ca toata lumea sa plateasca acelasi lucru ca e vorba de alimentatie publica, toate sunt. Despre rolul reglementator al statului mergem la un curs impreuna si vom sta de o parte si cealalta.

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - președinte de sedinta

Unii mai mult ca altii. Multumesc. Va rog domnul.

Domnul viceprimar Chirica Mihai

Multumesc si eu. Nu as vrea foarte mult sa mai comentez pe marginea observatiilor facute, dar am reusit sa observ ca ne-am contrazis de la un capat la celalalt. Domnul consilier, tocmai dumneavoastra pe de o parte laudand o reducere a unui impozit catre persoane fizice, dupa care ati considerat ca nu este in regula, ca de fapt a fost o crestere, pana la urma o sa ne lamurim. Dar felul in care puneti problema in sine poate deveni o piedica pentru cei care vor sa acceseze Iasiul ca si zona de investitii, pentru ca acel 0,95 comparativ cu alte orase pe care dumneavoastra spuneti ca nu este relevant. Nu este revelant exact si in explicatia facuta de colegul meu Bulgariu. Nici 0,5 nu este relevant, dar important este trendul pe care vrei sa il lansezi atunci cand te gandesti la atragerea de investitii, motiv pentru care eu consider ca intr-adevar trebuie sa coboram din demagogia politica pentru ca asa cum spune codul fiscal, legea, nu putem sa ne permitem diminuari de venituri la bugetul decat in conditiile in care avem suplimentari din alte surse ale aceluiasi buget pentru a-ti asigura necesarul minim de functionare a orasului. Sunt prevazute acele masuri de stimulare a refacerii de cladiri, aprobata tot de catre noi in Consiliul Local si o si gasiti in regulament ca si anexa separata la proiectul de hotarare de consiliu. Sunt prevazute, de asemenea, in regulament la anexa 15 criterile si procedurile de acordare a scutiriilor si reducerilor pentru persoane fizice ale caror venituri lunare sunt mai mici decat salariul minim brut pe economie, si alte masuri pe care legea le prevede astfel incat sa putem ajuta strangerea de impozite si taxe de la cei care au de unde da, sa ii ajuta pe cei care nu au de unde da si sa ii stimulam pe cei care vor sa faca ca fatadele orasului si imaginea orasului in general sa fie mai frumoasa. Nu o sa putem acoperi niciodata din cresterea cu 500% a proprietatilor nerefacute din punctul de vedere al aspectului urban o suma de 22 milioane de lei si ar fi hazardant sa punem in pericol functionarea orasului intr-o astfel de abordare, motiv pentru care consider ca nu as mai vrea sa fac comentarii pe marginea acestui proiect de hotarare. Nu am plagiat legea, legea nu poate fi plagiata. Iar aprobarea taxelor si impozitelor locale nu poate fi un ghinion, ghinion poate fi doar abordarea intr-o asemenea maniera. Multumesc.

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - presedinte de sedinta

Va rog daca mai sunt elemente care la subiect aduc precizari. Va rog.

Domnul consilier Danga Marius Sorin

Ati facut totusi ieri o precizare in comisii si dupa aia am vazut ca ati facut-o si in conferinta de presa, referitor la schema de ajutor. As vrea sa avem totusi astazi, un angajament din partea aceastui consiliu si al executivului, ca pentru anul fiscal 2017 macar, incepem sa facem calculele astfel incat aceasta schema sa fie operationalizarea pe obiective care sa prevada stimularea economica locala pentru ca asa declaratii si punerea ei in anexa doar.

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - presedinte de sedinta

Imi pare rau ca va intrerup, domnul consilier. Vreau sa fac o singura precizare, ne regasim intr-o sedinta extraodinara in care discutam doar.

Domnul consilier Danga Marius Sorin

Va grabiti?

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - presedinte de sedinta

Poftim?

Domnul consilier Danga Marius Sorin

Va grabiti?

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - presedinte de sedinta

Nu ma grabesc, vreau sa fac o precizare. Daca aveti probleme punctuale vis-a-vis de materiale care sunt, ca sa ne propunem nu face obiectul discutiei noastre de astazi.

Domnul consilier Danga Marius Sorin

M-am obisnuit ca atunci cand un PSD-ist face o propunere sau o promisiune, sa il rog sa o puna in scris si sa o votam astfel incat ea sa ramana, de asta zic. Daca domnul primar spune ca executivul domniei sale este pregatit sa evalueze si sa implementeze scheme de ajutor locale, asa cum primariile alea pe care dumneavoastra le-ati spus mai devreme le au de mult timp, macar pentru cladiri verzi daca nu pentru crearea de noi locuri de munca, sa avem acest angajament inca din proiect. In proiect este o insiruire a articolului din codul fiscal si nu este un angajament.

Doamna director Simionescu Maria

... insasi prevederea in anexa 1, punctul 9, lit. e prin care se precizează faptul ca vor fi acordate scutiri sau reduceri la plata impozitelor si taxelor locale de catre agenti economici in cadrul unor scheme de ajutor de stat de minimis, reprezinta un angajament din punctul meu de vedere. Ca si celelalte scutiri sau facilitati pe care deja le-am reglementat in decursul timpului prin aprobarea unor regulamente care cuprind criterii si proceduri, si in acest caz vom elabora un regulament care va fi supus aprobarii Consiliului Local, iar aceste ajutoare de minimis vor fi aprobate prin hotarari de Consiliu Local cu caracter individual.

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - președinte de sedinta

Ma iertati. Va rog, domnul consilier Boca.

Domnul consilier Boca Adrian Florin

As vrea sa reamintesc ca amendamentul pe care l-am propus, acel de introducere, sa ne spuna doamna director daca este cadrul legislativ, daca se poate introduce bonificatia pentru plata anticipata a impozitului datorat pentru mijloace de transport atat persoane fizice cat si juridice. Va multumesc.

Doamna director Simionescu Maria

Nu vorbeste la microfon.

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - presedinte de sedinta

Multumesc. Domnul viceprimar Surdu, va rog.

Domnul viceprimar Surdu Gabriel Mihai

Voiam sa spun ca, ca actionar la firme care isi platesc taxele si impozitele la timp de 20 de ani de zile, sunt multumit pentru faptul ca s-au redus penalitatile pe care le platesc firmele la intarzieri pentru neplata la timp a darilor catre stat si bugetul local, sunt multumit ca de la 1 ianuarie impozitul pe dividende va fi 5% si nu cel care aproape facea nevizibila in bilanturi si in balante aparitia de dividende la firme. Odata cu acest impozit de 5% sunt sigur ca vor apare in bilanturile firmelor si aceste dividende si plata lor catre stat. De asemenea sunt multumit ca a crescut salariul mimim, de la 1 ianurie va creste la 1200 de lei. Sunt masuri care intr-adevar le-au luat social democratii pentru stimularea mediului de afaceri. Si de asemenea, cred ca prima sarcina pe care ar avea-o un cetatean iesean, este pana la 31 martie sa isi platesca taxele si impozitele catre bugetul local pentru ca va beneficia de o scutire de 5%, ceea ce la institutii si intreprinderi cu multi salariati care au taxe si impozite mari, reprezinta sume mari de care acesti beneficiaza si care sunt in folosul refolosirii banilor pentru reluarea productiei, pentru plata salariatilor, pentru imbunatatirea cu tehnica si mijloace de productie noi. Cred ca in primul rand daca invatam sa ne platim aceste taxe si impozite la timp si municipalitatea, si comunitatea va avea resursele si mijloacele necesare sa isi duca proiectele si programele la bun sfarsit fara a avea intarzieri si fara a avea imposibilitatea de a vedea asa cum spunea colegul nostru Danga, care sunt acele carente care nu ne ajuta si anume - neincasarea taxelor si impozitelor. Daca vom primi la timp acesti bani, fiti sigur ca impreuna cu dumneavoastra, prin votul dumneavoastra, vom prezenta programe viabile care sa dezvolte acest oras. Multumesc.

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - presedinte de sedinta

Multumesc. Daca sunt alte interventii vis-a-vis de proiectul supus dezbaterii? Atunci am sa imi permit sa supun la vot cu precizarea ca amendamentul propus de domnul consilier Boca, se regaseste in posibilitatea scaderii conform legii a cuantumului de 5% daca este platit conform, in prima perioada a anului. Supun la vot.

Cine este pentru?

Abtineri? 3 abtineri.

Impotriva? Un vot impotriva.

Multumesc, proiectul de hotarare a fost adoptat.

Urmatorul proiect pe ordinea de zi.

Dispozitia nr. 1325/09.11.2015 - completare:

Proiect nr. 1

Proiect de hotărâre privind modificarea H.C.L. 287/31.08.215 și a anexelor sale, în sensul actualizării componenței Consiliului Director al Fundației Iași - Capitală Culturală Europeană;

Daca sunt discutii? Doamna consilier Preda, va rog.

Doamna consilier Preda Anca

Incercand sa dau gravitate cuvintelor si nu tonului pentru linistea urechilor unor consilieri care doresc sa stea in pasivitate, ca sa nu zic doarma in consiliul local, de vreo cativa ani, as vrea sa va spun ca apreciez ca acest proiect de hotarare este total gresit si ilegal si va spun de ce. In justificarea de motive, in afara faptului ca este a treia oara cand facem modificarea componentei consiliului director si aceasta nu este trecuta in mod legal prin judecatorie, deci nu sunt intrate in legalitate acele modificari. Toata justificarea de astazi din expunerea de motive, ca vad ca sunt si reprezentatii aici, unu - Gheorghe Nichita este suspendat incepand cu luna mai 2015, era si in iulie cand am modificat, era si in august cand am modificat, pe toate modificarile era suspendat. Domnul Cintic se pare ca si-a dat demisia din 31 iulie 2015, nu am luat act la modificarea din august 2015. La fel, domnul Coman i-a incetat raporturile de munca, nu avem nici un fel de document. Unu, in afara faptului ca imi reiterez sustinerile ca nu reprezinta caracter urgent acest proiect de hotarare, doi, nu avem cum sa facem modificare8/10 la o modificare care nu a intrat in legalitate, sa fie foarte clar. Deci din punctul meu de vedere este total nelegal ceea ce facem. Nici nu vom putea trece prin judecatorie acest proeict de hotarare pentru ca facem modificare la modificare. Cei care au operat modificarea in luna iulie, cand l-am pus inclusiv pe domnul Sandru in consiliul director, care nici in ziua de astazi nu se regaseste, se convoaca in august, mai face o modificare s.a.m.d. Nu aveti cum sa faceti modificare la modificare cat modificarea nu a intrat in legalitate. Multumesc. Votez impotriva.

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - președinte de sedinta

Va mulțumesc. Doamna consilier Gavrila, va rog.

Doamna consilier Gavrila Camelia

Eu nu am vehementa doamnei consilier, dar am aceleași surprinderi pentru ca vedem in fata un proiect de hotarare. Am inteles ca ieri la sedinta reunita la care nu putusem sa particip, nu s-a discutat nimic legat de aceasta chestiune. Daca s-ar fi discutat atunci probabil ca nu as fi intervenit, dar pentru ca sunt modificari peste modificari sa spuna cine le asuma.

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - președinte de sedinta

Va multumesc. Daca sunt alte interventii? Va rog domnul consilier Danga.

Domnul consilier Danga Marius Sorin

Domnul Cintic intelegem ce s-a intamplat, dar cu domnul Coman ce s-a intamplat? Ca aici scrie vicepresedinte desemnat de membru fondator, nu scrie ca trebuie sa fie cu relatii contractuale cu membru fondator. Pentru ca la fel de bine eu cred ca de exemplu daca am fi stat sa analizam mai in profunzime nevoia pentru aceasta fundatie, ati fi putut desemna vicepresedinte unul dintre consilierii locali care ar fi putut sa preaia chestiunea asta si sa duca fundatia mai departe prelund atributiile predesintelui. Dar cum este business-ul PSD-ului, noi o sa ne abtinem astazi.

Doamna consilier Gavrila Camelia

Ca sa fiu mai explicita, voiam sa stiu de ce nu sunt niste CV-uri? de ce nu au fost niste discutii? De ce asemenea precipitare? Deci in sensul aceasta. Domnul s-a referit mai mult la persoanele care plecau din pozitiile respective, dar cred ca toti suntem, stim foarte bine care si cum au plecat si ce in context. Deci era doar o retorica.

Domnul consilier Danga Marius Sorin

Eu nu stiu, noua nu ne-a explicat nimeni.

Doamna consilier Gavrila Camelia

Dar din punctul meu de vedere eu chiar voiam sa stiu pe ce criterii, care au fost, de unde au fost gasiti, cum au fost identificati, cum au fost selectati, daca este un atribut al executivului. Evident, cine conduce Primaria din perspectiva executivului poate sa isi asume niste nume, e firesc, e dreptul executivului. Daca se supune votului macar sa stim ce votam.

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - presedinte de sedinta

Multumesc. Va rog.

Domnul consilier Bulgariu Catalin

Am si eu o nedumerire. Ati vorbit de modul cum merge treaba la PSD, noi v-am mai propus odata. Avem voie sa va propunem din nou? ... Pai si atunci de ce intrebati de ce nu e un consilier? Pe urma ati fi zis ca din nou e acelasi lucru intre PSD-isti. Noi v-am propus pe dumneavoastra.

Domnul consilier Danga Marius Sorin

Nu ma refeream la mine, evident.

Domnul consilier Bulgariu Catalin

si va propunem si acum daca doriti.

Domnul consilier Danga Marius Sorin

Nu aveti voie.

Domnul viceprimar Chirica Mihai

Inteleg ca nu avem voie, asa e mai frumos sa vezi lucrurile de afara decat sa te implici inauntru. Sigur ieri la comisiile reunite am amintit despre posibilitatea aparitiei aceste necesitati pentru ca in discutiile avute cu colegii de la fundatie, cu domnul Iulian Boia si il rog sa vine la microfon sa ne mai dea cateva argumente, a devenit destul de urgenta daca nu chiar foarte urgenta necesitatea de a face aceste modificari. Asupra persoanelor nu cred ca mai trebuie sa insistam. Domnul Cintic stim ce face acolo, domnul Coman stim ce trebuia sa faca acolo si nu a facut. Cei doi colegi sau care ne pot deveni colegi, sunt, unul dintre ei este colegul nostru, este vorba de Victor Poede si lucreaza pentru Primaria Municipiului Iasi si celelalt domn este istoric, profesor, Sorin Iftimie, un om de cultura, un om de catedra, care il poate completa ca si aspect profesional chiar si pe domnul Cintic, avand oarecum aceeasi pregatire intelectuala. Prin urmare, cele doua nume pot deveni ca si persoane de lucru in executivul primariei. Multumesc.

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - presedinte de sedinta

Multumesc.

Domnul director Boia Iulian

Buna ziua. De ce am venit cu aceasta solicitare si intr-adevar este o solicitare cu caracter de urgenta, pentru ca in clipa de fata noi nu putem convonca consiliul director al fundatiei, nu mai aveam posibilitatea de a desfasura aceste intalniri cu respectarea statutului. Domnul Sandru si domnul Nedelcu, ma rog, sunt invitat sa iau legatura cu ei saptamana trecuta, sa facem demersurile pentru a-si scoate cazierul fiscal. Deci deocamdata nu sunt membri cu acte in regula ai consiliului director si atunci sunt cateva lucruri pe care noi trebuie sa le facem. Va aduc aminte ca in data de 9 decembrie fundatia impreuna cu primaria va trimite o delegatie la Bucuresti, pentru a sustine dosarul de candidatura al Iasiului. In mod normal aceasta delegatie ar trebui aprobata si de catre consiliul director. Ea va fi supusa atentiei domnului primar, pentru ca trebuie sa dam acest raspuns in data de 13. Ministerul Culturii ne-a informat de abia vinerea trecuta ca avem termen limita pana pe 13 noiembrie sa comunicam aceste nume. Deci lucram cu niste termene foarte stranse care nu tin doar de activitatea fundatiei, noi suntem si supusi unor constrangeri externe. Asta e un motiv. Un al doilea motiv e faptul ca daca am fi supus atentiei dumneavoastra aceste modificari la sfarsitul lunii, intr-o seditna ordinara si daca luam in calcul cele doua, trei saptamani care sunt necesare pentru ca schimbarile sa treaca prin judecatorie, sa fie inregistrate, va dati seama ca ne-am trezi in luna decembrie, pe la finalul lunii decembrie in imposibilitatea de a aproba bugetul fundatiei pe anul 2016, strategia pe 2016 si sunt lucruri foarte importante pe care eu personal, nu stiu, sunt pus sa conduc aceasta fundatie dar nu pot sa fac lucrurile daca nu am parte de sprijinul dumneavoastra. Atunci imi pare rau ca lucram cu termenele astea foarte stranse, dar va rog sa intelegi ca nu este o dorinta sau o lipsa de organizare a noastra, ci pur si simplu suntem constransi sa lucram intr-un ritm foarte, foarte rapid. Multumesc.

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - președinte de sedinta

Daca sunt alte intervenții? Daca nu, va rog sa supunem la vot.

Cine este pentru?

Abtineri? Deci sunt 4 abtineri.

Voturi impotriva? Un vot impotriva.

Proiectul de hotarare este adoptat.

Acestea fiind spuse va urez o zi buna. La revedere.

PRESEDINTE DE SEDINTA, BOISTEANU PAUL CORNELIU

SECRETAR MUNCIPIUL IASI, DENISA LILIANA IONASCU

10/10

CIC PO 03/F3