Proces verbal din 07.12.2015

PROCES VERBAL incheiat pe data de 07 decembrie 2015 in cadrul sedintei extraordinare a Consiliului Local al Municipiului Iasi


Centrul de Informații pentru Cetățeni

Nr. 115981 / 09.12.2015

ANUNȚ

Aducem la cunoștința publicului

PROCESUL VERBAL

AL ȘEDINȚEI EXTRAORDINARE DIN DATA DE 07.12.2015

A CONSILIULUI LOCAL AL MUNICIPIULUI IAȘI

MUNICIPIUL IASI

CONSILIUL LOCAL

PROCES - VERBAL

încheiat astazi, 07 decembrie 2015 in cadrul sedintei extraordinare a

Consiliului Local al Municipiului Iași

Sunt prezenti urmatorii consilieri:

1.    AUR MARIUS CATALIN

2.    BEJAN VICTOR

3.    BIRHALA CONSTANTIN

4.    BOCA ADRIAN FLORIN

5.    BOISTEANU PAUL CORNELIU

6.    BULGARIU CATALIN

7.    CHIRICA MIHAI

8.    CRISTIAN CATALIN

9.    DANGA MARIUS SORIN

10.    GAVRILA CAMELIA

11.    HARABAGIU GABRIEL

12.    MATASARU PETRE DANIEL

13.    MELENCIUC GEORGIANA

14.    NAVODARU LAURENTIU

15.    OSTAFICIUC MARIUS EUGEN

16.    RUDNIC ERICA

17.    SANDU VASILE

18.    SCRIPCARU CALIN

19.    SURDU GABRIEL MIHAI

20.    VRANCEANU SIMONA ELENA

Participa la sedinta extraordinara a Consiliului Local al Municipiului Iași: domnul Mihai Chirica - viceprimar cu atribuții de primar, domnul Surdu Gabriel Mihai - viceprimarul Municipiului Iasi, domnul Matasaru Petre Daniel -consilier local cu atributii de viceprimar, doamna Denisa Liliana Ionascu - secretarul Municipiului Iasi, directorii si sefii de serviciu din cadrul Primariei Municipiului Iasi, presa locala.

Lucrarile sedintei incep la orele 14,00, sunt conduse de domnul Boisteanu Paul Corneliu si sunt inregistrate audio si video.

Sedinta a fost convocata de Primarul Municipiului Iasi, prin Dispozitia nr. 1551 din data de 04 decembrie 2015, avand urmatoarele proiecte inscrise pe ordinea de zi:

1    Proiect de hotărâre privind aprobarea Studiului de fezabilitate și a indicatorilor tehnico-economici pentru proiectul Reabilitarea sistemului de termoficare în Municipiul Iași, în vederea conformării cu standardele de mediu privind emisiile în atmosferă și pentru creșterea eficienței energetice în alimentarea cu căldură urbană. Etapa a II-a;

2    Proiect de hotărâre privind aprobarea cofinantarii proiectului “Reabilitarea sistemului de termoficare în Municipiul Iași, în vederea conformării cu standardele de mediu privind emisiile în atmosferă și pentru creșterea eficienței energetice în alimentarea cu căldură urbană. Etapa a II-a”;

3    Proiect de hotărâre privind aprobarea Aplicatiei de Finantare pentru implementarea proiectului „Reabilitarea sistemului de termoficare în Municipiul Iași, în vederea conformării cu standardele de mediu privind emisiile în atmosferă și pentru creșterea eficienței energetice în alimentarea cu căldură urbană. Etapa a II-a” si a documentelor suport dupa cum urmeaza: Studiu de fezabilitate, Analiza Cost-Beneficiu, Analiza Institutionala, Strategia de Achizitii;

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - președinte de sedinta

Buna ziua doamnelor si domnilor. Va rog sa imi permiteti sa deschidem sedinta extraordinara de astazi. Va rog, doamna

secretar.

Doamna lonascu Denisa Liliana - Secretar Municipiul Iași

Buna ziua. Bine ati venit la sedinta extraordinara a Consiliului Local la care ati fost convocati prin dispozitia Primarului Muncipiului Iasi nr. 1551 din data de 04 decembrie 2015. Sedinta se desfasoara legal. Absenteaza motivat urmatorii consilieri locali: domnul Anghel Ficu, doamna Antipa Gabriela, domnul Axinia Constantin, domnul Leonte Constantin, (domnul Nedelcu Vlad Nicolae), doamna Preda Anca, domnul Trandafirescu Sorin Alexandru. Domnul Marius Ostaficiuc intarzie. Multumesc. Domnule presedinte, aveti cuvantul

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - presedinte de sedinta

Va rog, spuneti, domnul consilier.

Doamna lonascu Denisa Liliana - Secretar Municipiul Iasi

Si Vlad Nedelcu intarzie.

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - presedinte de sedinta

A si domnul consilier Nedelcu intarzie. Va multumesc. Conform convocatorului pe care, ati intrat in posesia lui, supun votului dumneavoastra ordinea de zi.

Cine este pentru?

Abtineri?

Impotriva?

Ordinea de zi a fost aprobata.

Proiect nr. 1

Proiect de hotărâre privind aprobarea Studiului de fezabilitate și a indicatorilor tehnico-economici pentru proiectul Reabilitarea sistemului de termoficare în Municipiul Iași, în vederea conformării cu standardele de mediu privind emisiile în atmosferă și pentru creșterea eficienței energetice în alimentarea cu căldură urbană. Etapa a II-a;

Daca sunt discutii pe baza materialului? Va rog, domnule consilier Danga.

Domnul consilier Danga Marius Sorin

Buna ziua va spun si eu. Toate cele trei proiecte practic vizeaza posibilitatea ca municipiului Iași sa depuna acest proiect pentru etapa a II a de modernizare a sistemului. Cu aceasta ocazie sau folosesc aceasta ocazie in calitate de consilier, sa intreb executivul: cum stam cu investitia in curs, acea din anexa 13 la contractul de delegare? Acolo, etapa a I-a avea 7 componente pe care noi ni le asumam ca le finalizam pana la 31.12 anul asta. Vreau sa stiu cum stam cu ea, ca in functie de asta aveam scheme diferite de tarifare. De asemenea, tot in contract spunea acolo ca delegatarul, respectiv Consiliul Local, municipiul Iasi va aviza programul anual de investitii in sistem. Din 2012 au trecut niste ani, eu nu imi aduc aminte sa fi vazut in Consiliul Local sau poate e alta procedura cu avizarea planului de investitii pe care partenerul nostrul si-l insusea. Astfel incat sa putem si noi sa stim avand aceste date sa trecem la aceasta etapa a II- a pe care s-o aprobam astazi prin studiul de fezabilitate, confinantare si aplicatie. Multumesc.

Domnul consilier Ostaficiuc Marius Eugen a intrat in sala de sedinta.

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - președinte de sedinta

Rog pe domnul primar sa aduca precizari.

Domnul Chirica Mihai - viceprimar cu atribuții de primar

Multumesc foarte mult. Buna ziua si in primul rand sa va multumesc ca ati raspuns invitatiei de a fi astazi prezenti la o sedinta extraodinara. Sunt doua motive care ne-au facut sa fortam oarecum un pic rabdarea dumneavoastra, in sensul ca pe de o parte ati vazut foarte bine ca adresa ajunsa la noi de la Ministerul Mediului prin echipa lor de consultanta, ne-a cerut in mod imperativ ca pana pe data de 7, astazi respectiv, sa avem aceste decizii luate in cadrul Consiliului Local, daca dorim sa continuam finantarile in sistemele centralizate de termoficare, in conditiile in care si dumnealor au fost oarecum in oarece intarziere. In cele din urma am zis ca interesul local este mai important decat a cauta motivele pentru care ne-a ajuns mai devreme acest material. Si a doua chestiune, e un nou inceput pentru finantare europeana. Ar fi bine sa dam drumul la startul atragerii de fonduri europene intr-un domeniu care este inca sensibil in ceea ce priveste politicile nationale, europene si mondiale in ceea ce priveste protectia mediului. Si desigur conditiile vor creste pe parcursul anului urmator prin scaderea sau prin cresterea exigentei in ceea ce priveste calitatea aerului etc. Pentru prima parte a raspunsului, in ceea ce priveste modul de implementare a etapei actuale de finantare europeana pe POS Mediu in sistemul de termoficare, o sa il rog pe colegul meu Daniel Maxim, daca este aici? Este. Sa transmiti pe scurt pentru cele 7 puncte care au facut obiectul finantarii europene, la microfon, in etapa actuala, te rog foarte mult.

Domnul Maxim Daniel

... Buna ziua. In cadrul proiectului actual din cele 6 investitii, 5 sunt finalizate. A 6 investitie, investitia in instalatia de sulfurare are un progres fizic de 96%. Preconizam pana la sfarsitul anului sa ajungem la 98% progres fizic pe instalatia de sulfurare. In perioada ianuarie - februarie, vom incepe tot ce inseamna teste de performata, reglaje si punerea in functiune a acestei instalatii. Practic, proiectul european pe prima etapa de finantare 2007-2015 este finalizat in proportie de 98-99%.

Domnul Chirica Mihai - viceprimar cu atribuții de primar

Cu o valoare?

Domnul Maxim Daniel

Cu o valoare de 54 milioane de euro.

Domnul Chirica Mihai - viceprimar cu atribuții de primar

Multumesc foarte mult. In ceea ce priveste investitiile in curs si din anii anteriori legate de actualul operator, doamna director Icatoiu va rog tare mult. Va rog tot aici ca sa stati in fata camerelor.

Doamna Icatoiu Ana Maria

Buna ziua. Va multumesc pentru intrebare. Conform contractului de delegare, asa cum stiti, pentru primii trei ani de concesiune perioada 2012 noiembrie - sfarsitul anului 2015, Veolia Energie lasi avea obligatia de a investi 27,7 milioane de lei atat pe partea de productie si retele de transport si distributie, cat si pe partea de dezvoltare comerciala, de racordare de noi clienti. La sfarsitul acestui an estimam inca suma pe care vom fi investit-o in primii trei ani de concesiune va depasi 28,8 milioane de lei, deci cu peste un milion de lei mai mult decat angajamentul asumat. Asa cum cred ca toti dintre dumneavoastra ati putut primi informarea noastra de bilant la trei ani de activitate pe care am facut-o acum doua saptamani, aceste investitii pana la urma s-au tradus in indicatori foarte clari care pot fi simtiti zi de zi de ieseni. Vorbim despre un grad de continuitate in furnizarea apei calde si a caldurii care se apropie de 97% fata de sub 70% cat era pana in anul 2011-2012. Vorbim despre scaderea cu peste 40% a pierderilor de apa pe retele, un lucru foarte important. De mentionat ca pe langa cei 11 km de magistrala II de termoficare inlocuiti prin proiectul european care tocmai se inchei, derulat de Primaria Municipiului Iasi, Veolia a inlocuit peste 13 km de retele. Pe langa aceasta cantitate de retele ce va fi inlocuita incepand de anul viitor pe POIM -Programul Operational de Infrastructura Mare 2014 - 2020 - si aici vorbim de 25 km de retele primare si 50 km de retele secundare, investitiile noastre vor continua atat pe parte de productie pentru a fiabiliza cazanele care nu au facut obiectul proiectului european derulat de primarie, cat si bineinteles pe retelele de termoficare si pe magistrale si pe retelele secundare. O atentie foarte importanta vom continua sa acordam racordarii de noi clienti, de cladiri mari, dar si proiectului lansat proaspat in luna octombrie, de contorizare individuala a apartamentelor in cadrul blocurilor de locuit, care pe de o parte ne permite sa securizam portofoliul existent de clienti, sa pastram clientii in sistem si sa rebransam apartamente pierdute in anii trecuti. Multumesc.

Domnul Chirica Mihai - viceprimar cu atribuții de primar

Multumesc si eu foarte mult. Da intr-adevar ati punctat si cateva elemente din continutul proiectului de hotarare, a studiului de fezabilitate si a indicatorilor tehnico-economici, avand prevazute reabilitarea a 13 km cca de retele primare si cca 12,5 km de retele secundare, in special de pe zona cartierelor Tatarasi si Nicolina. Multumesc foarte mult.

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - presedinte de sedinta

Multumesc. Daca sunt alte discutii privitoare la proiectul de hotarare. Daca nu sunt supun votului dumneavoastra.

Cine este pentru?

Impotriva?

Abtineri?

Va multumesc.

Proiectul de hotarare a fost adoptat in unanimitate.

La punctul 2 de pe ordinea de zi, plus amendamentul pe care toti consilieri il detin in mapa.

Proiect nr. 2

Proiect de hotărâre privind aprobarea cofinantarii proiectului “Reabilitarea sistemului de termoficare în Municipiul Iași, în vederea conformării cu standardele de mediu privind emisiile în atmosferă și pentru creșterea eficienței energetice în alimentarea cu căldură urbană. Etapa a II-a”;

Daca sunt discutii? Va rog, domnule consilier Danga.

Domnul consilier Danga Marius Sorin

As vrea sa stiu daca executivul in pregatirea acestui proiect a facut uz de prevederile art. 14.2.2. din contractul de delegare, unde spune ca in plus fata de investitia in curs, cea despre care am discutat la punctul 1, partile pot agrea acoperirea de catre delegat, total sau partial, a contributiei delegatarului la realizarea investitiilor, in situatia in care investitiile se realizeaza total sau partial din fonduri nerambursabile primite din partea institutiilor Uniunii Europene. Respectiv daca am solicitat partenerului nostru sa se implice financiar in sustinerea cofinantarii pe care urmeaza sa o aprobam pentru acest proiect tinand cont ca in acest exercitiu financiar vom avea de finantat si de sustinut mult mai multe alte proiecte. Am vazut si planul de mobilitate. De asemenea si gradul nostru de indatorare are un anumit nivel care nu stiu cat ne va permite credite urmatoare pentru sustinere, de aceea orice sprijin in plus, respectiv daca partenerul nostru ar fi de acord aici ar fi bine venit. Si vreau sa stiu daca a fost solicitata aplicarea acestei clauze din contract.

Domnul Chirica Mihai - viceprimar cu atribuții de primar

Permiteti-mi sa intervin eu. Este si motivul pentru care de dimineața am si introdus acel amendament pentru ca a fost o discutie destul de lunga cu Ministerul Mediului asupra costurilor cu TVA-ul. In momentul de fata TVA-ul este suportat in totalitate de catre statul roman. Nici ei pana in momentul de fata nu si-au definit ce se va intampla cu acest TVA, pentru ca noi nu mai avem calitatea de operator, avem doar calitatea de proprietar al investitiei, urmand sa primim in continuare din partea Ministerului Mediului si probabil si al Ministerului de Finante, anumite lamuriri asupra necesarului sau nu de sustinere a acesui cost, a TVA-ului. Pe de alta parte exista si prevederea din contractul de delegare prin care partile, respectiv noi si operatorul, putem ajunge la un demers prin care sa putem suporta partial sau total acele costuri neeligibile pe care impreuna le putem duce in vederea implementarii unei finantari nerambursabile. Dupa ce vedem ce se inatampla si cu acest cost, cu TVA-ul, as vrea pe langa amendamentul propus, noi vom mai vedea o data ce se intampla, pentru ca daca TVA-ul ramane ca si cost neeligibil e o abordare, daca TVA-ul va fi cost eligibil este o alta abordare. Atunci, cu permisiunea dumneavoastra vom mai intra o data in consiliu sa vedem ce se intampla cu acest TVA, moment in care vom avea si o finalizare a discutiei despre care dumneavoastra ati amintit. Vreti sa amintiti ceva in plus? Va rog, doamna director.

Doamna Icatoiu Ana Maria

(fara microfon) ... 5% din contributia autoritatii locale, vorbim aici de cheltuielile cu contructiile si montajul, dintr-o suma totala de 2,5 milioane de euro. Atat inseamna contributia de 5% a municipalitatii la etapa I a proiectului european. Cea in valoare totala de 54 de milioane de euro va fi suportata pe durata concesiunii de operator. Deci cca 2,3 milioane de euro din cei 2,5 suportati de municipalitate, vor fi rambursati treptat de operator. Este una din obligatiile pe care ne-am asumat-o in contractul de delegare pe prima etapa. Si acum o precizare legata de etapa a II a sau de programul operational pe infrastructura mare, atat comisia europeana, cat si mai ales expertii de la JASPERS considera ca de finantat pe POIM 2014- 2020, trebuie sa fie acele investitii care pentru operatori sunt imposibili de finantat din surse proprii sau din surse atrase, si aici vorbim de credite bancare. Inlocuirea de retele are un timp de retur, de recuperare a investitiei intre 25 si 30 de ani, un timp care depaseste cu mult durata concesiunii. De acea expertii de la JASPERS considera ca operatorii trebuie sa investeasca in masuri de crestere a eficientei si de atragere de noi clienti, iar proprietarul sistemului care este municipalitatea, cu aceste resurse de la Comisia Europeana, sa inlocuiasca retelele care au un timp de recuperare indelung, care depaseste posibilitatile operatorului. Multumesc.

Domnul Chirica Mihai - viceprimar cu atribuții de primar

As vrea sa completez eu oarecum sau poate chiar sa si intervin. Sunt doua feluri de abordari a celor investitii. Investitii care vizeaza in mod direct productia pentru ca acolo intervine si recuperarea unor cheltuieli din tariful pe care il primesti si din energia electrica si investitiile care vizeaza in mod exclusiv domeniul public acolo unde indiferent de ce intampla in partea de productie, ele raman in mod total si fara posibilitatea de a fi transferate catre orice alta persoana fizica sau juridica. Prin urmare, aceasta abordare trebuie sa o avem in vedere pe tipul acesta de proiect. Pe alte tipuri de proiecte care vizeaza modernizari in capacitatile de productie, respectiv turbine, etc., etc., acolo observatia domnului consilier este foarte corecta si foarte bine de avut in vedere. In orice caz dupa ce stim exact ce se intampla cu TVA-ul, cu cele aprox. 6, milioane euro care vor trebui sa le aducem suplimentar, vom avea si abordarea finala. Nu ar fi rau sa amintim faptul ca partea de cofinantare noi oricum o recuperam din contractul cu Veolia, datorita obligatiei anterioare cand trebuie sa ne dea banii pas cu pas pana la acoperirea celor 2,3 milioane de euro. Multumesc.

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - președinte de sedinta

Va rog, domnule consilier.

Domnul consilier Danga Marius Sorin

Eu ma bucur ca am dat ocazia unei negocieri aici. Eu sper ca raspunsul doamnei director nu este si cel final. Nu a cerut nimeni Veoliei sa sustina in integralitate acest proiect, ci sa sprijine municipalitatea in baza articolului din contract. Eu ma bazez pe promisiunea domnului primar ca vom reveni in consiliu cu aceasta discutie si se vor initia discutiile cu Veolia sa sprijine partea de cofinantare.

Domnul consilier Boisteanu Paul Corneliu - presedinte de sedinta

Va multumesc. Daca sunt alte interventii? Daca nu sunt supun votului dumneavoastra.

Cine este pentru?

Impotriva?

Abtineri?

Proiectul de hotarare a fost adoptat in unanimitate. Multumesc.

Al treilea punct pe ordinea de zi.

Proiect nr. 3

Proiect de hotărâre privind aprobarea Aplicației de Finanțare pentru implementarea proiectului „Reabilitarea sistemului de termoficare în Municipiul Iași, în vederea conformării cu standardele de mediu privind emisiile în atmosferă și pentru creșterea eficienței energetice în alimentarea cu căldură urbană. Etapa a II-a” si a documentelor suport dupa cum urmeaza: Studiu de fezabilitate, Analiza Cost-Beneficiu, Analiza Institutionala, Strategia de Achizitii;

Daca sunt discutii pe baza materialului prezentat? Daca nu sunt supun votului dumneavoastra.

Cine este pentru?

Impotriva?

Abtineri?

Proiectul de hotarare a fost adoptat in unanimitate.

Va multumesc. Sa aveti o zi buna in continuare.

PRESEDINTE DE SEDINTA, BOISTEANU PAUL CORNELIU

SECRETAR MUNCIPIUL IASI, DENISA LILIANA IONASCU

CIC PO 03/F3